افت انگیزه‌ استادان دانشگاه آزاد در صف‌های طولانی ارتقا/ تعلل وزارت علوم به ضرر آموزش عالی است

اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقای مرتبه خود با روند کند بررسی پرونده‌ها روبرو هستند که برای حل آن اهتمام بیشتر وزارت علوم را می‌طلبد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سازوکارهای رتبه‌بندی استادان در نظام‌های آموزش عالی سراسر دنیا امری جا افتاده و متفاوت از هم است. معیارهای رتبه‌بندی استادان دانشگاهی در کشورهای خارجی اغلب براساس عملکردهای فناورانه، پژوهشی و انضباط حرفه‌ای آنها ارزیابی می‌شوند.

فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، آموزشی، پژوهش و فناوری و فعالیت‌های اجرایی ازجمله معیارهایی است که هیئت‌های ممیزه دانشگاه‌های داخلی توجه ویژه‌ای به آن دارند.

انجام وظایف محوله براساس برنامه تنظیمی دانشگاه، ارائه گواهی شرکت در گارگاه‌ها و دوره‌های روش تحقیق، شرکت در دوره‌های توانمندسازی دانشگاهی، تسلط بر یک زبان خارجی متناسب با رشته مربوطه، توانایی کار با کامپیوتر، شبیه‌سازی‌های نموداری و کاربردهای آموزشی و پژوهشی و تایید صلاحیت اخلاقی، شئون استادی و رفتار حرفه‌ای از شرایط عمومی و موافقت دانشگاه یا موسسه آموزش عالی، ۱۰ سال سابقه عضویت به‌عنوان هیئت علمی، کسب امتیاز ارتقا به استادیاری براساس ضوابط و قوانین آیین‌نامه، تعهد حداقل ۵ سال خدمت در دانشگاه مربوط پس از ارتقا به استادیاری، تایید نهایی هیئت ممیزه مرکزی از جمله شرایط اختصاصی برای ارتقای اعضای هیئت علمی تعیین شده است.

اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها متناسب با فعالیت‌های موضوعی، فرهنگی و اجرایی که انجام می‌دهند، پرونده آنها در مواقع تشکیل جلسات هیئت ممیزه شانس ارتقای مرتبه از مربی به استادیاری، از استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استادی را دارند.

صف‌های طولانی، ارتقای تلاش‌های استادان دانشگاه آزاد را تلف می‌کند

دانشگاه آزاد اسلامی با بهره‌گیری از 24 هزار عضو هیئت علمی تمام وقت در سراسر کشور بزرگترین شبکه اعضای هیئت علمی دانشگاهی را داراست. یکی از اصلی‌ترین مطالبات استادان این دانشگاه در سطح کلان رسیدگی به‌موقع و منظم به پرونده‌های ارتقا بوده که در سال‌های گذشته کنش‌ها و واکنش‌های بسیاری نیز در این زمینه ایجاد شده است.

ایجاد صف‌های طولانی در بررسی پرونده‌های ارتقای استادان، خطر تهدید عدالت شغلی استادان واحدهای دانشگاهی بزرگ و مرکز استان نسبت به واحدهای کوچکتر، افت انگیزه بین اعضای هیئت علمی پرتلاش و ساعی و مشکلات عدیده در اخذ مجوز کد رشته محل‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از جمله آسیب‌های جدی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص ارتقای استادان به‌شمار می‌رود.

کندی روند ارتقای استادان جفا در حق دانشگاه آزاد اسلامی است

احمد حیدری معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره ظرفیت‌ها و نقش‌آفرینی موثر این دانشگاه در نظام آموزش عالی کشور اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری ایران و جهان دارای یک شبکه عظیم حقیقی است که در این شبکه بیش از 24 هزار عضو هیئت علمی تمام وقت، 45 هزار عضو هیئت علمی مدعو و یک میلیون و 200 هزار نفر دانشجو، 38 درصد آموزش عالی به دوش کشیده است.

وی افزود: این شبکه عظیم اجتماعی که اکنون در حوزه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی در کشور ایفای نقش می‌کند باید بتواند از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهره‌مند و استفاده کند تا در سطح ملی بروز داشته باشد.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درباره مشکلات ارتقای استادان این دانشگاه تشریح کرد: مراتب دانشگاهی در نظام آموزش عالی کشور از مربی تا استاد به‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور کامل تعریف شده و برای اینکه استادی از یک مرتبه به مرتبه بالاتری ارتقا پیدا کند باید سوابق وی توسط هیئت ممیزه‌ای مورد بررسی قرار گیرد. فعالیت‌های پژوهشی، فناورانه، فرهنگی و انتشارت علمی استادان از جمله عوامل ارتقای استادان به‌شمار می‌روند.

