کاهش  90 درصدی پسماندهای تولیدی صنایع

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان از تولید روانکار دستگاه‌های ماشین‌کاری بر پایه کوانتوم دات ‌ها در صنایع دفاعی و نظامی خبر داد و گفت: روانکار دستگاه‌های ماشین‌کاری با استفاده از تکنولوژی نانو مواد تولید شده است.

اشکان شمالی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با فعالیت این شرکت گفت: این شرکت دانش بنیان در زمینه تولید نانو مواد فعالیت می کند به طوری که اولین تولید کننده پیشرفته کوانتوم دات‌های پایه کربنی در مقیاس صنعتی در کشور است که با تولید این محصول در شرکت، ایران جز معدود کشورهای تولید کننده این محصولات در مقیاس صنعتی به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: زمینه کاری شرکت بیشتر، تولید روانکارها و شوینده‌های صنعتی بوده و تاکنون موفق به تولید هشت نوع محصول شوینده صنعتی و یک نوع روانکار صنعتی شده است.

شمالی تصریح کرد: برای اولین بار در دنیا از کوانتوم دات‌های پایه کربنی در تولید روغن برش استفاده می‌شود و محصول حاصل بعد از انجام تست‌های میدانی و تاییدیه‌های فنی و زیست محیطی لازم درصنایع ماشین‌کاری هوا فضا و صنایع دفاع کاربردی می‌شود.

وی اضافه کرد: صنایع دفاعی و نظامی از این نانو مواد برای تولید یکسری محصولات حساس خود استفاده می‌کنند.

شمالی با بیان اینکه ما به دنبال تولید چند محصول استراتژیک در کشور هستیم گفت: هم‌اکنون فرایند تحقیق و توسعه در این عرصه شروع شده است تا جاییکه روی باکتریال‌های پایه آبی یا کودها برپایه نانو کار می‌کنیم؛ ولی این محصولات به مرحله نهایی نرسید چرا که در مرحله تاییدیه نهایی و تست و آزمایش‌ها هستیم.

وی تأکید کرد: شرکت ما اولین شرکت تولید کننده روانکار با تاییدیه نانو مقیاس از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. محصولی که مجموعه ما برای تولید آن از صندوق تسهیلات دریافت کرده است روانکار دستگاه‌های ماشین‌کاری در صنایع بوده که با استفاده از تکنولوژی نانو تولید شده است.

مدیر این شرکت دانش بنیان ادامه داد: برای آینده نیز به دنبال توسعه شرکت و تولید محصولات جدید هستیم چرا که از نظر اقتصادی به نفع این شرکت است که با تولید محصولات جدید بخشی از مشکلات موجود کشور را برطرف سازد.

وی با اشاره به اینکه نانومواد پیشرفته جزء مواد اولیه روان‌کننده دستگاه‌های ماشین کاری است افزود: کشورهای در حال توسعه عموما در صنایع دفاعی، نظامی و قطعه سازی از این مواد استفاده می‌کنند و ایران نیز یکی از این کشورها است. می‌توان گفت 80 درصد صنعت کشورها ( صنایع خودروسازی، صنایع نظامی و دفاعی) وابسته به این مواد است.

وی ادامه داد: مصرف عمده این صنایع ماشین کاری، روان‌کننده و خنک کننده بوده که عملا وظیفه انتقال حرارتی را برعهده دارد تا به افزایش عمر ابزار، کیفیت کار، عمر دستگاه و جلوگیری از خوردگی کمک می کند. روان‌کننده‌های دستگاه ماشین کاری جزء محصولاتی هستند که کاربرد گسترده دارند؛ متاسفانه در کشور ما این امر مهم مغفول مانده است.

شمالی یادآور شد: این روغن حل شونده فرموله شده با تکنولوژی نانو تولید شده و مخصوص انواع دستگاه‌های ماشین کاری است و فرمولاسیون آن نتیجه سال‌ها مطالعه، تحقیق و توسعه است. این محصول تمامی مشکلات مربوط به استفاده از آب صابون‌های مینرال، سنتتیک و نانو را بر طرف کرده و از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی نیز شرایط مناسبی را برای مصرف کننده فراهم می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، در خصوص مزیت‌های این محصول گفت: روغن روانکار تولید شده در مجموعه ما دچار فساد و بوگرفتگی نمی‌شود و به دلیل فرمولاسیون خاص روانکار، هیچ باکتری توان رشد در این محیط را ندارد. همچنین طول عمر این روانکار یک سال برآورد شده است، در حالی که اکثر روانکارهای موجود در بازار طول عمر کمتر از دو ماه دارند.

وی ادامه داد: روانکار تولید شده در این شرکت، تا 90 درصد پسماندهای تولیدی در صنایع هدف را کاهش داده و طول عمر دستگاه‌هایی که از این محصول استفاده می‌کنند را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، افزود: در بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد، صنایعی که از این روانکار استفاده می‌کنند، میزان مصرف روانکار تا 90 درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به ویژگی‌های این محصول می‌توان گفت که محصول ما بهتر و باکیفیت‌تر از نمونه‌های خارجی بوده و از نظر قیمت نیز یک سوم قیمت نمونه‌های خارجی است، لذا ما در حال بازاریابی و نمونه‌دهی به کشورهای همسایه هستیم.

شمالی با بیان اینکه کشورهای اطراف به دلیل منطقه جنگی بودن کشورهایی نیستند که از این محصول استفاده بهینه را داشته باشند، تأکید کرد: تنها کشورهای ترکیه و روسیه می‌توانند از این محصول استفاده کنند. کشورهای دیگر عموما یا مصرف کننده بوده یا کشورهایی هستند که صنایع ماشین کاری در آنها رشد پیدا نکرده است. از آنجا که برخی از کشورها به تولید داخلی بیشتر بها می‌دهند، بنابراین با بستن تعرفه‌های سنگین مانع ورود محصولات خارجی به کشورهایشان میشوند. کشوری مثل ترکیه با وجود داشتن صنایع ماشین کاری گسترده با تعرفه صددرصدی اقدام به واردات می کند. طبیعتا این امر باعث می شود که ما نتوانیم با کشوری مثل ترکیه قابت کنیم. می‌توان یادآور شد که ما متاسفانه نتوانستیم در این حوزه موفقیت‌هایی را کسب کنیم.

شمالی اضافه کرد: بازار داخلی ما، بازار گسترده و بزرگی است با وجود رانت‌ها و فشارهای داخلی تا حدودی توانستیم ورود پیدا کنیم تا از این طریق بتوانیم جای پای خوبی را برای خودمان در یکسری صنایع مادر اعم از صنایع نظامی یا قطعه سازی باز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: میزان تولیدات ما در این سه سال گذشته سه برابر شده است تولید این محصول در ماه حدود 2 تا 3 تن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058208

وب گردی

وب گردی