۲ فیزیکدان ایرانی برنده جایزه جهانی کیهان شناسی شدند

دانش آموخته‌گان دانشگاه شریف با مقاله "پژواکی از مغاک؛ سیاهچاله فوق چرخان باقی مانده از دوتایی ستاره نوترونی رویداد GW۱۷۰۸۱۷" موفق به کسب جایزه بوکالتر ۲۰۱۹ شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، جایزه بوکالتر هر سال به ایده‌های جدید و پیشرو در زمینه کیهان شناسی و گرانش نظری و رصدی داده می‌شود، ایده‌هایی که موفق به بازگشایی دریچه‌ی جدیدی برای فهم ما از انبساط تند شونده کیهان شود.

جاهد عابدی دانش آموخته‌ دکترای دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و نیایش افشردی کیهان شناس و اخترفیزیکدان شهیر، دانش آموخته دوره کارشناسی دانشکده فیزیک دانشگاه شریف و دکتری دانشگاه پرینستون با مقاله خبرساز و مهم‌شان "پژواکی از مغاک؛ سیاهچاله فوق چرخان باقی مانده از دوتایی ستاره نوترونی رویداد GW۱۷۰۸۱۷" این جایزه را دریافت کردند.

هیات داوران جایزه معتبر بوکالتر پژوهش جاهد و نیایش که در مجله Journal of Cosmology and Astroparticle Physics به چاپ رسیده است که این پژوهش را اثری جسورانه و قدمی نوآورانه در درک پدیده گرانش کوانتومی نامیده‌اند. ایده‌ای که امواج گرانشی ساطع از دو ستاره نوترونی چرخان میتواند اطلاعات جدیدی از درون سیاهچاله و گرانش کوانتومی به دست دهد.

لازم به ذکر است؛ جاهد عابدی دانش آموخته دوره دکتری دانشگاه صنعتی شریف و محقق پاره وقت پژوهشگاه دانش‌های بنیادی بوده است که دوره پسادکتری خود را در موسسه امواج گرانشی (آلبرت اینشتین) ماکس پلانک و موسسه لایبنیتز در هانوفر آلمان می‌گذراند.

همچنین نیایش افشردی کیهان شناس و اخترفیزیکدان شهیر، دانش آموخته دوره کارشناسی دانشکده فیزیک دانشگاه شریف و دکتری دانشگاه پرینستون است؛ وی هم اکنون استاد دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه واترلو و موسسه فیزیک نظری پریمیتر کانادا است.

گفتنی است؛ پیش از این نیز این دو اختر فیزیکدان ایرانی با مقاله پژواک‌هایی از مغاک: سیاه چاله‌ای با چرخش زیاد برای پسماند ادغام ستاره نوترونی در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب این جایزه شدند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1057734

وب گردی

وب گردی