تاسیس سرای نوآوری حکمرانی با محور مقاومت در واحد تهران مرکزی

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی گفت: با توجه به ظرفیتی که در واحد تهران مرکزی داریم یکی دیگر از سرا‌‌های نوآوری که در آینده تاسیس خواهد شد در حوزه حکمرانی است.

علی نیازی معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره راه‌‌‌اندازی سرای نوآوری در این واحد دانشگاهی گفت: درصددیم تا در زمینه محیط زیست و علوم ورزشی سرای نوآوری ایجاد کنیم. کلیه تمهیدات لازم در این خصوص انجام شده و ساختمانی که مختص به این سراست در حال تجهیز بوده و تا پایان سال 98 سرای نوآوری محیط زیست و علوم ورزشی افتتاح و به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

وی تشریح کرد: سرای نوآوری در حوزه رشته‌‌‌‌های مهندسی و لیزر از دیگر حوزه‌‌هایی است که جزو برنامه‌‌های ما برای تاسیس سرا در این خصوص است. در سرای نوآوری که با حضور صنعتگران و صاحبان صنایع انجام می‌‌شود به دنبال توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت هستیم.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی درباره اجزای تشکیل دهنده سرای نوآوری اظهار کرد: در سرای نوآوری یک شتاب‌‌‌‌‌‌دهنده مستقر خواهد شد و این شتاب‌دهنده‌ها، از یک تیم استارتاپ که ایده‌ای مورد تایید آنها دارد حمایت می‌کنند. در واقع این شتاب‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌ها ایده‌ استارت‌آپ‌های مختلف را گلچین می‌کنند و بهترین آنها که در کمترین زمان به بیشترین سود برسد را انتخاب می‌کنند.

نیازی خاطرنشان کرد: سرای نوآوری یک نهاد اجتماعی است که از طریق ایجاد شبکه نوآوری شامل آموزش‌های فناوری و خلاقیت، مدارس کسب‌وکار، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد، پارک علم و فناوری و بهره‌گیری از زیرساخت‌های آزمایشگاهی، کارگاهی و تحقیقاتی، زیرساخت‌های تجاری‌سازی، زیرساخت‌های حقوقی، زیرساخت‌های مالی با تمرکز بر یک حوزه فناورانه منجر به پیشرفت جامعه در آن حوزه می‌شود.

نیازی تصریح کرد: سرای نوآوری باید زیرساخت‌های لازم جهت حضور و استفاده از برنامه‌های سرا را برای دانشجویان و استادان فراهم کرده و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی خود را متناسب با بازار تقاضای شکل‌گرفته به‌روزرسانی کند. واحد دانشگاهی باید همکاری‌های لازم را جهت تشکیل و توسعه سرای نوآوری داشته باشد و بودجه‌های مصوب در زمینه ایجاد و توسعه سرای‌های نوآوری را فراهم کند.

وی درباره نحوه تجاری‌‌‌سازی محصولاتی که در سرای نوآوری واحدتهران مرکزی تولید می‌‌‌‌شود تاکید کرد: یکی از مهم‌‌‌ترین اهدافی که ما در سرای نوآوری داریم ایجاد امنیت خاطر برای محققان و پژوهشگرانی است که دیگر دغدغه تجاری‌‌‌سازی محصولات خود را نداشته باشند و این امر در بخش سرای نوآوری از پیش تعیین شده است. زیرساخت و محل استقرار سراهای نوآوری، پردیس‌های پارک، نهادهای مالی و سایر اجزای مرتبط با نوآوری در بخش بازار فناوری شکل می‌‌‌گیرد که نهادهای عرضه‌کننده خدمات و محصولات فناوری و نوآوری با نهادهای متقاضی در ارتباط بوده و همکاری‌های تجاری با آنها شکل می‌گیرد.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی درباره شرایط لازم برای کسب مجوز سرای نوآوری یادآور شد: ارائه تفاهم‌‌نامه همکاری با برخی از دستگاه‌های مرتبط دولتی و مراکز بزرگ صنعتی، وجود حداقل پنج شرکت فنی صنعتی علاقه‌مند، جهت مستقر کردن واحد تحقیق و توسعه در محل پردیس پارک علم و فناوری و حداقل پنج شرکت دانش‌بنیان علاقه‌مند جهت استقرار در پردیس پارک علم و فناوری و برنامه تجاری‌سازی همچنین ارائه حداقل 30 ایده فناورانه در ارتباط با محور کسب‌وکار تعیین‌نشده سرای نوآوری و برنامه شتاب‌دهی آنها از جمله شرایط لازم در تاسیس سرای نوآوری است.

نیازی در پایان درباره اضافه شدن موضوع گفتمان مقاومت به طرح پایش گفت: در موضوع گفتمان مقاومت، شهید قاسم سلیمانی نقش محوری داشت و نگاه علمی به گفتمان انقلاب، مبتنی بر دانش، بینش و نگرش حضرت امام و مقام معظم رهبری شکل گرفته است. در واحد تهران مرکزی هم بحث علمی حکمرانی جزو موارد مورد نظر ماست و موضوع مقاومت در این حوزه قرار می‌‌گیرد که باید کمیته‌‌‌های مربوط در این حوزه تشکیل و رشته‌‌‌های مختلفی که می‌‌توانند در این کمیته‌‌ها شرکت کنند تعیین شوند. در همه زمینه‌‌‌ها می‌‌‌توانیم در این بحث علمی شرکت کنیم و به نوعی همه رشته‌‌‌ها می‌‌‌توانند به طور علمی به کار در حوزه مقاومت بپردازند. با توجه به ظرفیتی هم که در واحد تهران مرکزی داریم یکی دیگر از سرا‌‌های نوآوری که در آینده تاسیس خواهد شد در حوزه حکمرانی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057796

وب گردی

وب گردی