مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 18 دی

«فراخوان مشمولان کاردانی، دیپلم و زیردیپلم، رشد ۲۰۰ درصدی ثبت اختراعات ایرانی در جهان و گفتمان مقاومت؛ یکی از محورهای پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 18 دی به شرح زیر است:

رشد ۲۰۰ درصدی ثبت اختراعات ایرانی در جهان

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، 82 پتنت ایرانی در دفاتر ثبت اختراع خارجی ثبت شده است. مالکیت فکری ایده‌های کار‌‌آمد عموما برای ثبت و حفظ خود، باید گواهی ثبت اختراع یا «پتنت» دریافت کنند. در واقع پتنت حقی انحصاری است که در یک محدوده جغرافیایی مشخص و در یک محدوده زمانی معین (معمولا ۲۰ سال) به مالک اختراع اعطا می‌شود. این حق انحصاری به مالک اختراع اجازه می‌دهد تا از استفاده، تولید، خرید، فروش، اجاره و واردات اختراع به کشوری که در آن ثبت اختراع به ثبت رسیده، ممانعت کند. هر اختراعی قابلیت ثبت ندارد. اختراع باید دارای ویژگی‌های منطبق با قانون کشور مبدا باشد تا ثبت و مورد حمایت حقوقی قرار گیرد. صاحبان پتنت می‌توانند طی این بازه زمانی، به‌صورت انحصاری از اختراع خود بهره‌برداری کنند. البته ناگفته نماند که دوره زمانی حق انحصاری ناشی از ثبت پتنت، محدود است و پس از پایان این مهلت، همه می‌توانند از این اختراع برای منافع تجاری استفاده کنند.

با تشکیل و ایجاد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و توجه به ایده‌های دانش‌بنیان و فعالیت پژوهش‌محور، کانون پتنت ایران نیز در زیرمجموعه این معاونت تشکیل شد و حمایت از مالکیت فکری و به‌طور خاص موضوع ثبت اختراع خارجی هدف اصلی این کانون قرار گرفت. به بیان دیگر، این کانون تلاش می‌کند اختراعات مخترعان را طبق معاهده «همکاری ثبت اختراع پیمانی بین‌المللی» که زیر نظر سازمان جهانی مالکیت فکری یا WIPO فعالیت می‌کند، ثبت کند. در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بودجه‌ای را برای هزینه‌های ثبت اختراع در اختیار کانون پتنت ایران قرار می‌دهد و کانون 90 درصد از هزینه‌های ثبت اختراع در یو.‌اس‌پتنت مخترعان ایرانی را برعهده می‌گیرد. طبق آخرین آمار ارائه‌شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از ابتدای سال‌جاری تاکنون 82 پتنت ایرانی در دفاتر ثبت اختراع خارجی ثبت شده است. براساس این گزارش، همچنین تاکنون هزار و 692 درخواست در سامانه کانون برای دریافت حمایت ثبت شده که از این تعداد 275 پرونده پس از ارزیابی مورد تایید قرار گرفته است.

«گفتمان مقاومت» یکی از محور های پژوهش دانشگاه آزاد می‌شود

روزنامه فرهیختگان در این عنوان، اطلاعات تازه‌ای را درباره نظام جدید موضوعات این دانشگاه به بهانه شهادت سردار سلیمانی منتشر کرد. .پس ازشهادت سردار سلیمانی یکی از بحث‌هایی که در محافل مختلف مورد توجه قرار گرفت، ایجاد یک گفتمان برای فرهنگ مقاومت اسلامی در سطح مراکز آموزش عالی بود. دانشگاه آزاد اسلامی این‌بار پس از مشاهده این مطالبه و ‌انگیزه ایجادشده در بین دانشجویان و دانشگاهیان، برای احترام گذاشتن به این مخاطبان در جلسه هیات‌رئیسه دانشگاه پیشنهاد قرار دادن موضوع «گفتمان مقاومت» به سامانه طرح پایش را مطرح کرد و مورد موافقت قرار داد.سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با آنا در این‌باره می‌گوید: «در اولین جلسه هیات‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی موضوع «گفتمان مقاومت» به سامانه طرح پایش اضافه شد. این دانشگاه به‌عنوان اولین دانشگاه کشور تصمیم گرفت کار پژوهشی با موضوع «گفتمان مقاومت» را در دستور کار خود قرار دهد. دانشگاه آزاد اسلامی این موضوع را به‌عنوان یکی از موضوعات طرح پایش (پژوهش‌های اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) در نظر گرفته تا براین اساس دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی بتوانند پژوهش‌های مربوطه را در قالب پایان‌نامه و رساله ارائه کنند.»

