راه‌اندازی سرای نوآوری اتوماسیون صنعتی و رباتیک در واحد یزد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گفت: سرای نوآوری با موضوع نساجی و پوشاک، اتو‌‌‌‌ماسیون صنعتی و رباتیک تا قبل از آغاز سال تحصیلی در واحد یزد راه‌‌اندازی خواهد شد.

نوید نصیری‌‌‌‌‌زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در گفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره راه‌‌‌‌‌‌اندازی سرای نوآوری در این واحد دانشگاهی گفت: ایجاد سرای نوآوری در دانشگاه آزاد با هدف حرکت به سمت دانشگاه‌‌‌های کارآفرین و نسل سوم بوده و این حرکت در دانشگاه، گام مهمی برای توسعه امور پژوهشی و ایجاد درآمدهای غیرشهریه‌‌‌‌ای در دانشگاه است.

وی تشریح کرد: با توجه به ظرفیت‌‌‌‌‌‌هایی که در سطح استان وجود دارد، زمینه ایجاد سرای نوآوری با موضوع نساجی و پوشاک، اتو‌‌‌‌ماسیون صنعتی و رباتیک وجود دارد و با مجوزی که از سازمان مرکزی دریافت کردیم تا قبل از آغاز سال تحصیلی با فراهم کردم شرایط لازم این سراها راه‌‌‌‌اندازی خواهد شد. مجوز یک سرای نوآوری هم در حوزه کاشی و سرامیک واحد میبد داریم که بعد از فراهم شدن زمینه‌‌‌‌های لازم، این سرا هم تاسیس خواهد شد. در سرای نوآوری یک شتاب‌‌‌‌‌‌دهنده مستقر خواهد شد و این شتاب‌دهنده‌ها، از یک تیم استارتاپی که ایده‌ای مورد تایید آنها را دارد حمایت می‌کنند. در واقع این شتاب‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌ها ایده‌ استارت‌آپ‌های مختلف را گلچین می‌کنند و بهترین آنها که در کمترین زمان به بیشترین سود برسد را انتخاب می‌کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد درباره ظرفیت‌‌‌های دانشگاه آزاد یزد در علم رباتیک خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد یزد جزو برترین دانشگاه‌‌‌های کشور در حوزه رباتیک بوده و در انجمن رباتیک دانشگاه آزاد تا الان چندین شرکت دانش‌‌‌بنیان و فناور ایجاد شده، بر همین مبنا با وجود زیر ساخت‌‌‌های مناسبی که در این حوزه داریم زمینه لازم برای ایجاد سرای نوآوری در حوزه رباتیک واحد یزد فراهم است. نحوه کار ما در حوزه رباتیک به صورتی بوده که بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌های دولتی خواستار عضویت در انجمن رباتیک واحد یزد بودند.

وی در ادامه درباره عملکرد اتوماسیون صنعتی اظهار کرد: اتوماسیون صنعتی یا رباتیزه کردن به معنی استفاده از ابزارهای کنترلی کامپیوتر به جای انسان به‌‌‌منظور هدایت و کنترل ماشین‌‌‌آلات صنعتی و پروسه‌های تولید است. اتوماسیون به بهره‌گیری از سامانه‌های کنترل مثل کنترل عددی، کنترل منطقی قابل برنامه‌‌‌ریزی و دیگر سیستم‌های کنترل صنعتی، مکانیکی و الکترونیکی به کمک رایانه‌‌‌ها برای کنترل خط تولید گفته می‌شود، که در آن هدف، کاهش نیاز به دخالت انسان است. در صنعت امروزی هدف کنترل رسیدن به معنای کامل لغت اتوماسیون است ولی به دلایل متفاوت این هدف امکان‌‌‌پذیر نیست و در بیشتر مواقع یک سیستم نیمه خودکار داریم که بخشی از کنترل توسط اپراتور و بخشی از آن توسط سیستم کنترل تعیین شده انجام می‌‌‌گیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد متذکر شد: یکی از مهم‌‌‌‌ترین ارکان تولید صنعتی، اتوماسیون بوده که تا قبل از پیدایش آن از دستگاه‌‌‌های مختلفی برای کنترل خطوط تولید استفاده می‌‌‌شد که هر یک به شکل مجزا عمل می‌‌‌کردند و در آنها محدودیت ها و مشکلات زیادی نیز وجود داشت. هدف از اتوماسیون‌‌‌‌‌‌سازی و استفاده از ربات، افزایش کارایی تجهیزات صنعتی و تولیدی است.

نصیری‌‌‌‌‌زاده تاکید کرد: در استان یزد، زمینه لازم برای توسعه صنعت نساجی وجود دارد و این استان به عنوان قطب نساجی و پوشاک فعالیت دارد. ایجاد سرای نوآوری با موضوع پوشاک هم بعد از استقرار شتاب‌‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌ها، واحدها، هسته‌‌‌های فناور و شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان فراهم می‌شود و در نهایت محصولی که در این سراها تولید می‌‌‌شود در بخشی که با عنوان فن‌‌‌‌بازار در این سرا پیش‌‌‌بینی شده فعالیت خواهند داشت. کلیه فعالیت‌‌‌‌هایی که در سراهای نوآوری دانشگاه آزاد یزد انجام می‌‌‌شود براساس نیاز سنجی بوده که در صنایع فعال استان انجام شده است. در حقیقت ایجاد سراهای نوآور با موضوعات مشخص در سطح استان، گامی مهم در جهت توسعه صنایع استان و رفع نیازهای موجود خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058247

وب گردی

وب گردی