کشف داروی جدید درمان تومور گلیوبلاستوما

محققان اعلام کردند که یک داروی هدف جدید برای درمان تومور« گلیوبلاستوما» کشف کرده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید روی بیماری گلیوبلاستوما، مسیر سلولی را پیدا کرد که به نظر می رسد در گسترش سلول های بنیادی گلیوما و تکثیر آن نقش دارد.

«جاستین لاتیا» معاون بخش علوم قلبی و عروقی و متابولیک در موسسه تحقیقات Lerner گفت: «این یافته ها هیجان انگیز هستند زیرا آنها پارادایم جدیدی را برای تنظیم سلول های بنیادی گلیوما ارائه می دهند. این مسیر نشان می دهد که توانایی سلول های بنیادی گلیوما برای دسترسی به مواد مغذی کلیدی در ریز محیط های اطراف خود(از طریق ژن ADAMDEC1) برای نگهداری و گسترش آنها ضروری است. یافتن راهی جهت قطع این حلقه بازخورد برای درمان گلیوبلاستوما بسیار مهم خواهد بود.

تحقیقات قبلی نشان داد که هنگامی که پروتئین فاکتور رشد فیبروبلاست 2 (FGF2) فعال است؛ به تجدید سلول های بنیادی گلیوما و رشد تومور کمک می کند. با این حال، محققان از نحوه وقوع این روند درک درستی نداشتند.

به همین دلیل، لاتیا و همکاران سعی در شناسایی چگونگی حفظ استحکام سلول های بنیادی گلیوبلاستوما دارند. محققان دریافتند که FGF2 یک واسطه مهم در حلقه سیگنالینگ چند مرحله ای و سرطان است و خاموش کردن آن به طور بالقوه می‌تواند از پیشرفت گلیوبلاستوما جلوگیری کند.

دانشمندان مدت‌ها است به دنبال نحوه تعامل سلول‌های بنیادی با محیط اطراف و سود‌بری از آن به نفع خود بودند. در این میان یک سؤال حل نشده در زمینه چگونگی دسترسی سلول های بنیادی سرطان به مواد مغذی اضافی محیط وجود دارد. ما از رشد طبیعی مغز می دانیم که بسیاری از فاکتورهای رشد کلیدی در ماتریسی که سلول ها را احاطه کرده قرار دارد؛ اما نحوه دسترسی سلول ها به عوامل رشدی به دام افتاده ناشناخته است.

محقق این طرح اعلام کرد که از طریق رویکردهای زیست شناسی مولکولی، سطح آنزیم مدنظر را تغییر و روی مدل های حیوانی بالینی آزمایشاتی را انجام دادند. سپس از مهار کننده بالینی در برابر مسیر فاکتور رشد برای تایید اهمیت مشاهدات استفاده شد.

لاتیا اظهار کرد:« سلول های بنیادی سرطانی از آنزیم ADAMDEC1، آنزیمی را تولید می کنند که فاکتورهای اصلی رشد را به سود سلول‌های بنیادی سرطان آزاد می‌کند. ما تعامل بین ADAMDEC1 و FGF2 را به عنوان یک دارو هدف جدید برای گلیوبلاستوما شناسایی کردیم. از نظر درمانی هدف قرار دادن این تعامل ممکن است کلیدی در قطع این حلقه حامل سرطان باشد.»

گلیوبلاستوم مولتی‌فرم (Glioblastoma multiforme) یا GBM یا گلیوبلاستوما شایعترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز بروز می‌کند. منشأ تومور از سلول های آستروسیت (نوعی یاخته گلیال) است.

گلیوما یکی ازتومورهای اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز بروز می‌کند و منشا تومور از سلول های گلیال است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058171

وب گردی

وب گردی