مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 25 دی

«افزایش 12 برابری بازگشت نخبگان در ۴ سال، حرکت دانشگاه به سمت قراردادهای پژوهشی و  برگزاری 2 آزمون استخدامی در 27 دی‌ماه» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 25 دی به شرح زیر است:

افزایش 12 برابری بازگشت نخبگان در ۴ سال

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی‌شریف اخیراً با انتشار گزارشی اطلاعات قابل‌توجهی از وضعیت مهاجرت دانشجویان ایرانی منتشر کرده است. سال 2016، ایران با 52307 دانشجوی بین‌المللی در رتبه 18 دنیا قرار دارد و کشورهایی چون چین، آلمان، کره‌جنوبی، هند، فرانسه، عربستان، اوکراین، ایتالیا و روسیه در رتبه‌های بالاتری از ایران قرار دارند. البته با نگاهی به بخش دیگر این گزارش جایگاه ایران در سال 2017 نیز بهبود پیدا کرده و با تعداد 52521 دانشجوی بین‌المللی در رتبه 20 جهان قرار گرفته که در مقایسه با سال 2012 که جمعیت 54556 نفری بوده، با کاهش حدود 2000 نفری روبه‌رو شده است.

یکی دیگر از نتایج قابل‌توجه این پژوهش وضعیت تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های آمریکاست. براساس داده‌های این گزارش، شیب افزایش دانشجویان ایران ساکن در آمریکا که طی سال‌های 2010 تا 2016 با افزایش قابل‌توجهی همراه شده بود، طی سال‌های اخیر با کاهش روبه‌رو شده است. به این معنی که سال 2015 تعداد 12269 نفر، در سال 2016 تعداد 12645 نفر، در سال 2017 تعداد 12783 نفر و سال 2018 تعداد 12142 دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کردند.این پژوهشکده پیش‌بینی جالبی درباره آینده حضور دانشجویان ایران در آمریکا کرده و می‌نویسد: با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی دولت ترامپ برای ورود اتباع ایرانی به خاک آمریکا، تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود ادامه این روند سهم و تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در آمریکا را با کاهش روبه‌رو کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود کشورهایی چون ترکیه، کانادا و آلمان تبدیل به مقاصد جایگزین برای دانشجویان ایرانی شود. البته آمارحضور ایرانی‌ها در آمریکا نسبت به دیگر کشورها قابل مقایسه نیست. به‌طور نمونه اگر از چین و هند به دلیل جمعیت زیاد این دو کشور عبور کنیم، کره‌جنوبی با 52250 دانشجو، عربستان با 37080، کانادا با 26122، ویتنام با 24392، ژاپن با 18105 و برزیل با 16059 دانشجو، در رتبه بالاتری از ایران به لحاظ تعداد دانشجوی حاضر در این کشور قرار دارند.

یکی دیگر از بخش‌های این پژوهش، وضعیت دانشجویان ایرانی ساکن کاناداست، آمارها نشان می‌دهد جمعیت دانشجویان ایرانی در سال 2000 از 381 نفر به 3884 نفر در سال 2017 رسیده است. البته در بازه زمانی 2013 و 2014، تعداد دانشجویان به حداکثر میزان خود یعنی 4254 و 4068 نفر رسیده که در دو سال بعد از آن با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم. البته این آمار در سال 2017 باز افزایش یافته و نزدیک به 150 دانشجو در سال‌های 2016 و 2017 به دانشگاه‌های این کشور اضافه شده‌اند. از سوی دیگر میزان علاقه دانشجویان ایرانی به تحصیل در دانشگاه‌های آلمان افزایش یافته، به‌طوری که تعداد دانشجویان ایرانی در این کشور از 3135 نفر در سال 2013 به 4846 دانشجو در سال 2017 رسیده که یک افزایش 54 درصدی بوده است. برخی کارشناسان دلیل این افزایش جمعیت دانشجو در کانادا و آلمان را محدودیت‌های آمریکا عنوان کرده‌اند و به نوعی شیفت جمعیتی تعبیر شده است.