حیدری بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با 400 واحد دانشگاهی و 24 هزار عضو هیئت علمی فقط یک هیئت ممیزه دارد. در بسیاری از دانشگاه‌های کشور با 200 الی 1000 عضو هیئت علمی حداقل یک هیئت ممیزه و بعضاً تا دو هیئت ممیزه مستقر شده است؛ در چنین شرایطی روند رسیدگی به پرونده و ارتقای استادان دانشگاه آزاد اسلامی با تأخیر و فرسایش پیش می‌رود و زحمات اعضای هیئت علمی این دانشگاه دیده نمی‌شود.

وی کندی روند بررسی پرونده‌های اعضای هیئت علمی را مانع اصلی گسترش تحصیلات تکمیلی در واحدهای دانشگاهی دانست و گفت: علاوه بر مشکلات و چالش‌های مربوط به اعضای هیئت علمی، کندی روند ارتقای استادان موجب محدودیت اخذ مجوز کد رشته محل‌های واحدهای دانشگاهی می‌شود. بعضاً باوجود زحمات و کارنامه مطلوب اعضای هیئت علمی یک گروه آموزشی، امکان اخذ مجوز کد رشته محل‌های کارشناسی ارشد و دکتری فراهم نمی‌شود.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: گاهی اخذ مجوز برای رشته‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی دشوار می‌شود چرا که تعداد استادان با درجه دانشیاری و استاد تمامی در گروه‌های آموزشی بعضی از واحدهای دانشگاهی با معیارهای وزارت علوم به حدنصاب نرسیده و این موضوع ریشه در روند کند و مریض ارتقای استادان دارد.

حیدری خبر داد: به‌دنبال مشکلات و چالش‌های فوق‌الذکر، چندی پیش جلسه هم‌اندیشی با 19 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که همزمان جزء اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز هستند برگزار شد. در این جلسه موضوع کندی روند ارتقای استادان دانشگاه طرح شده و پیگیری و رایزنی با وزیر علوم برای حل این مشکل مقرر شد.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاداتی نیز در همین جلسه ارائه شد که می‌توان به تخصیص یک هیئت ممیزه به هر واحد دانشگاهی یا پنج هیئت ممیزه برای همه واحدهای دانشگاهی کشور اشاره کرد.

در این بین با نیم‌نگاهی به برنامه‌های معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد و باتوجه به استقرار طرح‌های تعالی در این حوزه به‌منظور ارتقای فاکتورهای آموزشی و پژوهشی، کندی روند بررسی پرونده‌های اعضای هیئت علمی مشکلاتی نیز در این معاونت جدیدالتاسیس به‌وجود آورده است.

پیشنهاد تشکیل دو هیئت ممیزه موضوعی در دانشگاه آزاد

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در مورد تشکیل دو هیئت ممیزه موضوعی در دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: پیشنهاد تشکیل دو هیئت ممیزه علوم انسانی و هنر به اضافه علوم مهندسی و پایه به وزارت علوم وصول شده که موافقان و مخالفانی نیز در وزارتخانه نسبت به این پیشنهاد به‌چشم می‌خورد.

وی افزود: پیشنهاد تشکیل پنج گروه هیئت ممیزه نیز ارائه شده که برای تحقق این مهم، توجه ویژه وزارت علوم حائز اهمیت است.

تعلل وزارت علوم در گسترش هیئت‌های ممیزه دانشگاه آزاد به ضرر آموزش عالی است

اکنون تخصیص یک هیئت ممیزه برای همه واحدهای دانشگاهی مشکلات فراوانی برای ارتقای استادان در همه مراتب ایجاد کرده و حق اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این موضوع پایمال می‌شود. به‌نظر می‌رسد با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اهتمام دولت و شخص وزیر علوم این مشکل مرتفع می‌شود.

ضروری است وزارت علوم جدیتی درخور اهمیت، تاثیرگذاری و گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی در نظام آموزش عالی به خرج دهد؛ زیرا که تحولات مثبت این دانشگاه می‌تواند انقلاب عظیمی در اصلاح ساختارها و زیرنظام‌های تربیت نیروی متخصص و ماهر کشور ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058035

وب گردی

وب گردی