شرح یک برکناری در دانشگاه آزاد کرج

دانشگاه آزاد کرج یکی از چندین دانشگاه‌هایی است که از پتانسیل بالایی برای جذب دانشجو برخوردار بود. اما چه فایده که این جذب دانشجو در شرایطی رخ می‌دهد که بعضا دانشجویان حتی از برخی اساسی‌ترین حقوق خود برخوردار نیستند.

به گزارش ایسکانیوز، در پی فراخوان دکتر محمدمهدی طهرانچی برای نقد مدیریت یکساله او بر بزرگترین دانشگاه کشور، باشگاه خبرنگاران دانشجویی نقدهای رسیده را به صورت سلسله‌وار منتشر می‌کند.

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، با اشاره به اینکه باید زبان و کلام دانشجو را شنید، گفته بود که «از دانشجویان درخواست دارم در نشریات خود عملکرد یک ساله من و دانشگاه آزاد را مورد نقد و بررسی قرار دهند. از دانشجویان می‌خواهم در نشریات خود، ویژه‌نامه‌هایی در نقد عملکرد من منتشر کنند و شخصا از نقدهای برتر دانشجویان تقدیر خواهم کرد.»

در همین راستا، باشگاه خبرنگاران دانشجویی اعلام آمادگی می‌کند تا نقد و نظرهای دانشجویان را از طریق آدرس الکترونیکی naghdeazaduni@gmail.com دریافت کرده و به نام نویسندگان آن روی خروجی خود منتشر کند. پر واضح است که محتوای این نقدها مورد تایید ایسکانیوز نیست.

***

اشکان .... - دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد کرج: جناب دکتر طهرانچی اگر خود شخصاً این متن را می‌خوانید، قبل از اینکه شروع کنم خواستم این موضوع را ذکر کنم که در واقعیت امر من تابحال شما دکتر طهرانچی عزیز را ملاقات نکرده‌ام که بخواهم در مورد شما نقد و اظهار نظر کنم یا قضاوت کنم… پس بگذارید به موضوع دیگری که خود به آن اشاره کردید بپردازم: نقد از دانشگاه آزاد و علی الخصوص دانشگاهی که من در آن درس می‌خوانم و قصد دارم مشکلات آن را برای شما بازگو کنم. اگر اسمی از خود نمی‌برم پوزش می‌طلبم؛ باشد که این را به حساب اندک ترسی که از عواقب این نامه برای خود یا سایرین دارم بگذارید.

ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی ما تا روز ۱۹ آذرماه، برعهده دکتر امیر سماواتی پیروز بود. سه شنبه من و خیلی از دانشجویان دیگه، جلسه و نشستی علمی تحت عنوان کارگاه علمی حقوقی با جناب دکتر داشتیم که متأسفانه در صبح و در آخرین لحظات لغو شد. این موضوع در شرایطی پیش آمده بود که حدود سه هفته این کارگاه بنا به دلایل مختلف (اخلالات و…) زمانش تغییر پیدا می‌کرد. هیچ‌کس از دلیل لغو کارگاه باخبر نبود تا اینکه اواسط ظهر دوشنبه کم‌کم زمزمه‌های مختلفی پیچیده شد. خبرهایی که به گوش دانشجوهای حقوق می‌رسید باورنکردنی و عجیب بود. دکتر سماواتی از مقام ریاست کنار گذاشته (یا بهتر بگم عزل و برکناری اجباری) و فرد دیگری به ریاست دانشکده رسیده بود. همین موضوع زمینه ای برای برانگیختن احساسات و ناراحتی تمامی دانشجویان دانشکده و حتی برخی کادر اداری شد که منجر به تجمع عده ای از دانشجویان در حمایت از ایشان و درخواست برای بازگرداندن ایشان به مقام قبلی شد که با دخالت حراست دانشگاه این تجمع پراکنده شد. (حتی ما دانشجویان شاهد بودیم که خود دکتر بارها و بارها این گونه مسائل را صلاح ندانسته و گفته شده در این تجمع از دانشجویان می‌خواهد که جمع نشده و مانع این هیاهو و جو شده‌اند اما شمایی که این متن را می‌خوانی می‌توانی درک کنی حال ما دانشجویانی که این خبر چون ضربه ای بزرگ بر پیکرهٔ تحصیل ما بود…)

