بازتابِ اخبار بر پایه اطلاعات موثق صورت گیرد/ رفتار عجولانه رسانه‌ها در تحلیل اخبار و وقایع

عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: رسانه‌ها نباید در وقایع اخیر عجولانه به دنبال ارائه تحلیل‌ و گزارش‌های خبری می‌رفتند.

محمدرضا رسولی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره عملکرد رسانه‌ها در انعکاس اتفاقات هفته گذشته کشور اظهار کرد: همه رسانه‌های کشور در هفته‌ای که گذشت براساس مطالب منابع مؤثق و بعضاً نظریه‌های کارشناسان داخل کشور به انعکاس اخبار اقدام کردند. بازتاب اخبار تولید محتوای رسانه‌های کشور اغلب برپایه اطلاعات مؤثق صورت گرفت.

وی با اشاره به معذرت‌خواهی رسانه‌های مکتوب و مجازی کشور درخصوص اتفاقات هفته پیش افزود: رسانه‌های داخلی می‌توانستند با کنکاش بیشتر و اختصاص فضا به شبه‌رسانه‌ها تا حدی فضای قبل از حقیقت را تلطیف بدهند. رسانه‌ها بازتاب‌دهنده وقایع و اتفاقات هستند و اظهارات کارشناسی طبعاً از اولویت بیشتری نسبت به تحلیل‌های خبری دارند.

عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بیان کرد: رسانه‌ها نباید عجولانه به دنبال ارائه تحلیل‌ و گزارش‌های خبری می‌رفتند. لازم بود قبل از هرگونه تحلیل خبری، نظر کارشناسان ارائه و اطلاعات در این خصوص تکمیل‌تر می‌شد.

رسولی با بیان اینکه اعتبار رسانه با عملکرد صحیح آن سنجش می‌شود، تصریح کرد: اکنون خطایی رخ داده و ضروری است که رسانه‌ها اکنون با صداقت کامل در خصوص این موضوع توضیحات کاملی ارائه کنند. مخاطبان ایرانی از فهم بالایی برخوردارند ولی چون فضای احساسی بر کشور حاکم شده است باید با تأمل و صبر مسائل به افکار عمومی منتقل شود.

وی ادامه داد: رسانه‌ها رسمی داخلی ضمن اینکه باید به وظایف ذاتی خود پرداخت کنند، لازم است خط خبری رسانه‌های جعلی و اخبار جعلی را نیز تحلیل و مورد بررسی قرار بدهند. اهالی رسانه با ارائه اخبار و اطلاعات صحیح می‌توانند رابطه خود را با اذهان عمومی اصلاح کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058332

وب گردی

وب گردی