پیوند نخبگان علمی ایران‌زمین با سردار دل‌ها/ ماجرای یک عکس

عکس یادگاری منتشر شده در فضای مجازی از زوج نخبه علمی که از جمله مسافران هواپیمای اوکراین (مرحوم محمد صالحه و مرحومه حسنی‌سعدی) بودند به همراه سردار شهید سلیمانی، مربوط است به روز عقد آن دو که در گلزار شهدای کرمان موفق به دیدار سردار دل‌ها می‌شوند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، روزنامه فرهیختگان در خصوص یک زوج نخبه علمی که اخیرا در حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ جان باختند و تصویری از آن دو به همراه سردار شهید سپهبد سلیمانی در فضای مجازی منتشر شده است، گزارشی نوشت که به شرح زیر است:

سقوطی دردناک و تلخ، که همه 179 سرنشین آن در این سانحه جان خود را از دست دادند. بر اثر یک خطای غیر عمد انسانی، 147 ایرانی که در میان آنها 26 دانش‌آموخته دانشگاه‌های مطرح کشور حضور داشتند، از بین رفتند.

از میان جانباختگان 14 نفر از دانشگاه صنعتی‌شریف، یک نفر از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، 6 نفر از دانشگاه امیرکبیر و پنج نفر از دانشگاه علم‌وصنعت بودند که برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های خارج از کشور ازجمله دانشگاه‌های کانادا رفته بودند. دانشجویانی که به بهانه تعطیلات کریسمس به ایران آمده بودند و در این هواپیما حضور داشتند.

بیش از 17‌درصد از مسافران ایرانی را دانشجویان محصل در خارج از کشور شامل می‌شد. حضور دانشجویان در این پرواز واکنش‌های زیادی در پی داشت.

اکثر آنها دانشجویان رشته‌های تحصیلات تکمیلی بودند، لذا در این پرواز نخبگان بسیاری را از دست دادیم.

غزل نوریان دانشجوی انرژی مواد نانوفوتونیک، میلاد نهاوندی دانشجوی تولیدات صنعتی زیستی، حدیث حیات‌داوودی دانشجوی مرکز علوم‌وتحقیقات الکتروشیمی و خوردگی مقطع دکتری و ساجده سرائیان از دانشجویان دانشگاه وسترن بودند. دانشگاه تورنتو نیز در پیامی توئیتری خبر از دست دادن 6 دانشجوی خود به نام‌های مجتبی عباس‌نژاد، محمدحسین اسدی‌لاری، زینب اسدی‌لاری، محمدامین بیروتی، محمدامین جبلی و محمد صالحه را منتشر کرد و این واقعه را تسلیت گفت.

آخرین پرواز
در این میان نام زهرا حسنی‌سعدی، ورودی ۱۳۹۲ کارشناسی فیزیک و محمد صالحه، ورودی ۱۳۸۴ کارشناسی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف که نزدیک به یک سال و نیم پیش با یکدیگر ازدواج کرده بودند، دیده می‌شود.

روز گذشته «مصطفی رستمی»، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در اینستاگرام خود عکسی را منتشر کرد که در آن زهرا حسنی‌سعدی و محمد صالحه در کنار شهید سپهبد قاسم سلیمانی ایستاده‌اند. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در توصیف این عکس نوشت: «هر کو شراب فرقت روزی چشیده باشد؛ داند که سخت باشد قطع امیدواران؛ این عکس تصویر یادگاری روز عقد دو تن از مسافران هواپیمای اوکراین (مرحوم محمد صالحه و مرحومه حسنی‌سعدی) با سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان است.»

رستمی در ادامه نوشت: «داغ از دست دادن نخبگان ارزشمندی چون این دو عزیز همانند داغ شهادت حاج‌قاسم سخت است. از خداوند رحمان برای همه خانواده‌های داغدیده این سانحه صبر و اجر مسالت دارم.»

این عکس، تلخی وقایع هفته پیش را به تصویر می‌کشد، از طرفی یکی از نخبگان دفاعی کشور را در هفته گذشته با موشک‌های آمریکایی و از سویی 26 نخبه علمی را به علت نقص فنی هواپیمای آمریکایی که به «تابوت پرنده» مشهور شده، از دست دادیم.

و اما ماجرای این عکس

اما ماجرای این عکس چندان هم جدید نیست، ماجرا به 16 سال پیش برمی‌گردد. گفته می‌شود این عکس یک سال و نیم پیش هنگام ازدواج زهرا حسنی‌سعدی و محمد صالحه گرفته شده است. برخی می‌گویند این زوج بعد از مراسم عقد به گلزار شهدای کرمان می‌روند و در آنجا حاج‌قاسم سلیمانی را می‌بینند.

حاج‌قاسم نیز وقتی می‌فهمد عروس دختر شهیدی از دوستان سابق اوست، از آنها دعوت می‌کند با هم عکس یادگاری بگیرند و می‌گوید: «مطمئن هستم این عکس، عکس خوبی خواهد شد.» و حال این عکس نمادی شده است از پیوند نخبگان ایران‌زمین که اکنون هریک به نحوی نزد ما نیستند.

قصد بازگشت از کانادا و خدمت به کشور

صالحه به همراه حسنی‌سعدی، زوج دانشجویی بودند که قصد داشتند پس از اتمام تحصیلات به کشور بازگردند، اما هیچ‌وقت تحصیل آنها در خارج به پایان نرسید تا کشور بتواند از دانش آنها همچنان استفاده کند.

مدال نقره المپیاد کشوری کامپیوتر ۸۲، مقام سوم مسابقات جهانی ربوکاپ شبیه‌سازی فوتبال ۲۰۰۴، مقام دوم مسابقات جهانی روبوکاپ شبیه‌سازی امداد ۲۰۰۷، مقام هفتم مسابقات ACM منطقه‌ای غرب آسیا ۲۰۰۹، مدال طلای المپیاد دانشجویی کامپیوتر ۸۹، ازجمله افتخارات علمی صالحه بود.

گفتنی است، این زوج در داخل و خارج از کشور فعالیت‌های فرهنگی و روشنگرانه خود را دنبال می‌کردند.

کیوان ابراهیمی یکی از دانشجویان مقیم خارج با اشاره به این موضوع که صالحه از بچه‌های انقلابی بود، در کانال تلگرامی خود نوشت: «او در کانادا جلسه قرآن می‌گرداند، از بچه‌های معتقد و انقلابی بود و قصد داشت پس از دکتری به ایران بازگردد.»

کد خبر: 1058005

وب گردی

وب گردی