دستمالچی: دنبال انتفاع نیستیم/ «باب‌اسفنجی» در صدر جدول محبوبیت!

دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال در نشست خبری این رویداد گفت: دنبال انتفاع نیستیم، بلکه می‌خواهیم این رویداد آغاز شود تا چرخه این حرکت و اتفاق شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، نشست رسانه‌ای نخستین رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال، با حضور رضا دستمالچی، دبیر این رویداد، پیش از ظهر امروز در این خبرگزاری برگزار شد.

*سود والت‌دیزنی از بازارسازی چقدر است؟

دستمالچی در ابتدای این نشست به تشریح مفهوم بازارسازی پرداخت و گفت: در حوزه کسب و کار مخصوصا کسب و کارهای فرهنگی یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصادی، بازارسازی فرهنگی است. به چرخه‌ای که پیوست‌های فرهنگی یک محصول را تولید می‌کند، بازارسازی فرهنگی می‌گویند که در دنیا برای شخصیت‌های محبوب این اقدام صورت می‌گیرد. 16 رشته در بازارسازی فرهنگی تعریف می‌شود که از لوازم زندگی تا لباس و... را در بر می‌گیرد.

وی افزود: «ایجاد گردش مالی» یکی از مزیت‌هایی است که برای بازارسازی فرهنگی می‌توان به آن اشاره کرد. بد نیست بدانیم که شرکت تولیدکننده باب‌اسفنجی سالانه 8 میلیارد دلار از این عروسک درآمد دارد که 800 میلیون دلار این درآمد از بازارسازی فرهنگی است. همچنین گفته می‌شود در سال 2019 والت‌دیزنی 194 میلیارد دلار بوده که 8درصد از این درآمد مربوط به بازارسازی فرهنگی است.

دبیر این رویداد گفت: «ایجاد کانال انتقال مفاهیم»، «کنترل فضای فرهنگی جامعه»، «مقابله با بازارسازی‌های بیگانه»، «جلوگیری از خروج ارز از کشور» و ... از دیگر مزیت‌هایی است که برای بازارسازی فرهنگی می‌توان برشمرد.

*باب‌اسفنجی محبوب ایرانی‌ها

دستمالچی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به یک پژوهش گفت: طی یک پژوهش روشن شد که رتبه اول از بین 30 شخصیت محبوب در ایران، به باب اسفنجی اختصاص دارد که شخصیت‌هایی نظیر فروزن، بن‌تن، کیتی و اسپایدرمن در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. سهم کاراکترهای ایرانی مانند شکرستان در این بین 1.5درصد است، همچنین عروسک ململ کمتر از یک و نیم درصد است. این به معنای ضعف یا جذابیت نداشتن، کاراکترهای ایرانی نیست بلکه به معنای کوتاهی در تجاری‌سازی است.

وی با اشاره به اینکه توجه به تولید ملی در این حوزه مورد توجه رهبر انقلاب نیز بوده گفت: یکی از مصادیق مبارزه با تهاجم فرهنگی ورود کاراکترهای ایرانی به زندگی است. تولید محتوا و بازارسازی دو رکن مهم در این عرصه است که با هم بودن آنها به نتیجه منجر خواهد شد.

*تولید یک اسباب‌بازی با پیوست‌های فرهنگی

در حاشیه این نشست، دبیر رویداد ایکال خبر داد: ما در صنایع خلاق رضوی مشغول تولید یک اسباب‌بازی استراتژیک هستیم که رقیب یکی از برندهای مهم دنیا خواهد بود. حدود دو سال و نیم برایش مطالعه کردیم و به‌زودی رونمایی خواهد شد. علاوه بر این سریالی هم در فضای شبکه نمایش خانگی در دست تولید داریم که عنوانش «افسانه هفت جنگل» است که به صورت موزیکال با حضور 30 عروسک در مرحله پیش تولید قرار دارد. برای این مجموعه ما دست به بازارسازی زده‌ایم و پیش از این در این حوزه چنین اتفاقی نیفتاده؛ یعنی کار در مرحله پیش تولید است ولی کارهای بازارسازی آن مراحل خوبی پشت سر گذاشته است.

او با اشاره به ظرفیت‌های موجود در داخل کشور گفت: در تابستانی که پشت سر گذاشتیم جشنواره هنر رضوان برگزار شد که در آن هشتصد عکس از زوایای مختلف حرم تهیه شد و در اختیار هنرمندان قرار گرفت، که در نهایت 400 طرح به دبیرخانه رسید و از بین آنها حدود 170 طرح پذیرفته شد و در روز اختتامیه به طرح‌های برگزیده جوایزی اهدا شد. ما بعد از این جشنواره به برگزارکنندگان اعلام کردیم می‌توانیم طرح‌های رسیده را وارد بازار کنیم و برایشان طرح اقتصادی اجرا کنیم طرح‌هایی که در عین هنری بودن، به‌روز و بازاری است و ظرفیت‌های بالایی دارد.

*دنبال انتفاع نیستیم

دستمالچی در پایان به رویداد ایکال اشاره کرد و گفت: آشنایی فعالان و تولیدکنندگان فرهنگی یکی از اهداف رویداد ایکال است و باید تاکید کرد که ما در صنایع خلاق رضوی دنبال انتفاع نیستیم، در این رویداد حدود 130 الی 140 طرح قابل فروش آماده کرده‌ایم که روی هر طرح به طور متوسط 3 الی 4 میلیون تومان قیمت گذاشته شده است. برآورد ما از فروش این رویداد حدود 500 میلیون تومان است؛ ولی همانطور که گفته شد دنبال انتفاع نیستیم بلکه می‌خواهیم این رویداد آغاز شود تا چرخه این حرکت و اتفاق شکل گیرد.

بر اساس این گزارش رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال روز چهارشنبه در مجمتع فرهنگی سرچشمه آغاز خواهد شد و تا روز جمعه ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058192

وب گردی

وب گردی