دانشگاه اسلامی در شکل‌گیری عدالت آموزشی نقش قابل توجهی دارد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) گفت: دانشگاه اسلامی می‌تواند نقش قابل توجهی در شکل گیری عدالت آموزشی و ساماندهی امور جامعه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پس از انقلاب اسلامی و هم‌زمان با گسترش دانشگاه‌ها و تاثیر‌گذاری آن در لایه‌های مختلف جامعه، انسان سازی و توجه به ابعاد معنوی نیز به اهداف اصلی دانشگاه در جامعه اسلامی تبدیل شد تا زمینه شکل گیری تمدن نوین اسلامی فراهم شود. بر همین اساس، سندی تحت عنوان «سند اسلامی شدن دانشگاه ها» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و به وزارتخانه‌های بهداشت و درمان، علوم و تحقیقات و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شد تا آموزش عالی کشور، به مبدایی برای تحولات علم و فرهنگی تبدیل شود.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز نزدیک به 40‌درصد بار آموزشی عالی کشور را با داشتن حدود 1میلیون 300هزار دانشجو بر دوش می‌کشد. به همین دلیل، پیاده‌سازی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در این دانشگاه می‌تواند منشأ تحولات گسترده در حوزه‌های مختلف باشد و مسیر کشور را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی فراهم کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز در نظر دارد طی گفت‌و‌گو با معاونان و مسئولان فرهنگی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور به عنوان متولیان اصلی پیاده سازی سند اسلامی شدن دانشگاه، راهکارها، ظرفیت ها، سیاست‌ها و چگونگی پیاده‌سازی این سند را بررسی کند.

در همین راستا، شهرام علم معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مؤلفه‌های مهم در پیاده سازی سند دانشگاه اسلامی اظهار کرد: بهره گیری از مفاهیم قرآن و اهل بیت(ع) در وهله اول جزو مهم‌ترین راهبردها در راستای اسلامی سازی دانشگاه ها است. رسول الله(ص) سفارش های زیادی برای توجه به قرآن و عترت کرده اند چرا که از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: همچنین بهره گیری از سیره بزرگان و اندیشمندان دینی مانند حضرت امام(ره) می تواند در این مسیر موثر باشد و دانشجویان و استادان باید توجه زیادی را به آن داشته باشند؛ همچنین افزایش ارتباط حوزه و دانشگاه از جمله مواردی است که دانشگاه را به اسلامی شدن نزدیک می‌کند.

علم تبیین راهکار برای تحکیم بنیان خانواده را یکی از مولفه‌های اصلی در اجرای سند دانشگاه اسلامی دانست و ادامه داد: ارائه راهکارهایی برای ازدواج آسان و همچنین بررسی مزایا و فواید ازدواج زودهنگام دانشجویان نقش موثری در ارتقای جایگاه خانواده در فضای دانشگاهی دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد یادگارامام(ره) تصریح کرد: آموزش و توانمندسازی کارکنان حوزه فرهنگی، ارائه خدمات مشاوره ای در حوزه رفع شبهات دینی، تشکیل نهادهای دانشجویی با مبنای اسلامی مانند هیئات و تعمیق و ترویج فرهنگ قرآن کریم، از دیگر مواردی است که در ترویج اسلام در دانشگاه نقش اساسی دارد.

وی گفت: برپایی اصول دین مبین اسلام، جزو اصلی ترین اهداف انقلاب اسلامی است؛ مبانی اسلامی به سمت عدالت محوری و نظم در جامعه سوق پیدا کرده و به همین دلیل دانشگاه اسلامی می تواند نقش قابل توجهی را در شکل گیری عدالت آموزشی و ساماندهی امور جامعه داشته باشد.

علم با اشاره نقش استادان در پیاده سازی سند دانشگاه اسلامی تاکید کرد: استادان دانشگاهی تاثیر مسقیمی بر شکل دهی و جهت دهی به افکار دانشجویان دارند؛ واحد یادگار امام(ره) توانسته است پس از مدت ها پالایشی را در استادان دانشگاهی داشته باشد و بر مباحث مطرح شده در حاشیه مسائل درسی و نوع تفکرات استادان نظارت کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد یادگارامام(ره) با اشاره به حمایت از پژوهش‌های کاربردی در حوزه های دینی و فرهنگی بیان کرد: معاونت فرهنگی واحد یادگارامام برای حمایت از پایان نامه‌ها، رساله‌ها و طرح های پژوهشی بودجه‌ای در نظرگرفته است تا بتوانیم از پژوهشگران این حوزه حمایت مادی و معنوی داشته باشیم. تصمیم گیری برای میزان حمایت مالی از پژوهش ها در شورای پژوهشی دانشگاه انجام خواهد شد.

وی درباره برنامه‌های واحد یادگار امام(ره)در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب گفت: پس از ابلاغ دستورالعمل پوشش و آراستگی به تمامی واحدها، کمیته ای بر اساس این دستور العمل تشکیل دادیم تا اجرای آن به بهترین شکل ممکن انجام شود. این دستور العمل به صورت مکتوب در تمامی دانشکده ها نصب شده است و دانشجویان می توانند آن را مطالعه کنند.

علم افزود: برخی مشکلات فرهنگی در دانشگاه ها مانند ایجاد ارتباط نامناسب میان دختران و پسران، امکان دارد بر اثر کمبود مکان استراحت برای دانشجویان ایجاد شود؛ به همین دلیل درآینده ای نزدیک مکان‌های مناسبی برای استراحت دانشجویان درهر دانشکده ایجاد خواهد شد. تجهیزات لازم برای این امر تهیه شده و امیدواریم تا 21 بهمن ماه این استراحتگاه های ویژه را برای خانم‌ها و آقایان به صورت جداگانه ایجاد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058230

وب گردی

وب گردی