موج گازی غول‌پیکر در کمین منظومه شمسی

اخترفیزیکدانان هنگام مشاهده آسمان متوجه حضور یک رشته موج‌دار از ستاره‌‌های شکل گرفته از گاز در نزدیکی کهکشان راه شیری شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اخترشناسان به تازگی متوجه شدند که در کنار زمین و خورشید رشته‌ موج‌دار ستاره‌های شکل گرفته از گاز قرار دارند.

محققان اعلام کردند که بسیاری از مشهورترین ستاره‌‌های نزدیک (در مکان‌هایی مانند سحابی شکارچی) در واقع در یک جریان طناب‌مانند از گاز قرار دارند که تقریباً به اندازه 9000 سال نوری کشیده شده است.

این موضوع شبیه به موجی سینوسی است که در حدود 500 سال نوری در بالا و پایین دیسک کهکشان قرار دارد و در یک نقطه به اندازه هزار سال نوری از منظومه شمسی ما قرار می‌گیرد.

«آلیسا گودمن» اخترفیزیکدان دانشگاه هاروارد گفت: «عجیب‌ترین ویژگی این ستاره‌‌ها نزدیکی به خورشید و بی خبری ما از آن است.»

این تیم ساختار جدید را «Radcliffe Wave» نامیدند که نتایج این تحقیق در مجله «نیچر» منتشر شده است.

ستاره شناسان به دلیل پیشرفت‌های اخیر در ابزارهایی که توانایی نشان دادن دوردست‌ها را دارند به این مهم دست یافتند. گودمن و همکارانش در این پروژه به ستاره‌های پشت ابر نگاه کرده و متوجه شدند که چگونه غبار درون آن ابرها رنگ ستاره‌ها را تغییر می‌دهد.

ترکیب این اندازه گیری‌ها با مسافت‌های آن ستاره‌ها، ارائه شده توسط ماهواره گایا آژانس فضایی اروپا به تیم اجازه داد تا مکان‌های 3 بعدی ابرها را با دقت جدید تصویر کنند.

«لین متیوز» اخترفیزیکدان استفورد، اعلام که این نوع موج‌ها در کهکشان‌‌های خارجی نیز دیده شده‌اند که به ما فرصتی می‌دهد تا پدیده‌هایی را که در چندین کهکشان مشاهده شده‌اند به هم گره زده و تصویری متحد از علت بروز این ویژگی‌ها بسازیم.

«جی لاکمن» اخترفیزیکدان در رصدخانه گرین غرب ویرجینیا، اظهار کرد: این مطالعه بسیار دقیق است؛ زیرا بسیاری از یافته‌ها که پیش از این مدل بسیار متفاوتی داشتند را با هم پیوند می‌زند.

نحوه شکل گیری موج و درک معنای راه شیری دو سوالی هستند که هنوز جواب مشخصی برای آن پیدا نشده است و ممکن است به دلیل یک برخورد و افتادن آن درون کهکشان باشد؛ اگرچه متیوز که به همراه همکارانش هنگام مشاهده یک کهکشان مارپیچی(IC 2233) متوجه شدند که ممکن است امواج گازی در اثر اختلالات گرانشی از اجزای مختلف خود کهکشان به‌وجود آمده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058066

وب گردی

وب گردی