ثبت 2 اختراع در دانشگاه آزاد شاهرود که نمونه خارجی ندارد

2 اختراع «دستگاه اسکیمراکتور با قابلیت استفاده داخل و بیرون آبی» و «دستگاه تولید نور فرابنفش فیلتر شده توسط ازون جهت سنتز ویتامین D در بدن»توسط عضو هیأت علمی و دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود ثبت شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از شاهرود، معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود از ثبت 2 اختراع در زمینه تصفیه انواع آب و تهیه ویتامین D توسط عضو هیأت علمی و یکی از فارغ التحصیلان این دانشگاه خبر داد و گفت: 2 اختراع با عناوین دستگاه اسکیمراکتور با قابلیت استفاده داخل و بیرون آبی و دستگاه تولید نور فرابنفش فیلتر شده توسط ازون جهت سنتز ویتامین D در بدن ثبت شده اند و حاصل این دو اختراع دستگاه هایی است که نمونه خارجی ندارند.

مجتبی واحدی با بیان اینکه این 2 اختراع در زمینه تصفیه انواع آب و تهیه ویتامین D در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود به ثبت رسیده اند، ابراز داشت: هر دو دستگاه ساخت فریبرز فروهنده عضو هیأت علمی و امیرحسین توزنده جانی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی این دانشگاه است.

وی در توضیح عملکرد دستگاه تصفیه آب اختراع شده با عنوان دستگاه اسکیمراکتور با قابلیت استفاده داخل و بیرون آبی ابراز کرد: این دستگاه شامل یک اسکیمر است که با جریان حباب هوای معکوس کار می کند و برای تصفیه همه جور آب اعم از کشاورزی و غیر شرب و حتی آب شور قابلیت به کارگیری دارد.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با بیان اینکه 50 درصد مالکیت این اختراع در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود است در مورد تشریح عملکرد این دستگاه اینگونه گفت: در این دستگاه ذرات زاید، چربی و پروتئین اضافی آب به این حباب‌ها چسبیده و روی آن قرار می‌گیرد و سپس در محفظه‌ای جمع و بعد وارد مرحله استریل کننده و گندزدایی می‌شود و یک لامپ UV این آب را استریل و سپس آب پاک وارد راکتور مدور خواهد شد.

عضو هیأت علمی گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با بیان اینکه قیمت تمام‌ شده هر دستگاه حدوداً ۴۰۰ هزار تومان تمام می‌شود، ابراز داشت: نمونه خارجی و داخلی دستگاهی که توأماً بتواند این کارها را انجام دهد وجود ندارد و این اختراع مجهز به راکتور بایوپلت مدور است.

واحدی در مورد اختراع ثبت شده دوم نیز گفت: دستگاه تولید نور فرابنفش فیلترشده توسط ازون برای سنتز ویتامین D در بدن نیز در این دانشگاه به ثبت رسیده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در خصوص علتهای اختراع و ساخت این دستگاه گفت: در زمینه مهندسی پزشکی عدم وجود نور ماورای بنفش طیف مناسب برای تولید ویتامین دی و کمبود این ویتامین در بدن در بسیاری از نقاط دنیا و کارآیی بسیار پایین قرص‌ها و کپسول های موجود و عوارض جانبی موجود سبب شد تا این دستگاه طراحی و ساخته شود.

وی با بیان اینکه این دستگاه شامل لامپ تولید UVB مجهز به اصلاح طول موج از طریق مولد ازن است تأکید کرد: عملکرد دستگاه به گونه ای است که خروجی دستگاه دارای حداقل اثرات سوء برای فرد استفاده کننده خواهد بود.

واحدی در خصوص نوآوری خاص این دستگاه اینگونه گفت: تاکنون روش های تولید ویتامین دی در بدن شامل استفاده از قرص و کپسول ویتامین دی و قرارگیری در معرض نور خورشید بود که این دستگاه با روشی کاملا جدید این مشکل را برطرف کرده است.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با بیان اینکه تست های بالینی روی موش با موفقیت صورت گرفته است، تأکید کرد: پس از ده روز استفاده و هر روز نیم ساعت روی موشها میزان ویتامین D بدن آنها به طور معنی‌داری زیاد شد که نشانی از موفقیت این اختراع می باشد.

لازم به ذکر است این اختراعها طبق گزارش مراجع مالکیت فکری کشور دارای ویژگی نوآوری، گام ابتکاری و کاربرد صنعتی هستند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1058034

وب گردی

وب گردی