آیا مهندسین خوب، «مدیران خوبی» هم هستند؟

جهان امروز برای پیشرفت به مدیران فناور و خلاق نیاز دارد در این شرایط برخی از مهندسان در کسوت مدیریت ظاهر می‌شوند. حال آیا آن‌ها قادر به درخشیدن در این جایگاه خواهند بود؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروز جهان به رهبرانی خلاق و کارآفرین در زمینه فناوری نیاز دارد. پس چرا بسیاری از شرکت ها هنوز هم معتقدند که مهندسین مؤثر و دارای دانش علمی به عنوان مدیران خوب شکست خواهند خورد؟

مطابق مقاله‌ای که در سال 2002 در مجله «Engineering Management» منتشر شد، بیشتر مهندسان در حرفه خود مدیر می‌شوند اما به طور معمول برای این حرفه آماده نیستند.

چرا بعد از این همه سال، این دیدگاه مخصوصاً در شرکت‌های بزرگ اینقدر گسترده شده است؟

شاید این دیدگاه از این ناشی شود که مهندسین، کار با مواد و قوانین فیزیک را به مدیریت افراد، با ترکیبی پیچیده از احساسات و عادات ترجیح می‌دهند. کسانی که این دیدگاه را دارند درک نمی‌کنند که بسیاری از مهندسان برای کمک به افراد در رفع نیازهای اساسی خود جهت تهیه غذا، تحرک، ارتباطات و سلامتی وارد این حرفه می‌شوند. مهندسان معماری، مهندسان فرآوری مواد غذایی، مهندسین حمل و نقل، مهندسان زیست پزشکی و بسیاری دیگر، می‌خواهند مشکلات انسانی را از لحاظ فنی حل کنند.

تاکتیک های کلیدی برای موفقیت مدیریتی

براساس مقاله منتشر شده در VentureBeat ، موفقیت مدیری خوب در زمینه فناوری به توانایی ارزیابی گزینه‌های فنی تر، توصیه هایی با الزامات تجاری و ابلاغ این تصمیمات به ذی نفعان غیرفنی باز می‌گردد.

مراحل مهم زیر برای این که یک مهندس به مدیریت موثر دست‌ یابد، ضروری است:

1-ذهنیت شغلی اتخاذ کرده و همدلی ایجاد کنید
2-به جای موانع، بر هدف متمرکز شوید
3-ارتباطات در شبکه خود را برقرار کنید
4- براساس درک کارمندان موفقیت خود را بسنجید
5- نگرش مثبت داشته باشید

در حالی که بیشتر مهندسین بر جنبه‌های فنی کار خود اشراف دارند، یکی از سخت ترین مهارت ها، چگونگی همکاری با سایر افراد در پروژه‌ها است. هیچ کس مهندس یا مدیر به دنیا نمی آید، بنابراین مهارت یکی از مهم ترین مواردی است که برای تبدیل شدن از یک مهندس به مدیر لازم دارید.

بیایید با رهبری شروع کنیم زیرا همانطور که موسسه مهندسی و فناوری (IET) می‌گوید؛ رهبری فراتر از مدیریت حرکت می‌کند.

«رابین مک گیل» در یک مقاله برخی از اقداماتی که برای رسیدن از مهندسی به مدیرعامل IET برداشته را برای مهندسان و جامعه فناوری ذکر می‌کند. او اولین تجربه خود را ایجاد ارتباط با دیگران و نترسیدن از درخواست کمک از آن‌ها عنوان کرده است.

وی گفت هم‌راستا کردن مردم، واداشتن آنها به کارکردن در بالاترین سطح و آشنایی آن‌ها با استراتژی‌های مد نظر یکی از چالش‌های موجود است.

«Ou Shian Waei» مدیر عامل IBM مالزی معتقد است که افراد باید از نقاط ضعف شرکت و کارمندان آگاهی داشته باشند. مدیر باید بداند که نقاط ضعف شرکت و حتی کارمندان کجا هستند تا به درستی این موارد را مورد بررسی قرار دهد.

نقاط قوت خود را شناسایی و آنها را نیز حفظ کنید. اعتماد به نفس داشته باشید تا در زمان به‌وجود آمدن مشکل قوی باشید. با اشتیاق می توان هر زمان که مشکل ایجاد شود، فرصت ها را پیدا کرد.

Waei در این رابطه می گوید: «شما باید به موضوعی که در مورد آن کاوش می‌کنید، علاقمند باشید؛ اینجاست که بحث اشتیاق به‌وجود می‌آید. این شور و اشتیاق مردم را به سمت موفقیت سوق می‌دهد.»

مهندسان کنجکاو مدیران بزرگی می‌شوند

مهندسین می توانند در نقش های مدیریتی تکامل یابند. «کیشیرو تویودا» یک مهندس جوان بود که حدود 70 سال پیش شرکت «تویوتا موتور» را تأسیس کرد. در سیستم تولید تویوتا، امروز به یک فلسفه مدیریتی بسیار قوی که موفقیت مهندسان به عنوان مدیران را نشان می دهد، اشاره نشده است.

از آن زمان، مهندسین بارها و بارها ثابت کرده اند که افراد حرفه ای، خود دارای ویژگی های لازم برای رهبری هستند. بنابراین، چرا همچنان این دیدگاه که اگر مهندسان خوب به عنوان مدیران ادامه کار دهند، شکست خواهند خورد، وجود دارد؟

پاسخ به این سوال براساس شخصیت هر مهندسی قابل پاسخگویی است و زمانی‌ که افراد مسئولیت خود را بپذیرند، موفق نیز خواهند شد.

*مژگان الیکائی

انتهای پیام/

کد خبر: 1058173

وب گردی

وب گردی