دو ماراتن کندکننده روند پیری

مدت‌هاست که مردم از مزایای ورزش آگاهند؛ اکنون دانشمندان نشان داده اند که جنبه‌ای خاص از تناسب اندام برای کاهش سن بیولوژیکی بدن مفید است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ارزش تمرین هدف‌گرا، مستقیماً با روند پیری پیوند می‌خورد. هرچه فرد پیرتر شود، به احتمال زیاد شریان‌های وی سفت‌تر می شوند.

جامعه پزشکی سفتی شریان را عاملی برای حوادث قلبی و عروقی می‌داند که در مقابل ورزش هوازی می تواند سختی شریان را کاهش دهد.

با این حال، برای پزشکان دشوار است که نوعی تناسب اندام را که برای همه مفید باشد، توصیه کند.

با این وجود یافته‌های اخیر حاکی از آن است که آموزش و راه اندازی ماراتن می تواند انتخابی عالی برای افرادی باشد که به دنبال بهبود سلامت قلبی عروقی خود هستند.

در این مطالعه 138 نفری که در ماراتن لندن 2016 و 2017 دویدند، مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج این تحقیق در « Journal of the American College of Cardiology» منتشر شد.

آموزش ماراتن

هیچ یک از شرکت کنندگان قبلاً ماراتنی را به طور کامل تمام نکرده و سابقه پزشکی قابل توجه بیماری قلبی نیز نداشتند.

آنها همچنین قبل از شروع مطالعه، حداکثر 2 ساعت در هفته دویده بودند. کمی بیش از نصف شرکت کنندگان زن بودند که میانگین سنی این گروه 37 سال بود.

محققان به هرکدام از دوندگان توصیه کردند که برنامه آموزش ماراتن مبتدی را دنبال کنند، که شامل هر 3 بار دویدن در هفته و به مدت 17 هفته بود. با گذشت هفته‌ها تمرین شدیدتر می شد.

کاهش 4 ساله سن عروق
تیم تحقیق قبل از شروع آموزش ماراتن، فشار خون و سفتی آئورت افراد را با استفاده از رزونانس مغناطیسی قلبی عروقی اندازه گیری کرد.

محققان سن بیولوژیکی آئورت هر فرد را با استفاده از سن واقعی آنها و اندازه گیری سختی آئورت از سه سطح شریان محاسبه کردند. آنها سپس بین 1 تا 3 هفته پس از ماراتن، همان اندازه گیری ها را انجام دادند.

تجزیه و تحلیل میانگین زمان پایان 27 هزار دونده نشان می دهد که شرکت کنندگان در هفته بین 6 تا 13 مایل تمرین می‌کردند.

از میان شرکت کنندگان، مردان به طور متوسط 4.5 ساعته و زنان 5.4 ساعته مسابقه را به اتمام رساندند.

محققان با مقایسه اندازه گیری‌های قبل و بعد از مسابقه دریافتند که فشارخون و سختی آئورت در دونده های ماراتن برای اولین بار کاهش یافته است. تغییرات قابل توجه در سختی آئورت معادل کاهش 4 ساله سن عروق بود.

جالب اینجاست که مردان دونده مسن‌تر که آهسته دویده بودند و فشار خون پایه بالاتری داشتند بیشترین نتیجه را از رژیم تمرینی و مسابقه کسب کردند.

برای تغییر دیر نیست

«Charlotte H. Manisty» محقق انستیتوی علوم قلب و عروق در دانشگاه کالج لندن در این رابطه گفت: «این مزایا بین افراد سالم در طیف وسیعی از سنین مشاهده شده و زمان ماراتن آنها نشانگر تمرین قابل دستیابی برای ورزش در شرکت کنندگان تازه کار است.»

افرادی که سختی و فشار خون شریانی بیشتری دارند، ممکن است از این نوع ورزش بهره بیشتری ببرند. با این وجود، نمی توان نتیجه گرفت که ورزش به تنهایی اثرات فوق را ایجاد کرده است. رژیم غذایی بهتر و الگوی خواب که اغلب با آموزش ماراتن همراه است، در رسیدن به این مزیت نقش دارند.

همچنین ممکن است که برخی از شرکت کنندگان راهکار آموزشی متفاوت با برنامه پیشنهادی را اتخاذ کنند، به این معنی که تحقیقات بعدی نیاز به یک رویکرد استاندارد دارد.

با این وجود، این یافته‌ها اهمیت اصلاحات سبک زندگی را برای کند کردن خطرات ناشی از پیری بیان می کند و برای این اقدام هرگز هم دیر نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058375

وب گردی

وب گردی