تولید ۱۳۵ قلم داروی ایرانی با ارزبری سالانه ۵۷۰ میلیون دلار

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تولید ۱۳۵ قلم داروی اولویت‌‌دار با ارزبری سالانه ۵۷۰ میلیون دلار در دستور کار این ستاد قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین رونمایی از داروی آلسوا (ویال تزریقی ادارووان)، ضمن ابراز همدردی با خانواده جانبختگان سانحه هوایی و نیز شهادت سپهبد سردار قاسم سلیمانی اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه‌های حمایتی گسترده‌ای در جهت تولید دارو و واکسن در دستور کار خود قرار داده است.

وی گفت: تولید ۱۳۵ قلم داروی اولویت‌‌دار با ارزبری سالانه ۵۷۰ میلیون دلار در دستور کار این ستاد قرار گرفته است. برنامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که یکسال بعد از تولید با کاهش ۱۶۰ میلیون دلار مواجه شود و میزان حمایت ما ۱۵۵ میلیارد تومان است که توسط این بخش تامین شده است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین از تولید ۷ داروی بیولوژیک و ۳۷ مواد اولیه نیز خبر داد و گفت: همچنین منابع ۴۴ محصول نیز از صندوق توسعه ملی فراهم شده است که ۵۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. برای این منظور ۱۵۰ میلیون دلار ارزبری هدف‌گذاری شده که در سال اول ۵۰ میلیون دلار کاهش ارزبری را به همراه خواهد داشت.

قانعی از هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری واردات دارو خبر داد و گفت: از این میزان ۵۰۰ میلیون دلار در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه ریزی شده که کاهش ارزبری را به دنبال خواهد داشت. در مرحله اول واردات داروهای پلاسمایی در اولویت است که در این زمینه یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید این نوع دارو شده و هم‌اکنون مراحل اولیه ثبت را در سازمان غذا و دارو طی می‌کند و بعد از تایید، این دارو تولید خواهد شد. بخش بعدی حمایت از واکسن‌های انسانی است که با مجوز وزارت بهداشت تولید خواهد شد.

قانعی از ورود ۵ ماده اولیه دارویی در آینده نزدیک به بازار خبر داد و گفت: حدود ۱۴ ماده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و ۴ داروی ضدسرطان تا پایان سال رونمایی خواهد شد.

گفتنی است؛ نحوه مصرف آلساوا در بیماری ALS به‌صورت انفوزیون وریدی است. در هر نوبت دو عدد ویال(۶۰ میلی‌گرم از دارو) در مدت‌زمان ۶۰ دقیقه تزریق می‌شود.

آلساوا به صورت فرآورده غلیظ بود که باید قبل از مصرف رقیق شود. در هر نوبت تزریق محتویات ۲ عدد ویال باید قبل از انفوزیون با استفاده از محلول تزریقی سدیم کلراید ۰.۹درصد تا حجم ۲۰۰ میلی‌لیتر رقیق شوند؛ همچنین پس از رقیق‌سازی، باید سرعت انفوزیون ۳.۳۳ میلی‌لیتر در دقیقه باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058064

وب گردی

وب گردی