کشف جداکننده منظومه شمسی

دانشمندان دریافتند که باند موجود در اطراف خورشید عامل جدا کننده منظومه شمسی ما به دو قسمت است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، زمین دارای شکاف مرزی است که از آمریکای شمالی گذر کرده و رودخانه هایی که در سمت غرب جریان دارند را از شرق جدا می‌کند. دانشمندان اکنون چگونگی ایجاد تقسیم مشابه در منظومه شمسی را نیز کشف کرده‌اند.

با نگاهی به منظومه شمسی این اختلاف نیز قابل مشاهده است؛ از یک طرف سیارات خاکی مانند زمین و مریخ و در سمتی دیگر غول های گازی مانند مشتری و زحل قرار دارند.
ظاهراً یک جداکننده مسئول ایجاد این شکاف بوده که در اوایل پیدایش منظومه شمسی از آمیخته شدن مواد خارجی با درونی جلوگیری می کرده است.

طبق مطالعه‌ای که در مجله «Nature Astronomy» منتشر شد، دیسک اطراف خورشید به ایجاد باندی از مواد خاص کمک کرد. این باند‌ها گاز و غبارهای با فشار بالا و پایین را تشکیل می دهند. ممکن است این باندها علت به‌وجود آورنده غول‌های گازی و سیارات خاکی باشند.

«استفن مژزیس» نویسنده این مطالعه و استاد علوم زمین شناسی دانشگاه کلرادو گفت: «محتمل‌ترین توضیحات برای این تفاوت ترکیب ناشی از ساختار ذاتی این دیسک گاز و غبار است.»

اما این شکاف به تنهایی دروازه‌بان محکمی نبود، به این معنی که احتمالاً اختلاطی وجود دارد و همین اختلاط کوچک می تواند دلیل وجود زندگی روی زمین باشد.

محققان اعلام کردند که این منطقه در نزدیکی مشتری و فراتر از کمربند سیارک است. در یک طرف این شکاف، سیارات و سیارک‌ها مواد آلی کمی دارند و طرف دیگر غنی از کربن هستند.

پیش از این دانشمندان معتقد بودند که مشتری این مرزبندی و جداسازی را برعهده دارد اما حتی بزرگترین سیاره منظومه شمسی نیز نمی تواند مانع حرکت مواد سنگی به سمت خورشید شود.