لا به لای اخباری که به گوش می‌رسید یک موضوع واقعاً ذهن من و دانشجویان دیگر رو مشغول کرده بود. اینکه چطور می‌شود فردی شایسته، گرانقدر و بزرگواری مثل دکتر سماواتی که همه دانشجویان حقوق دانشگاه و حتی تحصیل کرده‌های رشته حقوق برخی دیگر از دانشگاه‌های کشور حاضرند سر اسم او قسم بخورند و در شرایطی که فقط کمتر از ۵ ماه از ریاست ایشان می‌گذشت، یکباره و بدون هیچ دلیل مشخص و منطقی توسط ریاست دانشگاه آزاد کرج برکنار شده و فرد دیگری به جای ایشان به ریاست می‌رسند؟

همه اینها به کنار؛ چطور کرامت و شخصیت یک انسان اینگونه زمین گذاشته می‌شود؟ در کجای دنیا، شب قبل از یک رویداد، یک سمینار و کارگاه مهم علمی به فردی مثل دکتر سماواتی زنگ زده و می‌گویند تا ساعتی دیگر برای جلسه معارفه رئیس جدید دانشکده باید حاضر شوی؟ جناب دکتر سماواتی در این مدت کوتاه ریاست خود موجب پویایی و رشد علمی دانشجویان و دانشکده شده بودند… و به باور من واقعاً بی عدالتی واقعی است که دانشکده ما و و دانشجویان حقوق ما همچین شخصیت گران‌قدر و والایی را از دست بدهد…

برکناری شخصیت بزرگ علمی و باتجربه ای همچون دکتر سماواتی، ناامیدی و غم بزرگی است برای ما دانشجویان حقوقی که با هزار امید و آرزو برای آینده خود رویاپردازی می‌کردیم. به ما در بدو ورود به این رشته گفته شده بود که حقوق یعنی عدالت؛ عدالتی که هم توسط پروردگار مهربان مان و هم در دین بزرگمان اسلام به آن بارها اشاره و تأکید شده‌است و اکنون می‌بینیم که عدالت در این مورد نه تنها رعایت نشده بلکه پایمال شده‌است. به عنوان یک دانشجوی حقوق، این موضوع را بی انصافی بزرگی دیدم که در حق انسان و استاد بزرگی چون دکتر سماواتی کاری انجام ندهم و این کمترین کاری است که از دست من بر می‌آید: رساندن صدای اعتراض خود و صدها دانشجوی دیگر در برابر ظلم بزرگی که برخی مسئولین دانشگاه به ما دانشجویان روا داشته‌اند…

گذشته از این، همه این موضوعات دست به دست هم داده و باعث دلخوری و ناراحتی اکثریت دانشجویان از برخی مسئولان و ریاست دانشگاه آزاد کرج شده و براستی این موضوع را در دل جامعه دانشجویی ریشه دوانده که دانشجو برای خود و آینده خود هیچ حقی را ندارد و نخواهد داشت و حتی به نظر دانشجو هم توجهی نمی‌شود… چراکه بدون ارائه دلیل و تعامل با دانشجو، اقدام به عزل و نصب افراد می‌کنند!

خواسته ما واضح است: برگرداندن دکتر سماواتی به مقام ریاست دانشکده حقوق کرج؛ انسان بزرگی که معنای رشته‌ای که در آن هستم و هستیم را به ما یاد داد و همیشه دغدغه اصلی اش دانشجویان و مشکلات آنها و ارتقای دانشجویان بود… به امید آن روز در آینده ای نزدیک.

