لزوم ارتقای معرفت دینی و سیاسی دانشجویان در آستانه انتخابات

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، ارتقا معرفت دینی و سیاسی دانشجویان را امری ضروری در آستانه انتخابات مجلس دانست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پس از انقلاب اسلامی و هم‌زمان با گسترش دانشگاه‌ها و تاثیر‌گذاری آن در لایه‌های مختلف جامعه، انسان سازی و توجه به ابعاد معنوی نیز به اهداف اصلی دانشگاه در جامعه اسلامی تبدیل شد تا زمینه شکل گیری تمدن نوین اسلامی فراهم شود. بر همین اساس، سندی تحت عنوان «سند اسلامی شدن دانشگاه ها» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و به وزارتخانه های بهداشت و درمان، علوم و تحقیقات و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شد تا آموزش عالی کشور، به مبدأ برای تحولات علم و فرهنگی تبدیل شود.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز نزدیک به 40‌درصد بار آموزشی عالی کشور را با داشتن حدود 1میلیون 300هزار دانشجو بر دوش می‌کشد. به همین دلیل، پیاده‌سازی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در این دانشگاه می‌تواند منشأ تحولات گسترده در حوزه‌های مختلف باشد و مسیر کشور را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی فراهم کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز در نظر دارد طی گفت‌و‌گو با معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور به عنوان متولیان اصلی پیاده سازی سند اسلامی شدن دانشگاه، راهکارها، ظرفیت ها، سیاست‌ها و چگونگی پیاده‌سازی این سند را بررسی کند.

در همین راستا، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره لزوم اجرای سند دانشگاه اسلامی در واحدهای دانشگاهی اظهارکرد: سند دانشگاه اسلامی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که سندی راهبردی برای دانشگاه ها محسوب می‌شود.

وی افزود: اگر به دنبال پیاده‌سازی خط فکری حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در نظام آموزش عالی کشور هستیم، باید تمامی فعالیت‌های خودمان را معطوف به اجرای این سند کنیم.

تشکیل سند جامع فرهنگی و دانشجویی

کلانتری با اشاره به بخش‌های مختلف این سند ادامه داد: این سند دارای 4 بخش است که شامل بخش های آموزشی، پژوهشی، مدیریتی و فرهنگ و اجتماعی می شود؛ یکی از اصلی‌ترین راهبردهای مدیریت جدید در دانشگاه آزاد اسلامی، اجرای همه جانبه این سند در حوزه فرهنگی بود که به عنوان اولین گام، سند جامع فرهنگی و دانشجویی در افق 1404 از سوی معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه تدوین شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این سند توسط ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، به کلیه واحدهای دانشگاهی ابلاغ شد تا معاونان فرهنگی، فعالیت‌های خود را بر مبنای این سند تنظیم کنند. در بخش مدیریتی این سند که مربوط به فعالیت‌های سازمان مرکزی می‌شود، تلاش بر این است مدیرانی منصوب شوند که براساس رویکردها و سیاست‌های کلی دانشگاه، مبتنی بر سند دانشگاه اسلامی فعالیت داشته باشند.

لزوم ارتقا معرفت دینی و سیاسی دانشجویان

کلانتری تاکید کرد: مدیران و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی باید به لزوم تغییر و تحولات بنیادی در این دانشگاه، باور جدی داشته باشند؛ همچنین مدیران باید دارای انگیزه، مومن و به کار خود متعهد باشند. البته حوزه آموزش و پژوهش بسیار گسترده است و شکل گیری تغییر و تحول، فرآیند آسانی نیست و نیاز به کار تخصصی دارد.

وی با بیان این که طی 3سال گذشته زیرساخت‌های لازم برای تحولات فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده است، اضافه کرد: حرکت به سمت تحولات فرهنگی آغاز شده اما هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ارتقا سطح معرفتی وهویت سیاسی دانشجویان براساس سند دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از اهداف اصلی این سند، ارتقا معرفت دینی و سیاسی دانشجویان است؛ در این راستا واحدهای دانشگاه آزاداسلامی ده‌ها اردوی متمرکز فرهنگی و معرفتی برگزار کرده‌اند به طوری که در سال جاری، چندین هزار نفر از نخبگان دانشجو، به اردوهای 10 تا 15 روزه فرستاده شده‌اند. طرح‌هایی مانند حیات طیبه و طرح شهید شهریاری جزو مهم‌ترین برنامه‌های این حوزه محسوب می‌‍شود.

انتخابات،عرصه‌ای برای تمرین کار سیاسی

کلانتری در پایان با اشاره به انتخابات مجلس دراسفندماه خاطرنشان کرد: انتخابات،عرصه‌ای برای تمرین کار سیاسی در دانشجویان محسوب می‌شود؛ نخبه پروری سیاسی که مورد تاکید مقام معظم رهبری قراردارد، یکی از وظایف اصلی مسئولان دانشگاه‌هاست که بهترین زمان آن، در آستانه انتخابات است. در فضای انتخابات، گروه ها و تشکل های سیاسی به بحث و گفت و گو می پردازند و دانشجویان می توانند با حضور در این فضا، توانایی های خود در راستای نخبه پروری سیاسی ارتقا دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057529

وب گردی

وب گردی