طرح نظریه مردم‌سالاری علمی برای تعالی علوم انسانی

روزآمدی، بومی‌سازی و حکمی سازی سه مؤلفه اصلی در راستای تعالی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از سمنان، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسرو پناه در جلسه هم‌اندیشی با اعضا هیئت اندیشه‌ورز و استادان علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان که به میزبانی واحد سمنان برگزار شد، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را عارف مجاهد کثیرالبکا توصیف و با بیان ویژگی‌های این سردار جان‌برکف اظهار کرد: صلابت نظامی که از این شهید والامقام شاهد بودید از رابطه خاص خود با خدا، ارتباط بسیار عادی با مردم، انس معرفتی با قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه داشت.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه سردار شهید سلیمانی شعار پیوند دانشگاه با جامعه را عملی کرده بود افزود: شهید حاج قاسم ارتباط وثیقی بین نیازهای خود با دانشگاه برقرار کرد و در امور مختلف فنی و نظامی از نخبه‌های دانشگاهی استفاده می‌کرد.

خسرو پناه با بیان اینکه حاج قاسم و معاونینش شخصیت‌های کم‌نظیر و انسان‌های عارف‌مسلک مجاهدند تصریح کرد: انسان‌هایی که خلیل‌الله هستند، تا خودشان اراده نکنند از این عالم پر نمی‌کشند. سردار سلیمانی خودش خواست برود و خداوند بهترین نعمت را که شهادت بود نصیبش کرد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با ورود به موضوع جلسه بحث علوم شناختی را جدی دانست و با اشاره به اراده ورود دانشگاه آزاد اسلامی به این عرصه تاکید کرد: در حوزه علوم شناختی باید با کار جدی مباحثی نظیر روانشناسی شناختی، جامعه‌شناسی شناختی، مدیریت شناختی و گرایش‌هایی از این قبیل را عملیاتی کنیم.

وی روزآمدی، بومی‌سازی و حکمی سازی را سه مؤلفه اصلی در راستای تعالی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و به توضیح نحوه شکل‌گیری این سه مؤلفه پرداخت و گفت: معاونت علوم انسانی و هنر باید معاونتی چابک و با کمترین نیرو اداره شود. بنا نداریم در این معاونت کار سخت انجام دهیم ستاد باید ستادی کند وصف باید کار عملیاتی انجام دهد وقتی این رویکرد حاکم باشد ما نیاز به مجموعه وسیعی نداریم.

خسرو پناه طرح نظریه مردم‌سالاری علمی را از دیگر تصمیمات در راستای تعالی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز متشکل از اعضای هیات علمی واحدهای استانی را در راستای محقق ساختن این نظریه دانست و افزود: هیئت اندیشه‌ورز باید اتاقی باشد که در آن باز و با اعضای هیئت‌علمی مرتب ارتباط گرفته و با استفاده از نظرات آنان پیشنهاد اندیشه ورزانه و کارشناسانه بدهند.

وی با بیان این نکته که کار هیئت اندیشه‌ورز اجرایی نیست و مانند مرکز تعالی کار محتوایی می‌کند خاطرنشان کرد: معاونت علمی در استان کار اجرایی انجام می‌دهد ولی این کار اجرایی باید عقبه اندیشه ورزی داشته باشد که در استان‌ها شکل دادیم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی از تشکیل ۳4 هیئت اندیشه‌ورز در سطح کشور خبر داد و درباره اولویت‌های تعریف‌شده گفت: اولویت اول را به ساماندهی مجلات اختصاص داده و توانمندسازی استادان اولویت بعدی ما است.

خسرو پناه با بیان اینکه توانمندسازی استادان در بحث پژوهش جدی است، برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی برای انجام کار پژوهشی و تدوین مقالات را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: این توانمندسازی رکن دیگری است که در ارتقای اساتید می‌تواند به ما کمک کند

وی توجه به موضوع رساله و پایان‌نامه‌ها را از دیگر موارد مهم در بحث تعالی دانست و تصریح کرد: سامانه پژوهش‌یار در این موضوع کمک زیادی می‌کند.

در این جلسه که با حضور عبدالله خالصی دوست رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، حجت‌الاسلام رضا کهساری رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، اعضای هیئت اندیشه‌ورز استان و جمعی از اعضا هیئت‌علمی برگزار شد شرکت‌کنندگان با بحث و تبادل‌نظر به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1057744

وب گردی

وب گردی