کشف اولین سیاره قابل سکونت در فضا

سه‌شنبه 17 دی 1398 - 10:53
کد مطلب: 1057668
بیی

دانشمندان طی ماموریت «TESS» اولین سیاره قابل سکونت را کشف کردند که به اندازه زمین است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مأموریت شکار سیاره ناسا (TESS) اولین سیاره قابل سکونت در ابعاد زمین را پیدا کرده است که حدود 100 سال نوری از زمین فاصله دارد.

این یافته روز دوشنبه در دویست‌و‌سی‌و‌پنجمین نشست انجمن نجوم آمریکا در هونولولو اعلام شد. این سیاره بخشی از یک سیستم چند سیاره‌ای در حوالی ستاره کوتوله «TOI 700» است که با نیمی از دمای سطح خورشید حدود 40‌درصد از جرم و اندازه آن را دارا است. این سیاره در منطقه ستاره‌های قابل سکونت در فاصله مناسب برای پشتیبانی از آب مایع روی سطح خود است.

ستاره شناسان با استفاده از قابلیت‌های مادون قرمز تلسکوپ «Spitzer» ناسا و مشاهدات قبلی یافته‌های خود را راستی‌آزمایی کردند. آنها همچنین محیط بالقوه این سیاره را برای بررسی احتمال سکونت آن مدل کردند.

چنین یافته‌ای برای اخترشناسان بسیار هیجان انگیز است؛ زیرا این یکی از معدود سیارات قابل سکونت در خارج از منظومه شمسی ما است که به نظر می‌رسد به اندازه زمین باشد.

گذشت هر دهه منجر به اکتشافی می‌شود که باعث تغییر در تفکر ما درباره جهان هستی می‌شود. مثلا انرژی تاریک در دهه ۲۰۰۰ تأیید شد و سال ۲۰۱۰ اولین سیاه‌چاله تأیید شد. حال ممکن است دهه ۲۰۲۰ دهه‌ای باشد که برخلاف آنچه اکنون فکر می‌کنیم، بفهمیم زمین با داشتن زمین‌های خشک و اقیانوس‌های مایع در کیهان بی‌همتا نیست.