تصمیم ایران در «گام پنجم کاهش تعهدات» تغییر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سردار سلیمانی قهرمان جهانی مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و خشونت بود هرچند رسانه های بیگانه تلاش می‌کنند جلوه دیگری از ایشان نشان دهند، ولی اقدامات آنها واقعیت های موجود را تغییر نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ایسکانیوز، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه بعد از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی به عنوان اسوه ملت‌ها در مبارزه با تروریسم، اظهار داشت: سردار سلیمانی قهرمان جهانی مبارزه با تروریسم افراط گرایی و خشونت بود هرچند رسانه های بیگانه تلاش می‌کنند جلوه دیگری از ایشان نشان دهند، ولی اقدامات آنها واقعیت‌های موجود را تغییر نمی‌دهد.

تشکر از ملت و دولت عراق برای تشییع جنازه باشکوه شهدا

وی افزود: از ملت و دولت عراق بابت تشییع جنازه با شکوه شهدای عزیزمان تشکر می‌کنیم.

موسوی ضمن تبریک به سردار قاآنی در مسئولیت سنگین فرماندهی سپاه قدس برای وی آرزوی موفقیت کرد و گفت: همکاری‌های میان وزارت امور خارجه و نیروی قدس همچون گذشته خواهد بود.

موسوی افزود: وزارت امور خارجه در این مدت تلاش های دیپلماتیک خود را انجام داد و وزیر در تماس هایی که با شخصیت های مختلف بین المللی داشت با محکوم کردن اقدام تروریستی آمریکا، کلیه عواقب این اقوام تروریستی را برعهده دولت آمریکا دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مجمع گفتگوهای تهران که با حضور شخصیت‌های داخلی و خارجی برگزار میشود؛ بیان کرد: محور اصلی این گفتگو طرح هرمز است که اهمیت به سزایی هم دارد و امیدواریم که شاهد کنفرانسی پُربار باشیم که آثار و ثمرات آن برای ثبات و امنیت منطقه مفید فایده باشد.

تصمیم ایران در «گام پنجم کاهش تعهدات» تغییر کرد

موسوی در خصوص برنامه ایران در گام پنجم افزود: تصمیماتی برای گام پنجم آماده شده بود، ولی با توجه به تحولاتی که پیش آمد امشب جلسه مهمی در خصوص گام پنجم برگزار خواهد شد که فکر میکنم شرایط جدید تصمیمات قبلی را تحت شعاع قرار می دهد و تصمیمی که امشب گرفته خواهد شد مشخص میکند که اقدام ما چگونه خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحولات اخیر، پیش شرط ایران در خصوص مذاکره با آمریکا مبنی بر لغو تحریم ها را تغییر میدهد؟ تصریح کرد: پیش شرط ما در خصوص مناسبات ما با آمریکا سر جای خودش هست. البته این یک شرط منطقی برای طرفی است که خودخواهانه از برجام خارج شده و باید به تعهدات خود باز گردد. در واقع پس از آنکه ما حساب خود را با آنها صاف کردیم امکان مذاکره با آمریکا ذیل آنچه که قبلا تشریح کردیم وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص واکنش برخی کشورهای اروپایی به ترور شهید سلیمانی اظهار داشت: مواضع اتخاذ شده از سوی کشورهای اروپایی در موضوع ترور شهید سلیمانی خوب و سازنده نبود و بیشتر یک نوع فرافکنی آشکار و فرار رو به جلو به حساب می آمد. آنها می دانند که فداکاری های امثال سردار سلیمانی موجبات شکست تروریسم و امن کردن شهرهای آنها را فراهم کرد. اروپایی ها هنوز خاطرشان هست که تروریست ها چگونه شهرهای آنها را ناامن می کردند.

موسوی بیان کرد: بنابراین آنها خودشان می دانند که برای خوشایند آمریکایی ها حرف های غیر واقعی را مطرح می کنند‌. ما حمایت اروپایی ها از گروهکی توریستی که دستش به خون هزاران ایرانی آلوده است را فراموش نمی کنیم. امیدواریم اروپایی ها واقعیت ها را نادیده نگیرند و برای دلخوشی آمریکایی ها موضع گیری نکنند.

