کاشت حلزون برای 125 دانش‌آموز ناشنوا

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از کاشت حلزون برای ۱۲۵ نفر از سال ۹۴ تاکنون خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در نشست با شبکه ملی ناشنوایان، اظهار کرد: ما معتقدیم باید بخش‌های عمومی جامعه و مردم، اعم از مردم عادی و استثنایی را با نظام‌دهی و تشکیلات قدرت ببخشیم و این تشکیلات و نظام‌یافتگی را به صورت کمی و کیفی توسعه دهیم تا جامعه گام‌های شتابان‌تری را به سمت توسعه بردارد.

وی به ۱۰ سیاست توسعه کمی و کیفی تشکل‌های غیردولتی اشاره کرد و گفت: توسعه قشری، مانند گسترش تشکل‌ها در میان میانسالان، جوانان، زنان، ناشنوایان، نابینایان و مهندسان، توسعه متوازن این تشکل‌ها در شهرها و روستاها، توسعه قلمروی کاری مانند قلمرو خیریه‌ای و توانمندسازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و توانمند‌سازی تشکل‌ها و مخصوصاً شبکه‌سازی برای ایجاد هم‌افزایی تشکل‌ها به صورت کمی و کیفی باید مورد پیگیری قرار بگیرد. بنابراین ایجاد شبکه جامع ناشنوایان که ۷۰ تشکل غیردولتی را تحت پوشش خود قرار داده و با فدراسیون ناشنوایان بین‌المللی ارتباط برقرار کرده است گامی بزرگ برای هم‌افزایی تشکل‌های غیردولتی در حوزه ناشنوایان است.

حسینی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در قلمرو ناشنوایان حدود ۵ هزار و ۵۲۱ دانش‌آموز دارد که در مدارس خاص بوده و در یک هزار و ۶۷۳ کلاس درس مشغول به تحصیل هستند. ۹۹۳ دانش‌آموز در ۶۸ مدرسه کار و دانش و در ۳۰ رشته فعال هستند و ۷۸ دانش‌آموز نیز در ۸ مدرسه فنی حرفه‌ای در ۶ رشته در مدارس خاص فعالیت می‌کنند. ۹ هزار و ۹۱۸ دانش‌آموز با آسیب شنوایی نیز در دوره‌های مختلف در مدارس پذیرا و مدارسی تلفیقی- فراگیر در حال تحصیل هستند که ۹۴۵ دانش‌آموز تلفیقی آن در ۸۰ رشته کارودانش مشغول تحصیل هستند که در مجموع رقمی نزدیک به ۱۵ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه ۳۷ برنامه و فعالیت مخصوص دانش‌آموزان ناشنوا در دستور کار این سازمان قرار گرفته است گفت: تمام خواسته‌های مطرح شده از سوی جامعه ناشنوایان در دل این تعداد برنامه، گنجانده شده است.

باید زبان اشاره و بریل‌آموزی گسترش یابد

وی آموزش مدرسان برای ترویج زبان اشاره را یکی از گام‌های کلیدی برای سازمان استثنایی دانست و گفت: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اگر در یکی از این حواس پنجگانه دچار نقصی و محدودیتی هستند، براساس نظریه امتداد که توسعه را امتداد حواس پنجگانه می‌داند برای رفع این نقیصه باید این امتداد را از یک طریق دیگر ایجاد کنیم و با توانبخشی، تجهیزات و مهارت‌ها، آن را تبدیل به فرصت کنیم. زبان اشاره امتداد حس شنوایی است و حس شنوایی و بینایی بیشترین امکان یادگیری و شناخت انسان را فراهم می‌سازد، بر این اساس باید زبان اشاره و بریل‌آموزی را گسترش دهیم.

حسینی ادامه داد: والدین دانش‌آموزان با نیازهای ویژه علاوه بر اینکه مسئولیت و مهارت‌های یک والدین را باید داشته باشند، باید معلم هم باشند چون اگر معلمی حرفه‌ای نباشند، نمی‌توانند به عنوان معلم حرفه‌ای نیز ایفای نقش کنند و برای ارتقای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مکمل فعالیت‌های آموزش و پرورش و مدرسه باشند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه این سازمان خدمات حمایتی خوبی را برای ناشنوایان دارد، افزود: کاشت حلزون حدود ۶ میلیون تومان هزینه دارد که ۱۲۵ نفر از سال ۹۴ تاکنون این خدمات را دریافت کرده‌اند و ۱۳۹ مورد این خدمات نیز همه قطعات کاشت حلزون را که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد از سال ۹۶ تا کنون دریافت کرده‌اند و همچنین ۲ هزار و ۶۸۸ دستگاه سمعک به دانش‌آموزان ناشنوا از سال ۹۴ تاکنون داده شده است.

وی افزود: اخیراً نشستی با یک کارآفرین و هتل‌دار بزرگ مشهدی داشتیم که در این نشست، این کارآفرین بزرگ قول راه‌اندازی و احداث یک بیمارستان مخصوص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و مخصوصاً ناشنوایان در شهرستان طرقبه را داد.

حسینی درباره برخی اقدامات برای ناشنوایان گفت: راه‌اندازی مرکز ناشنوایان بزرگسال، فراهم‌کردن بسته‌های توانمندسازی طرح سنجش برای خانواده‌ها، فراگیرسازی تربیت مدرس و زبان اشاره حتی در برخی از ادارات، گنجاندن سر فصل دروس زبان اشاره در دانشگاه فرهنگیان و ارسال شیوه‌نامه زبان اشاره در نظام آموزشی از جمله اقدامات مفیدی است که می‌تواند در این جهت باشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سازمان در بسته‌های آموزشی شبکه ملی ناشنوایان که می‌تواند مورد تأیید سازمان باشد، قرار بگیرد. شبکه ملی ناشنوایان در زمینه آموزش بزرگسالان ناشنوا، هم در شیوه آموزش و هم دیگر مسائل آن‌ها سازمان را یاری کند. همایش‌ها و سمینارها به صورت مشترک برگزار شود. افراد توانمند و نخبه ناشنوا را شناسایی و بانک اطلاعاتی ایجاد کند.

وی در پایان بیان کرد: برای آموزش انواع زبان اشاره و عمومی‌کردن نهضت زبان اشاره برنامه‌ریزی کند. برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و خانواده آن‌ها و شناسایی نیازهای مدارس به تجهیزات خدمات تواتنبخشی و رفاهی ارائه کند. نیاز‌های گروه‌های هدف را شناسایی کند و در نهایت برای اشتغال فارغ‌التحصیلان ناشنوا هم در مدارس و هم در سایر سیستم‌های اداری تلاش کند. این‌ موارد از مقوله‌هایی هستند که می‌توانیم به صورت برنامه‌های اشتراکی در حوزه‌های مختلف با هم فعالیت داشته باشیم و سازمان آموزش و پرورش استثنایی را برای کیفی‌سازی و توانمند‌سازی این دانش‌آموزان یاری دهید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058079

وب گردی

وب گردی