سازوکارهای فعلی در نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر کنکور و نمره است

دبیر کل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان گفت: در سند تحول بنیادین تربیت ۶ ساحتی مورد توجه قرار گرفته است اما ساز و کار در نظام ارزیابی آموزش و پرورش مانند کنکور باعث می شود فقط ساحت علمی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،حسین تاریخی در نشست خبری با موضوع پاسداشت چهلمین سالگرد تاسیس نسل آفتاب گفت: امسال چهلمین سال تاسیس اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان است که نشان می دهد قشر دانش آموزان در کنار مردم شروع به مبارزه کرده اند .

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب در سال ۵۸ با کسب تکلیف از امام خمینی (ره) قرار شد فعالیت های دانش آموزی به صورت اتحادیه شکل بگیرد و از همان ابتدای کار خط انقلابی خود را حفظ کرد و از آنجایی که به ولایت فقیه اتصال داشت نماینده ولی فقیه در اتحادیه حضور داشته است و در حال حاضر حجت‌الاسلام علی‌اکبری امام جمعه تهران این نمایندگی را برعهده دارد.

تاریخی با اشاره به اینکه خاستگاه شکل گیری اتحادیه در مدرسه و توسط دانش آموزان است گفت: ۳۶ هزار دانش آموز در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند که ۱۶ هزار شهید دانش آموز عضو اتحادیه را شناسایی کردیم که در دوره انقلاب و دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

وی گفت: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان تنها تشکلی است که تا پایان سال ۷۳ به عنوان یک تشکل رسمی در آموزش و پرورش فعالیت می‌کرد، سایر تشکل‌ها پس از سال ۷۳ شروع به شکل گیری کردند.

وی افزود: تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در ۳۱۸ شهرستان کشور و توسط ۳۵۰ نفر اداره می‌شود.

دبیر کل اتحادیه انجمن های اسلامی تاکید کرد: یکی از افتخارات ما سند تحول بنیادین است و در آن سند تربیت ۶ ساحتی مورد توجه قرار گرفته است اما از آنجایی که ساز و کار در نظام ارزیابی آموزش و پرورش از جمله کنکور پیش بینی شده که تنها ساحت علمی و فناوری مورد اجرا قرار می‌گیرد.

وی افزود: تربیت ۶ ساحتی از مطالبات ما در نظام تعلیم و تربیت است اما تا زمانی که با رویکرد کنکورجلو برویم با مشکل جدی مواجه خواهیم بود.

تاریخی با اشاره به مطالعات انجام شده روی دانش‌آموزان شرکت کننده در تشکل‌های دانش آموزی گفت. این دانش آموزان به شدت از نظر خطر آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، حجاب و عفاف و بحران هویتی در معرض آسیب هستند.

وی تاکید کرد: در پیمایش‌های جدی ما مشخص شده که دانش‌آموزانی که عضو تشکل‌ها می‌شوند به طور محسوسی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی مصون بوده‌اند. این آسیب‌ها را می‌توان بحران‌های هویتی، بحران حوزه عفاف و حجاب، فضای مجازی و ابتلا به مواد مخدر عنوان کرد.

وی تاکید کرد: سازوکارهای فعلی در نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر کنکور و نمره است و باید تقویت مهارت کار گروهی مورد توجه قرار بگیرد به همین دلیل بازی‌های گروهی را طراحی کردیم و المپیک بازی‌های گروهی پاییز ۹۹ در متوسطه اول اجرا می شود.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به اینکه یکی از طراحی‌های ویژه اتحادیه ایجاد بازی‌های گروهی تشکیلاتی ب به نام "تاما" است گفت: دلیل نگاه ویژه ما مسئله هویت بخشی کار گروهی است که برخلاف سازوکارهایی که فقط به افزایش مهارت‌های فردی دانش‌آموزان می‌پردازد به تقویت مهارت‌های گروهی توجه کنیم.

تاریخی گفت: 50 بازی به عنوان پایلوت در این حوزه طراحی شده که بخشی بازی‌های بومی است و در کشور و در برخی استان‌ها اجرا شده است.

تاریخی با اشاره به اینکه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با محوریت تکیه بر عناصر مردمی شکل گرفته است،گفت: فعالیت‌های این اتحادیه در مدرسه و با محوریت دانش آموزان رقم می خورد، نمایندگان انجمن اسلامی دانش‌آموزان سال یازدهمی مدارس هستند که با همکاری سایر دانش‌آموزان نسبت به اهداف این اتحادیه در مدارس اقدام می‌کنند.

وی از برگزاری همایش نسل آفتاب برای پاسداشت 40 سال فعالیت انجمن‌های اسلامی خبر داد و گفت: در این مراسم از فارغ‌التحصیلان عضو انجمن اسلامی تجلیل می شود و خوشحالیم که سه معاون وزیر و مدیرکل فعلی آموزش و پرورش از اعضای فعال انجمن اسلامی منطقه خود در دوران دانش آموزی بودند که در این برنامه حضور خواهند داشت.

به گزارش ایسکانیوز، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در آستانه چهلمین سال تاسیس این اتحادیه، یاران انجمنی را به شرکت در همایش نسل آفتاب دعوت کرد.

زهره حاجیان

انتهای پیام/

کد خبر: 1058190

وب گردی

وب گردی