حرکت دانشگاه به سمت قراردادهای پژوهشی

فرهیختگان در پایشی برخی واحدهای فعال دانشگاه آزاد اسلامی در انعقاد تفاهم‌نامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی را طی ماه‌های اخیر بررسی کرد. در روزهای اخیر نیز تفاهم‌نامه پژوهشی بین شرکت پتروشیمی اروند و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر با هدف تقویت و توسعه همکاری بین دو مجموعه و دسترسی و به‌کارگیری دانش فنی و فناوری روزآمد در اجرای طرح‌های پژوهشی، مطالعاتی، توسعه‌ای، کاربردی، اجرایی، مشاوره‌ای و آموزشی و همچنین استفاده از دانشجویان در زمان تعمیرات شرکت بین پتروشیمی اروند و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر منعقد و به امضا رسیده است. همچنین تفاهم‌نامه همکاری فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر برای صنعت پتروشیمی هم اوایل دی‌ماه در حاشیه بیست‌ودومین جلسه شورای پژوهشی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی منعقد شد. این تفاهم‌نامه با هدف انتقال دوطرفه تجربیات و امکانات علمی، پژوهشی، فناوری و آموزشی و همچنین پیاده‌سازی فناوری و به خدمت گرفتن دانش و فناوری در حوزه ماموریت‌های طرفین با حضور مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر و معاونان این دو مجموعه به امضا رسید.

19 دی‌ماه تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه‌های تحقیقاتی علمی و پژوهشی با شرکت فولاد خوزستان منعقد کرد. قرارداد بین دانشگاه آزاد اسلامی و فولاد خوزستان در زمینه‌های پژوهشی با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال امضا شده که قرار است این طرح ظرف مدت سه سال اجرایی شود. این تفاهم‌نامه همکاری مشترک با موضوع اجرای آموزش و پژوهش‌های کاربردی در ۱۳ بند و در زمینه تولید قطعات، کاهش ضایعات، همکاری در طرح‌های پژوهشی، تعریف و اجرای طرح‌های صنعتی، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه صنعت، بهره‌گیری متقابل از خدمات فنی و آزمایشگاهی و بهبود شاخص‌های ایمنی، سلامت و بهداشت به امضا رسیده است. استفاده از واحد‌های تخصصی دانشگاه، بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه برای برگزاری آزمون‌های استخدامی فولاد، مطالعات و پیش‌بینی بازار جهانی، آینده‌پژوهی در صنعت فولاد کشور و تسهیل در بهره‌گیری از امکانات رفاهی طرفین از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه بودند.

تفاهم‌نامه میان دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت ملی حفاری ایران در زمینه ساخت یک دستگاه برای مته حفاری امضا شد که باتوجه به عملکرد موفق این دستگاه، قرارداد آن به‌زودی منعقد می‌شود. این دستگاه تاکنون از کشور چین وارد شده و عمر مفید آن حدود دو ماه بود، اما متخصصان دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت دستگاهی شدند که اکنون ۶ ماه است در صنعت حفاری مورد استفاده قرار گرفته و جوابگو بوده است.

قرارداد طراحی ورودی شهر جدید پردیس با مبلغ دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال با هدف کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن و شهرداری شهر جدید پردیس اوایل سال تحصیلی امسال منعقد شد. سال جاری نیز تفاهم‌نامه علمی، فناوری و پژوهشی بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن و سازمان نظام روانشناسی جمهوری اسلامی ایران منعقد شد تا از ظرفیت اعضای هیئت‌علمی و دانش‌آموختگان این واحد در زمینه مشاوره و کمک‌های حوزه روانشناسی به ساکنان مناطق همجوار استفاده شود.

دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی یکی از فعال‌ترین دانشگاه‌های آزاد سطح کشور در زمینه امضای تفاهم‌نامههای مختلف علمی و پژوهشی با دستگاه‌های مختلف بوده است. یکی از تفاهم‌نامههای این دانشگاه چندی پیش با میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی به امضا رسیده است. (ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.)

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 25 دی به شرح زیر است:

برگزاری 2 آزمون استخدامی در 27 دی‌ماه

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در این عنوان روزنامه آفرینش، از برگزاری آزمون‌های استخدامی وزارت بهداشت ویژه پزشکان متخصص و فراخوان «طرح شناسایی مدیران آینده» سازمان تامین اجتماعی جمعه 27 دی خبر داد و گفت: آزمون پزشکان متخصص در قالب هفتمین دوره آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی با حضور 293 داوطلب در 22 مرکز استان در جمعه 27 دی برگزار می‌شود. همچنین آزمون فراخوان «طرح شناسایی مدیران آینده» سازمان تامین اجتماعی سال 1398 نیز با رقابت 7 هزار و 107 نفر شامل 1 هزار و 778 نفر زن و 5 هزار و 329 نفر مرد جمعه 27 دی ماه 98 برگزار خواهد شد.

وی درباره تاریخ پرینت کارت آزمون گفت: کارت شرکت در آزمون داوطلبان برای مشاهده و پرینت بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت. داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون‌، برای شرکت در جلسه امتحان باید در تاریخ تعیین شده به سایت سازمان سنجش مراجعه و با وارد کردن اطلاعات شناسنامه‌ای و یا اطلاعات ثبت‌نامی از کارت شرکت در آزمون خود یک نسخه پرینت تهیه کنند و براساس آدرس و زمان تعیین شده بر روی کارت شرکت در آزمون، به حوزه امتحانی مربوط مراجعه کنند.

توکلی تاکید کرد: برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و هم‌چنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکسدار و ارائه آن الزامی است. فرآیند برگزاری آزمون صبح از ساعت 8 صبح است و در ورودی ِحوزه های امتحانی برای آزمون رأس ساعت 7:30 صبح بسته خواهد شد به‌همین منظور داوطلبان لازم است قبل از بسته شدن درهای ورود به جلسه آزمون در حوزه امتحانی حاضر باشند.

صد و سی و نهمین آزمون زبان انگلیسی پیشرفته برگزار می‌شود

بر اساس این گزارش روزنامه آفرینش، یک صد و سی و نهمین آزمون زبان انگلیسی پیشرفته (تولیمو)به روش الکترونیکی، صبح فردا پنجشنبه 26 دی ماه در شهر تهران برگزار می‌شود. تاریخ و نحوه برگزاری آزمون (الکترونیکی)زبان انگلیسی پیشرفته (Tolimo:E-A2020) دوره صد و سی و نهم اعلام شد.

داوطلبان متقاضی شرکت در صد و سی و نهمین آزمون زبان انگلیسی پیشرفته (تولیمو) که در زمان مقرر نسبت به ثبت‌نام در سایت سازمان سنجش اقدام کرده اند برای شرکت در جلسه آزمون باید ساعت 8 صبح پنجشنبه 26 دی‌ماه به مرکز برگزاری آزمون که در زمان ثبت‌نام انتخاب کرده‌اند، مراجعه کنند.

کلیه داوطلبان می‌بایست حتماً قبل از شروع فرآیند آزمون (ساعت 8:00 صبح) در محل حضور داشته باشند و عدم حضور به موقع و تأخیر بیشتر از 15 دقیقه منجر به لغو آزمون متقاضی خواهد شد.

فرآیند برگزاری آزمون کلیه داوطلبان در ساعت 8 صبح پنجشنبه 26 دی ماه آغاز خواهد شد و داوطلبان باید قبل از شروع فرآیند برگزاری آزمون در محل برگزاری حضور داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058346

وب گردی

وب گردی