چگونه «فناوری‌های نوین» می‌تواند به مبارزه با آتش‌سوزی کمک کند؟

تغییرات آب‌و‌هوایی، زمین را با پدیده‌های جوی رو‌به‌رو ساخته که وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده یکی از آن‌ها است؛ در این زمینه فناوری می‌تواند کمک شایانی به حفظ کره خاکی داشته باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از آنجا که نقاط مختلف جهان آب و هوای خشکی دارند، اتفاقاتی همچون طوفان، طغیان، خشکسالی و آتش سوزی به پدیده‌های جهانی تبدیل می‌شوند.

فناوری‌ و نوآوری‌ها می‌توانند نقش مهمی در ارائه راه حل های جدید برای کاهش تغییرات آب و هوایی و کاهش اثرات آن، حمایت از حفظ تنوع زیستی و در عین حال حفظ سلامت انسان داشته باشند.

استرالیا همچنان شاهد آتش سوزی مهیب است و اکنون زمان به‌کار‌گیری ابزارهای فناوری و یافتن راه های ابتکاری برای کمک به کاهش مشکل و همچنین جلوگیری از فاجعه آینده است.

به گزارش «City Metric» راه‌هایی با استفاده از هوش مصنوعی، مدیریت داده ها، رباتیک و نرم افزار نقشه‌برداری با وضوح بالا وجود دارد که می‌توانند به جلوگیری از آتش‌سوزی کمک کنند.

داده های مهم مورد نیاز جهت برنامه‌ریزی جلوگیری از آتش سوزی می تواند از طیف وسیعی از منابع از جمله سنسورهای اینترنت اشیاء (IoT) جمع آوری داده های هواشناسی، داده های بایگانی شده از گذشته، ابزارهای مدل سازی، تصاویر ماهواره ای و حتی رسانه‌های اجتماعی حاصل شود.

چنین پیش بینی‌هایی اطلاعات به‌موقع و هدفمندی را ارائه می دهند که می توانند در ارائه خدمات اضطراری کمک کننده باشند؛ به‌ویژه که غالباً منابع گسترده ای در این زمینه دارند.

شبکه مش

«شبکه های مش» نسل بعدی فناوری نوظهور است که با همگرایی سنسورهای 5G، هوش مصنوعی، میلیاردها حسگر اینترنت اشیاء (IoT) و واقعیت مجازی و تقویت شده امکان پذیر است. افرادی که در یک آتش‌سوزی یا سایر مناطق آسیب دیده قرار دارند با استفاده از این فناوری می توانند با استفاده از تلفن هوشمند خود، شبکه مش محلی ایجاد کنند.

آنها می‌توانند با ضبط فیلم های 360 درجه، گزارش‌های روایت کننده در مورد وقایع عکس‌ها و سپس توزیع آنها در شبکه مش مشارکت کنند.

هوش مصنوعی فوتوگرامتری

هوش مصنوعی فوتوگرامتری با پردازش تصاویر ضبط شده می تواند اطلاعات موثق در مورد محیط‌های بدنی تولید کند. این فیلم ها را برای ایجاد هولوگرام زنده در زمان واقعی ادغام می کند. این شکل از واقعیت مجازی، ناظران را درست در آنجا قرار می دهد و به مقامات دور از صحنه کمک می کند تا گزارش ها را تأیید و به طور موثر تر اقدامات امدادی را هماهنگ کنند.

پهپاد

هواپیماهای بدون سرنشین در مبارزه با آتش سوزی از ابزارهای کمکی استفاده می کنند. آن‌ها می توانند به دوربین عکاسی معمولی و حرارتی مجهز باشند و به مناطقی پرواز کنند که هواپیما قادر به رفتن به آن‌جا نیست از جمله در شب هنگام که باد کمتر می‌وزد و کنترل آتش سوزی از نظر تئوری آسان تر می شود.

ربات ها

یکی دیگر از پیشرفت‌های تکنولوژیکی که انسان را از آسیب در امان نگه می دارد ربات آتش نشانی است. غالباً آتش سوزی ها چنان داغند که آتش نشانان قادر به نزدیک شدن کافی برای خاموش کردن آنها نیستند. اکنون مهندسان ربات آتش نشانی را ساخته‌اند که قادر به انجام اینکار هستند.

واقعیت مجازی

شبیه ساز واقعیت مجازی، نمایشگرهای سه بعدی از سناریو آتش را ایجاد می کند که تمرین کنندگان می‌توانند از طریق آن گزینه‌هایی مانند باد و سرعت را تغییر دهند تا برای شرایط واقعی امکانات لازم را آماده کنند.

اینترنت اشیا

همچنین از سنسورهای متصل به اینترنت اشیا (IoT) برای جمع آوری داده از مناطق دور افتاده که نقاط مهم آتش سوزی هستند، استفاده می شود. از سنسورها می‌توان برای تشخیص و اندازه گیری سطح CO2 و بررسی دما استفاده کرد که نشانگر وجود احتمال آتش سوزی در منطقه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057828

وب گردی

وب گردی