سراهای نوآوری مسیر تحول و نشاط اقتصادی دانشگاه را هموار می‌کنند

معاون پژوهش و فناوری واحد خرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از طریق سراهای نوآوری با حل نیاز‌ها و مشکلات کشور به عنوان دانشگاه حل مسئله در مسیر تولید و اقتصاد مقاوتی قدم گذاشته است.

رضا میردریکوند معاون پژوهش و فناوری واحد خرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ایجاد سرای نوآوری در این واحد دانشگاهی گفت: با توجه به قوانینی که در دانشگاه آزاد مبنی بر تاسیس سرای نوآوری در واحدهای مختلف سطح استان مقرر شده در واحد خرم‌آباد هم ظرفیت لازم در خصوص گردشگری، گیاهان دارویی و صنعت ورشوسازی وجود دارد. قلمزنی ورشو، هنر و صنعت تولید اشیای فلزی با استفاده از آلیاژ ورشو است. حرفه ورشوسازی در دوره قاجار و پهلوی در برخی شهرهای ایران رواج داشته‌ و امروز نیز کارگاه‌های تولید ورشو به صورت محدود در بروجرد فعال هستند.

وی تشریح کرد: صنعت ورشو در حال حاضر جنبه تزیینی پیدا کرده؛ اما در گذشته پایه اصلی تهیه ظروف بود. با توجه به ظرفیتی که در شهر بروجرد در توسعه این صنعت داریم و رونق یافتن آن، زمینه لازم برای ایجاد سرای نوآوری در واحد خرم‌‌‌آباد وجود دارد. ایجاد سرای نوآوری در هر سه موضوع گردشگردی، گیاهان دارویی و صنعت ورشوسازی فراهم است اما اولویت اصلی ما با ایجاد سرای نوآوری در صنعت ورشو بوده تا بعد از تایید سازمان مرکزی و دریافت مجوز نهایی سرای نوآوری با این موضوع تاسیس کنیم.

معاون پژوهش و فناوری واحد خرم آباد در ادامه درباره شرایط ایجاد سرای نوآوری خاطرنشان کرد: طبق بخشنامه مشخص شده در سازمان مرکزی 20 واحد و هسته فناور و 3 شرکت دانش‌‌‌بنیان و یک شتابدهنده باید در سرای نوآوری وجود داشته باشد. البته در برخی مواقع واحدهایی هم بودند که شرایط کلی برای ایجاد سرای نوآوری نداشتند اما به دلیل اینکه ظرفیت بالایی داشتند تایید نهایی را از سازمان مرکزی گرفتند و در زمان فعالیت خود کلیه شرایط لازم را می‌‌‌توانند فراهم کنند. شتابدهنده یک ساختار منسجم و مشخص در جهت حمایت و توسعه کارآفرینی نوآورانه و دانش بنیان است که با هدف کمک به کوتاه کردن روندهای راه‌‌اندازی و توسعه یک کسب و کار نوپا در سرای نوآوری مستقر می‌‌شود.

میردریکوند تصریح کرد: معادل دوره لیسانس دانشکده‌ها در سراهای نوآوری دوره شتابدهی داریم، در این دوره تیم‌های فناور با ابعاد مختلف یک کسب‌وکار آشنا شده و تا تحقق نمونه اولیه پیش می‌روند. در دوره شتابدهی همانند دوره کارشناسی بعد آموزش پررنگ است. بعد از این دوره، دوره رشد را داریم که معادل دوره کارشناسی‌ارشد می‌شود. در دوره کارشناسی‌ارشد معمولا برای دانشجویان پروژه‌ای تعریف می‌شود که بتوانند پژوهش و روش آن را یاد بگیرند، در دوره رشد نیز تیم‌های فناور، شرکت‌داری را تمرین کرده و پس از رسیدن به پختگی کافی تبدیل به شرکت کارآفرین می‌شوند. گام بعدی که گام مهمی در سرا‌های نوآوری است، بحث جذب سرمایه‌گذار برای شرکت‌های نوپا خواهد بود، این دوره معادل این است که یک فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی‌ارشد برای دوره دکتری توسط استادی مصاحبه و جذب شود، در این مرحله، شرکت با سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته به ثروت‌آفرینی و سوددهی می‌رسد و کم‌کم آماده خروج از سرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خروجی سرا‌های نوآوری، صرفا تجاری‌سازی ایده‌های دانشجویی نیست، اظهار کرد: درصددیم تا یک مسیر مشخصی را از طریق این سرا‌ها دنبال کنیم تا در آن ایده‌های دانشجویان یا استادان تجاری شوند. به‌عبارت دیگر از دانشگاه فردی با تخصص مهندسی مکانیک خارج می‌شود، ولی از سرا فردی با تخصص طراحی و ساخت موتور‌های درون‌ساز بیرون خواهد آمد. از لحاظ دانشی هم یک سرا می‌تواند در زمینه محصولاتی وارد شود که هم در مرز دانشی و هم فناوری حرکت کند.

معاون پژوهش و فناوری واحد خرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد در پایان تصریح کرد: راه تحول و نشاط اقتصادی دانشگاه آزاد در این سرا‌ها تعریف شده، چرا که از این طریق دانشگاه آزاد اسلامی با حل نیاز‌ها و مشکلات کشور به عنوان دانشگاه حل مسئله در مسیر تولید و اقتصاد مقاوتی قدم گذاشته است و بدون تردید، رسیدن به تولید در شرکت‌‌‌‌‌‌های دانش‌‌‌‌بنیان مستقر در سراهای نوآوری منجر به درآمدزایی غیرشهریه‌‌‌ای در واحدهای دانشگاهی می‌شود که درآمدزایی مناسبی هم برای دانشگاه به همراه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058300

وب گردی

وب گردی