نجات جان ۷۲ زن باردار از محاصره سیل/ هیچ بیماری واگیرداری مردم سیستان‌و‌بلوچستان را تهدید نمی‌کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: احتمال بیماری‌های واگیر از طریق آب آشامیدنی وجود دارد؛ اما در حال حاضر شرایط تحت کنترل بوده و هیچ بیماری گزارش داده نشده است.

سید محمد هاشمی شهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه بارش‌های باران در چند روز اخیر در جنوب استان سیستان و بلوچستان به بیش از 200 میلیمتر رسیده است، گفت: پس از پر‌شدن سد‌ها و سر ریز شدن حجم عظیمی از آب‌های سرگردان، سیل در استان جاری شد.

وی با اشاره اینکه سیل بیشتر راه‌های ارتباطی جاده‌ای بین روستا‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان را قطع کرده است، گفت: بارش باران در مناطق ایرانشهر، چابهار، بنت، دشتیاری، سرآباد و نیکشهر نسبت به سایر مناطق استان بیشتر بود؛ همچنین دسترسی زمینی و تردد با حدود 390 روستا مناطق نام برده شده به طور کامل قطع است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درباره وضعیت آب گرفتگی مناطق و روستاهای استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در حال حاضر برخی از روستا‌ها همچنان در محاصره سیل قرار دارند و در برخی از روستا‌های دیگر آب فروکش کرده و حالت باتلاقی دارد. با توجه به برقراری وضعیت پایدار در روستاها امکان امدادرسانی و کمک رسانی فراهم شده است.

وی درباره خدمات دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان به مردم سیل زده این استان اظهار کرد: از زمان وقوع سیل در جنوب استان، با کمک نیروهای امدادی و بالگرد دانشگاه حدود 72 خانم باردار به بیمارستان منتقل شدند؛ همچنین همکاران اورژانس 115 در شهرهای زاهدان، خاش، سراوان و میرجاوه اقدام به انتقال بیماران محاصره شده در سیلاب کردند.

هاشمی با بیان اینکه دمای هوای سیستان و بلوچستان به ویژه در شب‌ها بسیار کاهش می‌یابد، گفت: در حال حاضر مردم سیل زده به وسایل گرمایشی، لباس گرم، پتو، آب معدنی اقلام بهداشتی و غیره نیاز دارند و در مراحل بعدی مسئولان استانی در سطح کلان و با برنامه‌ریزی دقیق برای کاهش یا جبران خسارت‌های ناشی از سیل چاره‌اندیشی کنند.

این مسئول دانشگاهی با اشاره به اینکه در زمان وقوع بلایای طبیعی احتمال شیوع بیماری‌های واگیردار گسترده می‌شود، بیان کرد: با توجه به سیل و تخریب زیر ساخت‌های ساختمان‌های تصفیه آب شرب شهری در برخی از مناطق استان، احتمال بیماری‌های واگیر از طریق آب آشامیدنی وجود دارد؛ اما در حال حاضر شرایط تحت کنترل بوده و هیچ بیماری گزارش داده نشده است.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی سیستان با کلر زنی و سنجش میزان آلودگی آب شرب شهری در کنترل وقوع بیماری‌های واگیر دار تلاش می‌کند؛ همچنین با توزیع آب‌های معدنی از مردم سیل زده تقاضا می‌شود تا حد ممکن از آب شیر استفاده نکنند.

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر بالگردهای اوژانس هوایی زاهدان، گناباد، دانشکاه علوم پزشکی ایرانشهر در تلاش هستند تا بیماران، افراد سالخوره، زنان و کودکان را از مناطق تحت محاصره سیل خارج کرده و به روستاها و شهرها همجوار انتقال دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه نیروهای هلال احمر در مباحث ترابری و نیروهای انسانی از روز اول وقوع سیل، کمک‌های قابل توجهی به مردم سیستان و بلوچستان کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشجویان، استادان و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تا‌کنون حدود 500 میلیون ریال را برای کمک به مردم سیل زده جمع‌آوری کردند؛ همچنین 1000 بسته از اقلام غذایی خشک و امدادی نیز به فرمانداری برای ارسال به مناطق سیل زده تحویل داده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058372

وب گردی

وب گردی