پرسپولیس در پیش و رقبا به دنبالش

با پایان یافتن فصل نقل و انتقالات زمستانی نگاهی داریم به وضعیت شش تیم بالای جدولی و فعل و انفعالاتی که در این تیم ها رقم خورد.

گروه ورزش ایسکانیوز، علیرضا حیدریان: پنجره نقل و انتقال نیم فصل لیگ برتر 98-99 هم بسته شد وتیم ها فراخور نقاط ضعف و قوت خود به یارگیری یا آزاد کردن بازیکنان و کادر فنی خود پرداختند. نقل و انتقالات نیم فصل از این جهت مورد اهمیت است که باشگاه ها با نیت ترمیم ترکیب نیم فصل اول خود وارد بازار نقل انتقلات می شوند و به دنبال بازیکنانی می روند که در نیم فصل دوم در ترکیب ثابت گره گشای مشکلات تیم باشند.

حال نقل و انتقالات شش تیم بالای جدول را بررسی میکنیم.

پرسپولیس و پاتک به رقبا

مهمترین جابجایی در پرسپولیس رفتن گابریل کالدرون سرمربی تیم و انتخاب یحیی گل محمدی به جای او بود. کالدرون آرژانتینی هم گرفتارسندروم بی پولی و بدقولی در فوتبال ایران شد و بعد از رفتن به تعطیلات سال نوی میلادی قرارداد خود را فسخ کرد. سرخپوشان در غیاب او پس از جلب رضایت مدیران شهر خودروی مشهد، یحیی گل محمدی را با حاشیه های فراوان جایگزین کالدرون کردند تا پس از هفت سال مجددا روی نیمکت پرسپولیس بنشیند.

این فصل عمده مشکلات پرسپولیس در خط حمله بود جایی که علی علیپور از آمادگی همیشگی به دور بود و جونیور براندوی برزیلی هم بسیار ضعیف حاضر شد به طوری که در میانه فصل به صورت توافقی جدا شد. در این پست پرسپولیس توانست در رقابت با فولاد، کریستین اوساگونای نیجریه ای را جذب کند. بازیکن دیگری که مد نظر بود آنتونی استوکس است که با وجود اعتراض تراکتورسازی به پرسپولیس ملحق شد.

حسین ماهینی یکی از کاپیتان های پرسپولیس و همچنین فرشاد احمد زاده پس از قطعی شدن حضور گل محمدی قرارداد خود را با این باشگاه فسخ کردند. احمد زاده به فولاد خوزستان پیوست و ماهینی فعلا بدون تیم است. دیگر جدا شده های پرسپولیس محمد امین اسدی و آدام همتی بودند که به دلیل بازی نرسیدن به آنها به ترتیب به نفت مسجد سلیمان و پارس جم جنوبی پیوستند.

سپاهان به دنبال جایگزین مصدوم ها

عامل اصلی نقل و انتقالات سپاهان در نیم فصل مصدومیت دو تن از بازیکنان این تیم بود. در دفاع میانی آنها محمد طیبی با تجربه را جایگزین عزت پورقاز کردند که در بازی با نساجی با پارگی رباط صلیبی مواجه شد. دیگر بازیکن این تیم که از اول فصل به دلیل مصدومیت های پیاپی فرصت بازی پیدا نکرده بود علیرضا نقی زاده است. سپاهان در پست نقی زاده سروش رفیعی را از شهر خودرو به خدمت گرفت.

با توجه به اختلافاتی که سعید آقایی با مسئولان سپاهان پیدا کرده بود و احتمال جدایی وی می رفت باشگاه مهدی ترکمان را در پست دفاع چپ جذب کرد. ترکمان به دلیل عدم دریافت مطالبات خود از پارس جم جنوبی با این تیم فسخ قرار داد کرده بود. در نهایت سعید آقایی هم قرارداد خود را با سپاهان یک فصل دیگر تمدید کرد و در این تیم ماندنی شد. این باشگاه همچنین حامد بحیرایی و مهدی رحیمی بازیکنان آکادمی خود را برای کسب تجربه به نساجی قرض داد.

تراکتور سازی، پر سر وصدا در آغاز و آرام در نیم فصل

اولین جدا شده ی این تیم سرمربی ترک تبار مصطفی دنیزلی بود که پس از چند هفته درخشان در ابتدای فصل و طی سیر نزولی سر انجام آذر ماه و پس از تساوی با شاهین بوشهر از این تیم جدا شد. احد شیخ لاری عضو کادر فنی مدتی سکان دار تیم بود، سپس ساکت الهامی که به درخواست شیخ لاری به ترکیب فنی اضافه شده بود تا انتهای نیم فصل اول تیم را هدایت کرد و تا آخر فصل هم در کنار تراکتور سازان خواهد بود.