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه «گفتمان مقاومت» به‌عنوان هفدهمین موضوع در سامانه پایش بارگذاری می‌شود، می‌گوید: «قرار است در یک مدل علمی به همه ابعاد مقاومت و همچنین تمام شخصیت‌های تاثیرگذار و بالاخص سردار حاج قاسم سلیمانی پرداخته شود.»

حیدری با بیان این مطلب که واحد کرمان به‌عنوان بانی، محوریت این موضوع را برعهده گرفته است، تصریح کرد: «قرار است ابتدا نظام موضوعات مشخص شود و پیش‌بینی ما این است که حدود ۸۰۰-۷۰۰ نظام موضوعی از گفتمان مقاومت استخراج شود که این نظام موضوعات شامل مهم‌ترین مولفه‌های فرهنگی مقاومت اسلامی، راهکارهای مقاومت و همبستگی، معاندان این مفهوم و چگونگی مقابله آنها با این مفهوم و غیره می‌شود و فکر می‌کنم دانشگاه آزاد اسلامی در 14 تا 15 ماه آینده تعداد قابل توجهی پایان‌نامه، تز دکتری و مقاله در باب گفتمان مقاومت به جهان اسلام هدیه دهد.»

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 18 دی به شرح زیر است:

پذیرش دانشجو در کالج بین‌الملل علوم‌پزشکی شهید بهشتی از مهر 99

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اولین جلسه شورای دانشگاه در دوره مدیریتی جدید که در تالار شهید بهشتی برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، با اشاره به طرح راه‌اندازی کالج بین‌الملل دانشگاه به عنوان اولین دستور جلسه شورای چهل و پنجم، گفت: در حال حاضر 394 دانشجوی خارجی در دانشگاه در حال تحصیل هستند؛ البته سهم ما نسبت به بقیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کمتر است که این موضوع به دلیل نبود کالج بین‌المللی در دانشگاه است.

وی تحصیل دانشجویان خارجی و داخلی در یک کلاس را علت ایجاد ناهمگونی در سطح علمی و انتظارات این دو گروه دانست و گفت: نیاز به کالج و درسنامه مستقل با نهاد مالی و حقوقی جدا در این حوزه حس می‌شود. برنامه راهبردی بر اساس نیازسنجی بازار تهیه شده و قرار بر این است در دوره لیسانس، دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و دوره مجازی در این مجتمع دانشجو تربیت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از آغاز پذیرش دانشجو در کالج بین‌الملل از مهرماه سال آینده خبر داد و افزود: اقدامات در خصوص محل این مجتمع آموزشی در حال پیگیری و امور زیرساختی نیز در دست اقدام است.در ادامه این نشست دکتر بابک شریف کاشانی، معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این خصوص اظهار کرد:طرح کالج بین‌الملل با هدف توانمندسازی و ارتقای سطح علمی دانشجویان بین‌الملل و رقابت با دانشگاه‌های همتراز کلید خورد تا در زمینه جذب دانشجو در برخی رشته‌هایی که هنوز در ایران کوریکولوم مشخصی ندارند، اقدام شود. برنامه‌ریزی‌های لازم برای ساختار فیزیکی و مدیریتی کالج آغاز شده و اساسنامه آموزشی آن در حال گسترش است.

فراخوان مشمولان کاردانی، دیپلم و زیردیپلم

سازمان وظیفه عمومی ناجا همه مشمولان دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم، دیپلم و زیردیپلم که برگ آماده به خدمت به تاریخ دی سال جاری را دریافت کرده اند به خدمت سربازی فراخواند. سازمان وظیفه عمومی ناجا در اطلاعیهای اعلام کرد: همه مشمولان فارغ التحصیل مقاطع کاردانی، دیپلم و زیردیپلم که برگ آماده به خدمت به تاریخ 19 دی ماه سال 98 دریافت کردهاند، باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس+10، برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش را دریافت و برابر اطلاعات مندرج در آن اقدام کنند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: مشمولان ساکن تهران بزرگ باید ساعت 6 صبح روز پنج شنبه مورخ 19 دی ماه سال 98 و مشمولان ساکن سایر استان ها نیز ساعت 7 صبح تاریخ ذکر شده، در محل و مراکزی که در برگ معرفی‌نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح اعلام شده، حضور یابند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند. بنابراین گزارش، حضور نیافتن به موقع در زمان و محل های تعیین شده، غیبت محسوب شده و برابر ماده 58 قانون خدمت وظیفه عمومی، محرومیت‌های اجتماعی را برای آنان در بر خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057778

وب گردی

وب گردی