ترک‌های کفپوش نانویی  در مقابل نورآفتاب ترمیم می‌شود

یک شرکت دانش بنیان به تازگی پوشش پایه‌آب با قابلیت خودترمیم‌شوندگی تولید و به بازار عرضه کرده که دراثر گرمای حاصل از نور خورشید، می‌تواند آسیب‌ها و ترک‌های خود را ترمیم کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت پوشش‌های نانویی با قابلیت خود ترمیم‌شوندگی شده است. این پوشش‌ها از جنس پلی یورتان پایه آب بوده که در مجاورت گرما می‌تواند ترک‌ها و آسیب‌های وارد شده به خود را ترمیم کند.

محمد رونق باغبانی عضو هیات مدیره این شرکت دانش بنیان گفت: معمولا در پوشش‌های پلیمری از حلال‌های آلی استفاده می‌شود که برای محیط‌زیست و سلامت جامعه خطرآفرین است. ما در این محصول، فناوری ارائه کرده‌ایم که عاری از حلال آلی بوده و پایه آب است.

وی ادامه داد: این محصول برای محیط‌زیست و انسان خطر نداشته و می‌تواند استانداردهای سخت‌گیرانه برخی کشورها را دریافت کند.

رونق باغبانی درباره مزیت‌های دیگر این محصول تصریح کرد: این محصول را می‌توان در ضخامت‌های کمتر از نمونه‌های موجود در بازار تولید کرد و همچنین می‌توان آن را روی زیرلایه‌های مختلف نظیر پلاستیک قرار داد. از دیگر مزیت‌های این فناوری قابلیت خودترمیم‌شوندگی آن است به طوری که در اثر گرما ساختار آن ترمیم می‌شود. بنابراین این محصول اگر در مقابل نور خورشید قرار داده شود، آسیب‌های خود را ترمیم می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید این محصول تا یک تن در ماه است. از آنجایی که برای پوشش‌دهی هر مترمربع نیاز به تنها ۱۰۰ گرم از این ماده است بنابراین با این حجم می‌توان فضای بسیار زیادی را پوشش‌دهی کرد.

رونق باغبانی افزود: کف‌پوش‌های نانویی تولیدی این شرکت تاکنون به مراکز و شرکت‌های بسیاری عرضه شده است. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صنایع تولید دارو از قبیل شرکت تولیدارو و داروسازی دکتر عبیدی، بیمارستان‌هایی نظیر بیمارستان شهدای کرمانشاه، بیمارستان آتیه همدان، بیمارستان فیروزآبادی، بیمارستان اکبرآبادی، بیمارستان شهیدبهشتی شیراز، بیمارستان دکتر غرضی ملایر و بیمارستان سلمان فارسی بوشهر و مراکز صنعتی مهمی از جمله شرکت بهره‌برداری نفت و گاز، گروه صنعتی کرمان موتور و شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی مینو اشاره کرد.

این شرکت پوشش نانوکامپوزیتی اپوکسی- سیلیکا را به عنوان کفپوش با مقاومت بسیار بالاتر از کفپوش‌های رایج ارائه کرده است که منجر به حفاظت از سطوح در مقابل سایش و آثار ناشی از آن می‌شود. حضور نانوذرات سیلیس در این پوشش سبب افزایش مقاومت به سایش و سختی این نانوکامپوزیت شده است. همچنین نتایج آزمون سایش انجام شده روی این محصول و نمونه شاهد (فاقد نانو ذرات سیلیس) نشان دهنده افت جرم کاهش یافته در اثر سایش به دلیل حضور نانو ذرات است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057671

وب گردی

وب گردی