مسئولان اعتقادی به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان ندارند

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با انتقاد از عملکرد مسئولان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: متاسفانه مسئولان کشور علی‌رغم اینکه مدعی حمایت از این شرکت‌ها هستند ولی در عمل هیچ حمایتی نمی‌کنند؛ تنها کار آنها برگزاری نمایشگاه در کشورهای خارجی است.

سعید ایازی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز با اشاره به عدم حمایت مسئولان از شرکت‌های دانش بنیان داخلی اظهار کرد: تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان حلقه واسط بین ایده و تکنولوژی در پارک‌های علم و فناوری است که این شرکت‌ها در راستای عملی شدن تبدیل نوآوری به تکنولوژی و هم‌افزایی علم و ثروت راه‌اندازی شدند و اهدافی همچون توسعه اقتصاد دانش‌محور، تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه، تولید کالا و خدمات در حوزه‌ فناوری‌های برتر و با ارزش‌افزوده فراوان و تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش کاربرد اختراع و نوآوری را سرلوحه کاری خود قرار دادند.

وی تصریح کرد: با توجه به بحران انرژی در کشور و مشکلات تامین برق در تابستان و مواد سوختی در زمستان این نیاز بیش از پیش در کشور قوت گرفت تا حد ممکن مصرف انرژی را کنترل کنند. این کنترل هوشمند مصرف انرژی باعث تقسیم بهینه‌ انرژی در کشور شده تا نیاز سطح بیشتری از جامعه مرتفع شود.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه فعالیت اصلی این شرکت در حوزه مدیریت انرژی و تولید سیستم‌های کنترل مانیتورینگ فن‌کویل کاستی است، گفت: امروزه فن کویل‌های شرکت تهویه سهم عمده‌ای از بازار داخلی را به خود اختصاص داده‌اند و در چشم انداز این شرکت، ورود به بازارهای جهانی دیده می‌شود.

ایازی افزود: در راستای توسعه بازار قراردادهای متعددی را با این شرکت منعقد کردیم تا از این طریق بتوانیم سهمی در مدیریت انرژی کشور داشته باشیم. الگوریتم این فن کویل‌ها برگرفته از کشور آلمان بوده ولی ما با توجه به نیاز کارخانه‌های کشور این فن کویل را با دانش فنی خودمان طراحی و بومی سازی کردیم به طوریکه قابلیت‌های این فن کویل‌ها را نسبت دستگاه‌های خارجی افزایش دادیم.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: متاسفانه مسئولان کشور علی‌رغم اینکه مدعی حمایت از این شرکت‌ها هستند ولی در عمل هیچ حمایتی نمی‌کنند؛ تنها کار آنها برگزاری نمایشگاه در کشورهای خارجی است. بنابراین از مسئولان می‌خواهیم که در کار شرکت‌های دانش‌بنیان دخالت نکنند و آنها را به حال خود رها کننند یا حداقل ادارات دولتی را ملزم به استفاده از تولیدات داخلی کنند. هم اکنون مشکل اصلی این است که مدیران و مسئولان کشور طرفدار اجناس خارجی هستند.

وی با تأکید براینکه جوانان و نیروی انسانی زبده سرمایه ملی کشور هستند، گفت: انتظاری که از دولت داریم این است که دست از تبلیغات بردارند و از پتانسیل آنها برای توسعه کشور استفاده کنند. نمی‌خواهیم ما را از مالیات معاف یا بیمه پرداخت کنند؛ فقط چوب لای چرخ ما نگذارند.

ایازی افزود: واقعیت امر این است که ما با تلاش خودمان توانستیم محصولات تولیدی خود را به سمت تجاری‌سازی هدایت کنیم تا جاییکه هم‌اکنون تولیدات ما به کشور ترکیه صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تبلیغات برای بازاریابی محصولات دانش‌بنیان را نیازمند یک تحول دانست و تصریح کرد: بازاریابی خارجی و داخلی برای عرضه محصولات دانش‌بنیان مناسب نبوده و نیاز است در این زمینه برنامه‌های مدونی تدوین شود.

ایازی در ادامه هرم آموزشی کشور را محدودیتی در مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: پاشنه آشیل شرکت‌های دانش‌بنیان نیروهای دارای مهارت‌های ویژه استدر حالی که کشور در تربیت نیروی مهارتی، کارآموز و فوق دیپلم توفیق چندانی کسب نکرده است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که مدیران اجرایی کشور به شرکت‌های دانش‌بنیان اعتقاد نداشته باشند، نمی‌توان انتظار داشت ایده‌پردازان با انگیزه در این حوزه فعالیت کنند.

نویسنده: ملیحه آدینه

انتهای پیام/

کد خبر: 1058015

وب گردی

وب گردی