تقسیم مناطق کشور راه مقابله با تعطیلی مدارس است

یک کارشناس مسائل آموزش‌و‌پرورش گفت: قرار بود کشور به چند منطقه آموزشی مستقل تقسیم شود، در صورت تحقق این امر می‌توان به جابه‌جایی تقویم آموزشی بر اساس هر منطقه آموزشی امیدوار بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تعطیلی مدارس در اثر آلودگی‌هوا موضوع تازه‌ای نیست، بسیاری از معلمان، کارشناسان و مسئولان برای جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان در این تعطیلات به تکاپو افتاده‌اند، برخی کلاس‌های جبرانی می‌گذارند، برخی برای امتحانات دی‌ماه، از سرفصل‌های دروس می‌کاهند؛ عده‌ای هم اجرای تغییر تقویم آموزشی مدارس تاکید دارند، طرحی که یک بار در سال 76-75 مدت کوتاهی اجرا شد؛ اما با مخالفت کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس این طرح به تعلیق درآمد.

ایسکانیوز می‌خواهد در پرونده‌ای به نام «تقویم آموزشی دربند آلودگی هوا» به بررسی ابعاد مختلف این طرح بپردازد.

شهرام جمالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به طرح تقویم آموزشی که توسط کارشناسان برای مقابله با آلودگی هوا مطرح شده اظهار کرد: برخورد آموزش و پرورش با موضوع آلودگی هوا به صورت ریشه‌ای نیست، آموزش و پرورش تنها می‌تواند یک واکنش کوتاه مدت و مقطعی مانند تقویم آموزشی شناور یا تعطیلات زمستانه داشته باشد، چنین مواردی نمی‌تواند تاثیر بلند مدتی برای جلوگیری از تعطیلی مدارس بر اثر آلودگی هوا داشته باشد.

وی ادامه داد: طرح شناور شدن تقویم آموزشی و راه‌های کوتاه مدتی که در حال حاضر از آن صحبت می‌شود، از سوی وزارت آموزش و پرورش مطرح نشده است. آموزش و پرورش اگر بخواهد در این زمینه جلوگیری از تعطیلی مدارس بر اثر آلودگی هوا اقداماتی انجام دهد، راه‌حلی به جز تغییر تقویم آموزشی ندارد.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش با اشاره به سپردن تغییر تقویم آموزشی به استان‌ها یا مناطق گفت: تصمیم‌گیری درباره تغییر تقویم آموزشی بر عهده مجلس شورای اسلامی است، در صورت اجرای این طرح، تغییر تقویم آموزشی به مناطق یا استان‌ها سپرده می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای تقویم آموزشی در استان‌ها ممکن است منجر به ایجاد ناهماهنگی در برگزاری امتحانات نهایی شود. برخی از مناطق به علت وضعیت جغرافیایی و آب‌و‌هوایی در مناطق گرمسیر کشور واقع شده و نسبت به مناطق سردسیر دارای شرایط متفاوتی هستند، در همین راستا باید برای اجرای طرح تغییر تقویم آموزشی ساماندهی‌های لازم را بر اساس هر اقلیم و منطقه در نظر گرفت.

جمالی با ذکر مثالی یادآور شد: در مناطق گرمسیر به هیچ عنوان نمی‌توان کلاس‌های درس را از فصل تابستان آغاز کرد، حتی در مهرماه نیز برخی مدارس با دمای هوای بالا مشکل دارند و برگزاری کلاس درس در آن دشوار است. از طرفی به دلیل افزایش دما در خردادماه، امکان تشکیل کلاس درس در مناطق گرمسیر وجود ندارد. تنها افرادی که در این مناطق مشغول به کار هستند، شرایط را درک می‌کنند.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش بر لزوم تقسیم کشور به مناطق مختلف آموزشی تاکید کرد و گفت: قرار بود کشور به چند منطقه آموزشی تقسیم شود، در صورت تحقق این امر، هر منطقه به‌صورت مستقل می‌تواند در زمینه آموزشی فعالیت کنند.

جمالی اظهار کرد: در صورت تقسیم کشور به مناطق مختلف آموزشی می‌توان به جابه‌جایی تقویم آموزشی بر اساس هر منطقه امیدوار بود.

وی در پایان با ذکر مثالی یادآور شد: برگزاری امتحانات سراسری با شناور شدن تقویم آموزشی هر منطقه با مشکل مواجه خواهد شد. در همین راستا باید زیرساخت‌های مناسب در هر استان فراهم شده شود تا بتوان به اجرای تقویم آموزشی امیدوار بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058315

وب گردی

وب گردی