اقدامی آمریکا باید مسئولیت همه عواقب اقدام خود را بپذیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روایت های مختلف از چگونگی نحوه ترور شهید سلیمانی و همراهانشان افزود: برای ما در این مرحله این موضوعات فرعی است ولی آنچه برای ما مهم است و روی آن تاکید می کند اقدامی است که آمریکا مرتکب شده و باید مسئولیت همه عواقبش را بپذیرد. این بحث ها توسط نیروهای نظامی و امنیتی بررسی خواهد شد ولی اصل جنایت آمریکا را تحت شعاع قرار نمی دهد.

وی در خصوص تلاش برخی کشورها برای وساطت میان ایران و آمریکا پس از تحولات اخیر و جنایت آمریکایی ها؛ بیان کرد: تصمیم و تشخیص هرگونه واکنشی در قبال جنایت صورت گرفته از سوی آمریکا با دولت و ملت ایران است. تماس های ما با طرف های خارجی بیش تر حول تبیین و تشریح ماهیت موضوع برای طرف های خارجی است که آنها را متوجه کنیم که چه اتفاق بزرگی رخ داده و ممکن است چه اتفاقات بزرگتری هم رخ دهد.

موسوی در خصوص سفر ظریف به نیویورک گفت: هنوز ویزایی برای آقای ظریف صادر نشده چرا که وی از سوی دولت آمریکا تحریم شده است. آنچه که میتوانم عرض کنم اینکه آقای ظریف از سوی رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد دعوت شده است و اگر ویزا صادر شود و وزیر امور خارجه به نیویورک برود، برای ما فرصت خوبی خواهد بود.

نامه وزیرخارجه آمریکا که توسط سوئیس آورده شد، بی‌ادبانه بود

موسوی در خصوص پیام طرف سوئیسی به ایران در قالب نامه ای از طرف وزیر امور خارجه آمریکا، اظهار داشت: از بیان جزئیات نامه معذور هستم. نامه ای از سوی وزیر امور خارجه آمریکا بود که بی ادبانه و خارج از تشریفات دیپلماتیک نوشته بود. ما آن نامه را بررسی و با لحنی که شایسته مقامات آمریکایی بود به آنها پاسخ دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تهدید آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن ۵۲ نقطه از مراکز فرهنگی ایران گفت: متاسفم که در جهانی زندگی‌میکنیم که رئیس جمهور یک کشور پر ادعا نمی داند که هدف قرار دادن مراکز فرهنگی یک کشور جنایت جنگی به حساب می آید و بدیهیات حقوق بین الملل را نادیده میگیرد. ما تهدید را با تهدید پاسخ میدهیم و توصیه و هشدار میدهیم به آمریکایی ها که دست از تهدیدات پوشالی خود بردارند.

وی در خصوص نقش و وظیفه وزارت امور خارجه در واکنش به ترور شهید سلیمانی توسط آمریکایی ها؛ تصریح کرد: وزارت امور خارجه در شرح وظیفه خود اقداماتی را انجام می دهد که بخشی از آن رسانه ای شده‌است. واکنش ما همان چیزی است که در بیانیه شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است.

با تعیین جانشین سردار سلیمانی، خلایی نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تاثیر ترور شهید سردار سلیمانی در همکاری ایران و روسیه در سوریه گفت: نقش برجسته سردار سلیمانی در منطقه و هماهنگی میان ایران، ترکیه و روسیه، نقش بارز و بی‌بدیلی بود اما با تعیین جانشین سردار سلیمانی، ما احساس نمی‌کنیم خلایی در این زمینه رخ دهد و همان سیاست‌ها پیگیری می‌شود. با درایت و شجاعتی که از سردار قاآنی سراغ داریم، می‌دانیم این مسئولیت مهم در سوریه را پیش خواهند برد و ان‌شاالله مشکلی پیش نمی‌آید.

وی در پایان در خصوص سفر لاوروف به ایران خاطرنشان کرد: آقای لاوروف به ایران دعوت هستند ولی تاریخی این سفر نهایی نشده است.

کد خبر: 1057537

وب گردی

وب گردی