فناوری نمک زدایی آب دریا برای گلخانه‌ دریایی بومی‌سازی می‌شود

طرح احداث پایلوت گلخانه دریایی استان بوشهر عنوان پروژه‌ای است که با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه خلیج فارس در حال انجام است تا با انجام آن، فناوری تامین آب موردنیاز گلخانه از طریق نمک زدایی آب دریا در کشور بومی‌سازی شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، علی دیندارلو عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس درباره طرح احداث پایلوت گلخانه دریایی استان بوشهر گفت: آب دریا به دلیل شوری به راحتی قابل استفاده برای کشاورزی نیست، برهمین اساس بهترین راهکار نمک زدایی است. نمک زدایی آب دریا به چندین روش انجام می‌شود اما در این میان روش اسمز معکوس یا RO بیشترین سهم را برای شیرین کردن آب دارد. قیمت مناسب مزیت این روش است اما از سویی دیگر تولید پساب زیاد به شدت برای محیط زیست زیان آور است.

دیندارلو با بیان اینکه در استان بوشهر بسیاری از کشاورزان از این روش برای نمک زدایی آب استفاده می‌کنند، افزود: باید فکری کرد زیرا دیری نمی‌گذرد، کل زمین‌های کشاورزی قابلیت کشت خود را از دست می‌دهند و برای تولید ریزگرد مستعد می‌شوند.

وی همچنین عنوان کرد: احداث این گلخانه‌ها کمک می‌کند تا علاوه بر اشتغالزایی از آسیب به محیط زیست نیز جلوگیری شود. اگر روش اسمز معکوس را در ساحل استفاده کنیم، بازهم مشکل تولید پساب وجود خواهد داشت به همین دلیل باید به دنبال روشی دیگر بود. رطوبت‌زنی و رطوبت‌گیری روشی است که در این طرح استفاده کردیم. در این روش قسمتی از آب دریا بخار می‌شود و بقیه آن مجدد به دریا بازمی‌گردد. با کاربرد این روش پساب بسیار کمی تولید می‌شود.

دیندارلو تصریح کرد: این روش در دنیا نیز به تازگی در حال استفاده است و بومی کردن آن در کشور علاوه بر ارزآوری از خروج ارز نیز جلوگیری می‌کند. در این طرح قصد بومی سازی این روش در کشور را داریم. اما اهداف این طرح را باید بومی کردن فناوری نمک زدایی آب دریا، حفظ محیط زیست، حفظ منابع آب زیرزمینی و اشتغالزایی بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: 70 درصد شغل مردم در استان بوشهر کشاورزی است. این روش کمک بسیاری به کشاورزان منطقه می‌کند. در حال حاضر زیرساخت‌ها برای انجام آن آماده شده و در نظر داریم به زودی کشت اول را در گلخانه انجام دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057966

وب گردی

وب گردی