زیرساخت های اداری کشور با تولید مخالفت می کنند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این که زیرساخت های اداری کشور با تولید مخالفت می کنند، گفت: ما باید بوروکراسی پیش روی محققان را برداریم و از تولید حمایت کنیم تا بهتر بتوان جوانان این مرز و بوم را جذب کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بیست و پنجمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز همایش‌های رازی برگزار شد.

ستاری، وزارت بهداشت را یک سازمان نمونه در حوزه توجه به تحقیقات و فناوری و کاربرد آن در عرصه جامعه برشمرد و گفت: آنچه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی رخ داده موجب توسعه دانش و ورود به عرصه‌های نوین تکنولوژی شده است. با اینکه ترکیه رقیب علمی ما در منطقه است اما هنوز یک داروی بیوتکنولوژی ندارد اما ما در ایران بیش از ۲۰ داروی بیوتکنولوژی تولید می‌کنیم.

وی گفت: همچنین نیروی انسانی خوبی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی تربیت می‌شوند موجب شده با توجه به پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان بیشترین ماندگاری را داشته باشند و حتی در بحث خروج از کشور کمتر شنیدم که در این حوزه‌هایی که دانش بنیان‌ها توسعه می‌یابند خروج از کشور رخ دهد.

ستاری اظهار کرد: این دستاوردها نتیجه نگاه وزارت بهداشت است. به عنوان نمونه سازمان غذا و دارو با وجود انتقاداتی که به هر سازمانی است اما هر دارویی که تولید می‌شود در کشور باید استاندارد این سازمان را داشته باشد و سازمان مربوطه خودش را متولی تولید تا مصرف دارو می‌داند و ریسک‌ها را می‌پذیرد. کاش نمونه‌هایی از این سازمان‌ها در عرصه‌های دیگری مثل نفت یا جای دیگر هم بود.

وی گفت: زیرساخت‌های اداری کشور و بوروکراسی موجود در کشور با تولید و صادرات مخالفت می‌کند و متاسفانه زیر ساخت فکری سمت و سوی واردات دارد.

ستاری از مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی به عنوان یکی از موفقیت‌های شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت برشمرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان این روزها به دنبال افراد باهوش و نوآور می‌روند و هر زمان پیشرفت‌های جدید حوزه دارو را می‌بینیم نشان دهنده پویایی این شرکت‌های دانش بنیان است.

وی گفت: محصول حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است. دولت به عنوان ماهیت دولتی خود نمی‌تواند محصول پژوهش محور داشته باشد. محصول باید در بخش خصوصی تولید شود چرا می‌خواهد رقابت کند و تکنولوژی جدید بیاورد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: ما باید راه را برای شرکت‌های دانش بنیان هموار کنیم و ساختار بوروکراتیک را کنار بزنیم. ساختار بوروکراتیکی که به دلیل بزرگی بیش از اندازه و قوانینی که ناقض همدیگر هستند مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058212

وب گردی

وب گردی