این مهمترین مشکلی بود که این چندروز من و سایر دانشجویان دانشکده حقوق کرج را آزرده خاطر کرده‌است. حال می‌رسیم به سایر مشکلات که براستی برای اکثریت دانشجویان دانشگاه جدی و آزاردهنده بوده و برای برخی به یک بحران و کابوس بدل شده‌است.

دانشگاه آزاد کرج یکی از چندین دانشگاه‌هایی است که از پتانسیل بالایی برای جذب دانشجو برخوردار بود. اما چه فایده که این جذب دانشجو در شرایطی رخ می‌دهد که بعضا دانشجویان حتی از برخی اساسی‌ترین حقوق خود برخوردار نیستند. پارکینگ‌های دانشگاه متأسفانه از امنیت و فضای کافی برخوردار نیستند. پارسال در اقدامی عجیب از سوی ریاست دانشگاه فضای نسبتاً بزرگی از پارکینگ دانشگاه حصارکشی شد که هنوز هم این اقدام جای سؤال دارد. با این اقدام حجم تردد که در گذشته هم زیاد بود در این بازه زمانی و تا به الان بسیار زیاد شده و ماشین‌ها بعضاً در فضاهای بسیار محدود پاارک می‌کنند که این موضوع خود باعث ایجاد سایر مشکلات برای دانشجویان می‌شود. پارکینگ دانشگاه یا حتی راه‌های داخل خود دانشگاه از نظر آسفالت فوق‌العاده بد و ضعیف است… آیا نمی‌توان برای این موضوع فکری اندیشید؟

مورد بعدی امنیت پارکینگ‌ها می‌باشد. دانشگاه آزاد کرج به باور من دارای پرسنل و کادر حراست به میزان کافی می‌باشد اما متأسفانه امنیت پارکینگ‌ها بسیار بسیار و بسیار ضعیف است. برای مثال در روز روشن به راحتی لوازم ماشین‌ها را سرقت یا محتویات داخل ماشین را خالی می‌کنند! حراست دانشگاه هم معلوم نیست در آن لحظه کجا بوده‌است. اگر حراست از امنیت ماشین‌ها پاسداری نمی‌کند حداقل می‌توانند اقدام به نصب دوربین‌های مدار بسته کنند؟ آیا این کار هزینه آن چنانی خواهد داشت؟ باتوجه به میزان شهریه ای که دانشگاه از دانشجویان مطالبه می‌کند، این هزینه بسیار ناچیز به نظر می‌رسد. متأسفانه برخورد برخی از افراد حراست دانشگاه معمولاً با دانشجویان بسیار بد است. آن چنان با دانشجو رفتار می‌کنند که گویی دانشجو را انسان نپنداشته و فقط دنبال گیر دادن و اذیت کردن هستند.

برخی از اساتید بسیار بسیار ضعیف هستند که واقعاً حیف نام و چایگاه استاد است که برای آن‌ها قائل شویم. یا در تدریس و اخلاق ضعیف اند یا در پایان ترم و فقط به قصد آزار دانشجو اقدام به نمره دادن با نمراتی عجیب و بسیار پایین می‌کنند حتی اگر دانشجو دانشجوی ممتازی باشد نمی‌تواند از این افراد نمرهٔ بالای ۱۰ بگیرد!

این‌ها تنها برخی از مشکلات دانشگاه آزاد کرج است که اگر بخواهیم سایر مشکلات را اینجا بازگو کنیم در این نامه نمی‌گنجد. امیدوارم این متن خوانده شود و آرزو دارم مشکلات ما حل شود یا حداقل برای رفع این مشکلات سعی شود.

امیدوار هستم که مشکل اصلی ما یعنی بازگردانی جناب دکتر سماواتی به مقام و جایگاه اصلی و سابق خود در روزهای آینده از اولویت‌ها و دغدغه‌های مسئولان و افرادی که این متن را خواندند و توانایی حل و انجام این امور و مشکلات را دارند، باشد و از شما در جهت حل این مشکل و سایر مشکلات خواهشمندیم و تقاضا داریم.

با تشکر فراوان

کد خبر: 1058257

وب گردی

وب گردی