صادرات آناناس گلخانه‌‌‌ای واحد گرگان به امارات

معاون پژوهش و فناوری واحد گرگان گفت: در زمینه صادرات هم با جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی استان وارد مذاکره شدیم و به تازگی صادرات آناناس گلخانه‌‌‌ای را به امارات داشتیم که برای اولین‌‌‌‌‌‌‌بار در کشور انجام شده است، این امر علاوه بر درآمدزایی برای دانشگاه، منجر به ارزآوری برای کشور خواهد شد.

مازیار احمدی گل‌‌‌سفیدی معاون پژوهش و فناوری واحد گرگان در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت سرای نوآوری گل و گیاهان زینتی که در شهریورماه امسال در این واحد دانشگاهی انجام شد گفت: استان گلستان در حوزه کشاورزی استان مطرحی بوده و بیشترین صنعت اقتصادی این استان از طریق محصولات کشاورزی است. با توجه به اینکه بحث صرفه‌‌جویی در آب از جمله موارد حائز اهمیت در کشور بوده کلیه این موارد سبب شد تا به سمت کشت‌‌‌های گلخانه‌‌‌ای برویم و به سرعت ابعاد بزرگی را انتخاب کنیم بر همین مبنا، تصمیم گرفتیم تا به سراغ گل‌‌‌های زینتی که آب‌‌‌های کمتری مصرف می‌‌کنند برویم و سرای نوآوری در این خصوص تاسیس کردیم.

وی تشریح کرد: اغلب سطح زیر کشت گلخانه‌‌‌‌‌ای ما در این سرای نوآوری به مساحت حدود 3 هکتار به گل‌‌‌ها و گیاهان زینتی اختصاص یافته است. با توجه به ظرفیتی که در سطح استان وجود دارد، ایجاد سرا تاثیر بسیاری در رونق کسب و کار در این خصوص خواهد داشت. بر همین مبنا، بسیاری از دانشجویان ما می‌‌‌توانند در زمان تحصیل و بعد از فارغ‌‌‌التحصیلی با حضور در این سرا، ضمن مهارت‌آموزی به کسب و کار در حوزه گل‌‌‌ها و گیاهان زینتی هم مشغول شوند.

معاون پژوهش و فناوری واحد گرگان درباره آغاز‌به‌کار سرای نوآوری گل و گیاهان زینتی در واحد گرگان و دستاوردهای آن اظهار کرد: فعالیت در حوزه گل و گیاهان دارویی را نه به عنوان سرا بلکه به عنوان شهرک گلخانه‌‌‌ای فرهیختگان از دو سال پیش آغاز کرده بودیم. با توجه به ظرفیتی که داشتیم فعالیت در سرای نوآوری گل وگیاهان زینتی را بعد از کسب مجوز از سازمان مرکزی از شهریور‌‌‌ماه امسال به صورت رسمی آغاز کردیم. برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی دقیق را برای خرید و فروش محصولات در این سرا در نظر گرفتیم. پیاده‌‌سازی اهداف دانشگاه نسل 3 از دیگر اهداف ما در این سراست و همه هدف ما در این سرای نوآوری، افزایش کارآفرینی، ارتباط با صنعت و اشتغال‌زایی برای فارغ‌‌‌‌التحصیلان دانشگاهی است.

احمدی گل‌‌‌سفیدی یادآور شد: در حال حاضر، در سرای نوآوری گل و گیاهان زینتی در بخش‌‌‌های مختلف، دانشجو و کارآموز در این حوزه داریم که آموزش می‌‌‌بینند و فعالیت در این زمینه را به طور تخصصی فرا می‌‌‌گیرند. برای آموزش یه این افراد تنها از استادان دانشگاهی استفاده نمی‌‌کنیم بلکه از مربیانی که بازار و این صنعت را به خوبی می‌‌‌شناسند استفاده می‌‌‌کنیم.

وی تاکید کرد: تولید و فروش گل و گیاهان در فصل‌‌های مختلف متفاوت است و در این مدت که در حال خرید و فروش هستیم از شهریور‌‌ماه امسال نزدیک به 500 میلیون تومان درآمدزایی در این حوزه داشتیم و بیش از 10 محصول عرضه کردیم. در زمینه صادرات هم با جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی استان وارد مذاکره شدیم و به تازگی صادرات آناناس گلخانه‌ای را به امارات داشتیم که برای اولین‌‌‌‌‌‌‌بار در کشور انجام شده و موفق شدیم آناناس گلخانه‌‌‌ای را به درجه‌‌‌ای از کیفیت برسانیم تا بتوانیم صادر کنیم. این امر علاوه بر درآمدزایی برای دانشگاه، منجر به ارزآوری برای کشور خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057808

وب گردی

وب گردی