تنها بازیکنی که تبریزی ها به خدمت گرفتند میلاد فخرالدینی بازیکن جدا شده از ذوب آهن بود که بعد از پنج سال مجددا به این تیم بازگشت و جایگزین سید احمد موسوی مدافع راست تراکتوری ها شد که در نیم فصل به گل گهرسیرجان پیوست. ابوالفضل رزاق پور هم به دلیل عملکرد خوب میثم تیموری در جناح چپ به صورت قرضی به شاهین بوشهر پیوست. دیگر بازیکنی که از لیست تراکتور به دلیل مصدومیت خارج شد یوکیا سوگیتا هافبک ژاپنی این تیم است.

صنعت نفت آبادان بدون تغییر

تنها تیم بالای جدولی که وارد بازار نقل و انتقلات نشد و طبیعتا هیج ورودی و خروجی هم نداشت، صنعت نفت آبادان بود. با این حال خبرهای نقل انتقالاتی در مورد این تیم کم نبود. پس از نیامدن استراماچونی، دراگان اسکوچیچ سرمربی آبادانی ها گزینه سرمربیگری استقلال بود که در همان ابتدا با مخالفت اسکوچیچ و مدیران نفت مواجه شد. عیسی آل کثیر مهاجم گلزن این تیم و عقیل کعبی مدافع ارزشمند آنها هم به ترتیب مورد علاقه پرسپولیس و استقلال قرار گرفتند که با جدایی هیچکدام موافقت نشد و هر دو ماندنی شدند.

استقلال آشفته ترین تیم بازار نیم فصل

استراماچونی بزرگترین جدا شده ی نیم فصل اول استقلال بود که پس از صدر نشینی این تیم با برد مقابل شهر خودرو قراردادش را فسخ کرد و به کشورش بازگشت. این تیم سه بازی را بدون سرمربی پشت سرگذاشت و پس از یک ماه کش و قوس فراوان در آمدن یا نیامدن او باشگاه فرهاد مجیدی را جایگزین او کرد که چند بازی پایانی فصل گذشته به عنوان جانشین شفر پشت سر گذاشته بود.

از زمان استراماچونی استقلال به دنبال یک مهاجم مکمل شیخ دیاباته بود و در نهایت هم ارسلان مطهری را به خدمت گرفت. تا آخرین ساعات نقل و انتقالات هم سجاد آقایی و مرتضی تبریزی به دنبال جدایی بودند که اولی به صورت قضری به ذوب آهن رفت و دومی ماندگار شد. در خط هافبک استقلالی ها موفق به جذب آیاندا پاتوسی بازیکن فصل پیش خود نشدند و این بازیکن به فولاد رفت و تا این لحظه برنی ایبینی وینگر استرالیایی وارد ایران شده که احتمالا بعد از تائید تیم پزشکی قرارداد خواهد بست.

استقلال یک مدافع وسط آفریقایی هم مد نظردارد که به گفته مدیران این باشگاه تا چند روز آینده وارد ایران می شود و به عنوان سهمیه ی آزاد مشکلی برای ثبت قرارداد ندارد. میلاد باقری مدافعی که حتی به لیست 18 نفره هم راه پیدا نکرد قرضی و شش ماهه به پارس جم جنوبی پیوست. مرتضی آقاخان هم پس از دو فصل مصدومیت با قراردادی قرضی تا پایان فصل به سایپا ملحق شد.

شهر خودرو بازنده بزرگ

تا ساعات پایانی نقل و انتقالات مدیران شهر خودرو طبق لیست یحیی گل محمدی اقدام به جذب و آزاد کردن بازیکنان خود کرده بودند ولی سرانجام به گفته حمیداوی مدیر عامل باشگاه ، تسلیم فشارهای بالا دستی شدند و رضایتنامه گل محمدی را برای پرسپولیس صادر کردند. مشهدی ها مجتبی سرآسیابی سرپرست تیم خود را به عنوان سرمربی خود انتخاب کردند.

حسن جعفری و میلاد سرلک دو هافبک راست و میانی از نساجی با فسخ قرارداد خود به شهر خودرو پیوستند. در پست وینگر روح الله سیف اللهی از فولاد به شهر خودرو آمد. محمد رضا خلعتبری هم با فسخ قرارداد خود با ذوب آهن به مشهد بازگشت. علی طاهران هافبک سابق تراکتور پس از نیم فصل که بدون تیم بود هم جذب شد.

در خط دروازه محمد حسین اکبر منادی به تیم سابق خود سایپا بازگشت. سینا زامهران هافبک تیم ملی امید به فولاد پیوست و رضا صدری بازیکن جوان این باشگاه ازلیست خارج شد. با توجه به بازیکنان جذب شده، فرشاد محمدی مهر با دریافت رضایتنامه به ذوب آهن رفت، یونس شاکری راه گل گهر سیرجان را در پیش گرفت و روح اله باقری سر از تیم نساجی قائمشهر در آورد. شهر خودرو یک بازیکن اوکراینی هم در لیست خرید خود دارد که تا چند روز آینده تکلیف او را مشخص خواهد کرد.

کد خبر: 1058341

وب گردی

وب گردی