رسانه‌های کشور در بحران‌ها و وقایع حساس عقب ماندند

مدیر گروه «مدیریت رسانه» دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: رسانه‌های کشور در اغلب بحران‌ها و وقایع حساس عقب مانده‌اند و هیچ‌گاه رسانه ملی و سایر رسانه‌های رسمی کشور نتوانسته‌اند پیشتازی را در این زمینه از آن خود کنند.

عطاالله ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره عملکرد رسانه‌های داخلی در اطلاع‌رسانی اتفاقات هفته پیش اظهار کرد: «اطلاع‌رسانی به‌موقع» یکی از تعاریف ذاتی رسانه است که همواره در سطح حرفه‌ای خبر مطرح می‌شود. اگر رسانه ملی از این ویژگی ذاتی عقب بماند، ماهیت کلی آن زیر سوال می‌رود.

وی افزود: رسانه ملی، حتی اگر بهترین سریال‌ها، فیلم‌ها و تولیدات فاخر را نیز به مخاطبانش ارائه بدهد، این اطلاع‌رسانی به‌موقع است که اعتبار رسانه را تضمین می‌کند. اعتماد مخاطبان یک رسانه نه با فیلم و سریال بلکه با کیفیت و سرعت مخابره اخبار تأمین می‌شود و کم‌کاری در چنین حوزه‌ای بعضاً از سوی مخاطبان غیرقابل بخشش است.

مدیر گروه «مدیریت رسانه» دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به تأخیر رسانه‌ها در اتفاقات و بحران‌های هفته گذشته بیان کرد: در اتفاقات چند روز پیش با اینکه منبع اخبار، مسئولان و مدیران ارشد کشور بودند و اطلاعات چندانی در اختیار اصحاب رسانه قرار نگرفت ولی رسانه نباید به حالت انفعال رفته و سکوت اختیار می‌کرد.

ابطحی عنوان کرد: رسانه باید به وظایف خود عمل کند و مؤثق‌ترین اطلاعات را از زیر سنگ هم که شده به‌دست بیاورد تا سرمایه اعتماد مخاطبان خود را حفظ کند. رسانه نمی‌تواند نبود اطلاعات و انتقال نادرست آن از سوی مسئولان را توجیهی برای کم‌کاری خود قرار بدهد.

وی با بیان اینکه مسئولیت‌گریزی رسانه موجب صلب اعتماد مخاطبان می‌شود، تصریح کرد: رسانه‌های کشور در اغلب بحران‌ها و وقایع حساس عقب مانده‌اند و هیچ‌گاه رسانه ملی و سایر رسانه‌های رسمی کشور نتوانسته‌اند پیشتازی را در این زمینه از آن خود کنند. هر رسانه‌ای که از ویژگی ذاتی خود عقب بماند، اعتماد مخاطب را از دست می‌دهد و در چنین شرایطی بی خاصیت می‌شود.

مدیر گروه «مدیریت رسانه» دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: رسانه باید به روشی اطلاعات مؤثق را به‌دست بیاورد حتی اگر مسئولی یا مدیری مایل به ارائه اطلاعات برای انعکاس نباشد رسانه نباید وظیفه و رسالت ذاتی خود را فراموش کند. رسانه حرفه‌ای از امر اطلاع‌رسانی عقب نمی‌ماند.

ابطحی عملکرد رسانه را در اقیع اخیر ضعیف تلقی کرد و گفت: حتی اگر مسئولان هیچ اطلاعاتی از نحوه سقوط هواپیما به اهالی رسانه ارائه نکرند، ضروری بود اهالی و فعالان خبر و رسانه با صداقت، عملکرد مسئولان را گزارش می‌کردند. مدیران و مسئولان اجرایی کشور باید بدانند که ارائه اطلاعات به رسانه در هر شرایطی مفید است حتی اگر 10 درصد از موضوع رسانه‌ای شود بازهم می‌تواند راهگشا باشد و ابهام زدایی بکند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058365

وب گردی

وب گردی