برخی رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیازمندی‌های داخل کشور نیست

متأسفانه متون بسیاری از رشته‌های دانشگاهی مخصوصاً فنی با نیازمندی‌های داخل کشور متناسب نیستند و بیشتر در جهت تربیت متخصص برای نیازمندی‌های علمی کشورهای دیگر هستند که بهتر است اصلاح شوند.

به گزارش ایسکانیوز، در پی فراخوان دکتر محمدمهدی طهرانچی برای نقد مدیریت یکساله او بر بزرگترین دانشگاه کشور، باشگاه خبرنگاران دانشجویی نقدهای رسیده را به صورت سلسله‌وار منتشر می‌کند.

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، با اشاره به اینکه باید زبان و کلام دانشجو را شنید، گفته بود که «از دانشجویان درخواست دارم در نشریات خود عملکرد یک ساله من و دانشگاه آزاد را مورد نقد و بررسی قرار دهند. از دانشجویان می‌خواهم در نشریات خود، ویژه‌نامه‌هایی در نقد عملکرد من منتشر کنند و شخصا از نقدهای برتر دانشجویان تقدیر خواهم کرد.»

در همین راستا، باشگاه خبرنگاران دانشجویی اعلام آمادگی می‌کند تا نقد و نظرهای دانشجویان را از طریق آدرس الکترونیکی naghdeazaduni@gmail.com دریافت کرده و به نام نویسندگان آن روی خروجی خود منتشر کند. پر واضح است که محتوای این نقدها مورد تایید ایسکانیوز نیست.

***

رضا اخباری - دانشجوی دکترای الکترونیک دانشگاه آزاد تهران‌غرب: با تشکر فراوان از زحمات حضرتعالی که به معنای واقعی باعث تحول در دانشگاه آزاد شده‌اید این جانب مدت ۲۰ سال است در سطوح مختلف آموزشی و پژوهشی و صنعتی کشور عزیزمان مشغول به خدمت می‌باشم و چند نقد عمده را برای کمک به این مسیر مناسب و تعالی دانشگاه آزاد عنوان می‌نمایم:

با توجه به چاپ مقالات در ژورناله‌ای غیر ایرانی که خود کمک به پیشرفت علم در کشورهای دیگر است و سودی برای کشور عزیر ما ندارد و فقط هزینه به کشور تحمیل می‌نماید لذا پیشنهاد می‌نمایم:

۱- با توجه به امکانات بالایی که دانشگاه آزاد دارد مقدمات تأسیس یک ژورنال جامع تمام رشته‌ای در سطح جهانی جهت دستیابی تدریجی به سطح Q1 جهت چاپ مقالات دانشگاه آزاد کل کشور و همچنین کل دانشجویان داخلی و خارجی را فراهم آورید؛ به‌طوری که این ژورنال جامع در جهت منافع و نیازمند‌های کشور مخصوصاً در رشته‌های فنی حرکت کند و نیز دانشجویان تمام رشته‌ها موظف شوند حداقل یک مقاله در این ژورنال چاپ کنند.

۲- متأسفانه بعضی از رشته‌های دانشگاهی هنوز با علم روز به‌روزرسانی نشده‌اند مخصوصاً در رشته‌های فنی وجود کارگروهی برای تعیین سیلاب دروس متناسب با علم روز و نیاز واقعی ضروری می‌باشد.

۳-متأسفانه متون بسیاری از رشته‌های دانشگاهی مخصوصاً فنی با نیازمندی‌های داخل کشور متناسب نیستند و بیشتر در جهت تربیت متخصص برای نیازمندی‌های علمی کشورهای دیگر هستند که بهتر است اصلاح گردند.

۴- درخواست تشکیل یک سازمان علمی علوم مهندسی در داخل کشور توسط دانشگاه آزاد (شبیه به NSF آمریکا)

راه کارها و نقدهای دیگری نیز وجود دارد که در این بحث نمی‌گنجد و نیاز به جلسات حضوری و مباحثات دارد. در هر صورت بنده آماده ام تا تجربیات خود را درجهت پیشبرد اهداف دانشگاه آزاد برای خدمت به کشور عزیزمان در اختیار شما قرار دهم و در این راه کمک نمایم.

کد خبر: 1058248

وب گردی

وب گردی