بلاتکلیف‌ها از روی اجبار به مدارس کاردانش می‌روند!

یک کارشناس مسائل آموزش‌و‌پرورش گفت: بسیاری از دانش‌آموزانی که بلاتکلیف‌ هستند و نمی‌توانند در مدارس دیگر نیز ثبت‌نام کنند، از روی اجبار به تحصیل در مدارس کاردانش روی می‌آورند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چندی پیش محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش به کاهش علاقه دانش‌آموزان به رشته ریاضی اشاره و اعلام کرده بود که باید تمهیدات لازم در این زمینه در نظر گرفته شود تا در حوزه مهندسی دچار مشکل نشویم.

شهرام جمالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه کاهش علاقه به دانش‌آموزان را باید در خانواده‌ها جست‌و‌جو کرد، گفت: مسائل اقتصادی عمدتاً بر انتخاب دانشجویان تاثیرگذار است. در حال حاضر خانواده‌ها به این نتیجه می‌رسند که با توجه به وضعیت شغلی که در جامعه وجود دارد، فرزندانشان در رشته تحصیلی تجربی درس بخوانند؛ زیرا آینده شغلی این رشته نسبت به سایر رشته‌ها بهتر است.

وی ادامه داد: متاسفانه نگرش حاکم در خانواده‌ها عمدتاً به‌صورت فوق است؛ شغل‌هایی مانند پزشکی از نظر منزلت اجتماعی با سایر شغل‌ها قابل قیاس نیست. در گذشته نیز دانش‌آموزانی که هنوز انتخاب رشته نکرده بودند، به تحصیل در رشته تجربی علاقه بسیاری داشتند. البته باید این موضوع را مد نظر قرار داد که در گذشته مسائل اقتصادی به اندازه امروز مهم نبود، پس طبیعتاً رشته تجربی نیز به اندازه امروز طرفدار نداشت.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: ذهنیت نادرستی در اذهان شکل گرفته بود که معمولاً دانش‌آموزان متوسط و افرادی که توانمندی لازم را در مباحث درسی ندارند، به هنرستان روی می‌آورند. خوشبختانه از چندین سال قبل این رویکرد در هنرستان‌ها تغییر کرده است؛ با این حال با توجه به اینکه در هنرستان تدریس می‌کنم، می‌توان ادعا کرد افرادی که در هنرستان تحصیل می‌کنند در مقایسه با دانش‌آموزان رشته ریاضی از لحاظ درسی چندان قوی نیستند.

وی بیان کرد: اگر بتوان دانش‌آموزانی که در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند را به سمت هنرستان‌ها هدایت کرد؛ می‌توان آینده شغلی بهتری را برای آنان متصور شد؛ به‌شرطی که آینده شغلی آنها در دستیابی به فرصت‌های شغلی در نظام آموزش عالی کمی عادلانه‌تر باشد.

جمالی با بیان اینکه در حال حاضر دانش‌آموزان ریاضی نسبت به دانش‌آموزان هنرستان فرصت بیشتری برای گرفتن صندلی‌ رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌ها را دارند، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر این امکانات برای هنرستانی فراهم نیست، تصور می‌کنم اگر برای این دانش‌آموزان امکاناتی در نظام آموزش عالی فراهم شود، شاید بتوان به افزایش متقاضیان رشته ریاضی امیدوار بود.

وی با تاکید بر مهارت‌افزایی دانش‌آموزان اظهار کرد:‌ دانش‌آموز پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه، باید مهارتی حداقلی را بلد باشد تا بتواند به پشتوانه آن شغل پیدا کند. این نگرش در ارتباط با آموزش عالی نیست،‌ همچنین نمی‌توان ادعا کرد تقویت هنرستان‌ها راه‌حل این مسئله باشد. خانواده‌ها زیاد از تقویت هنرستان‌ها و تحصیل فرزندانشان در این مدارس چندان استقبال نمی‌کنند،‌ بسیاری از افراد مدعی هستند اگر ظرفیت هنرستان‌ها را افزایش دهیم، خانواده‌ها استقبال خواهند کرد؛ اما معمولاً حتی در مدارس کاردانش نیز شاهد استقبال خانواده‌ها نیستیم، بسیاری از دانش‌آموزانی که بلاتکلیف‌ هستند و نمی‌توانند در مدارس دیگر نیز ثبت‌نام کنند، از روی اجبار به تحصیل در مدارس کاردانش روی می‌آورند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: یکی از ایرادها نظام آموزشی، طبقه‌بندی مدارس به فنی‌و‌حرفه‌ای، کاردانش و دبیرستان است. اگر نظام آموزشی مدارس ادغام شود، شاهد آسیب‌هایی در این حوزه نخواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های مهندسی بیکار هستند، در مقابل بازار‌کار رشته تجربی و هنرستان‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است. در بسیاری از کشور‌های جهان دانش‌آموزان از زمانی که در مدرسه تحصیل می‌کنند، برخی شرکت‌ها با اقداماتی مانند بورسیه و غیره از آنها پشتیبانی می‌کنند. در گذشته چنین مواردی در ایران نیز وجود داشت؛ اما دولت پس از مدتی از این موضوع عقب‌نشینی کرد.

جمالی در پایان گفت:‌ در موضوع کاهش تمایل دانشجویان برای شرکت در رشته ریاضی نمی‌توان تنها نقش خانواده‌ها، دانش‌آموز یا آموزش‌و‌پرورش را در نظر گرفت؛ بلکه باید به تمامی ابعاد این موضوع توجه کرد. در حال حاضر دولت در بخش استخدام نیرو عقب کشیده، بخش خصوصی نیز در جذب نیرو ضعیف عمل کرده است. تمامی مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد، منجر به کاهش میل و رغبت در رشته ریاضی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057553

وب گردی

وب گردی