ساخت بتن نوری توسط دانشجویان واحد سنندج/ سرای نوآوری بتن و صنایع دستی ایجاد می‌شود

مدیر کل امور پژوهشی واحد سنندج گفت: ساخت بتن نوری برای اولین‌‌‌‌‌‌بار در کشور توسط دانشجویان واحد سنندج انجام شده و این محصول دارای تکنولوژی ضد آب است.

هیرش گل‌‌‌‌‌‌‌‌پیرا مدیر کل امور پژوهشی واحد سنندج در گفت‌‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برنامه‌‌‌های این واحد دانشگاهی در راه‌اندازی سرای نوآوری گفت: با توجه به ظرفیتی که در سطح استان و واحد سنندج وجود دارد در زمینه بتن و صنایع دستی قابلیت ایجاد سرای نوآوری وجود دارد. درصددیم تا بعد از بررسی شرایط لازم و دریافت مجوز رسمی از سازمان مرکزی، سرای نوآوری در این موضوعات تاسیس کنیم.

وی درباره فعالیت‌‌های واحد سنندج در زمینه ساخت بتن تشریح کرد: با صنایع مختلف استان در زمینه ساخت بتن، قراردادهایی را منعقد کردیم. با توجه به ظرفیت قابل توجهی که در زمینه رشته عمران در واحد سنندج موجود است و دستاوردهای بسیاری که دانشجویان ما در این عرصه داشتند زمینه لازم برای ایجاد سرای نوآوری بتن وجود دارد.

مدیر کل امور پژوهشی واحدسنندج در ادامه خاطرنشان کرد: از جمله دستاوردهای مهم واحد دانشگاهی ما در زمینه ساخت بتن، تولید بتن نوری بوده که برای اولین‌‌‌‌‌‌بار در کشور توسط دانشجویان واحد سنندج تولید شده است. این بتن دارای تکنولوژی ضد آب بوده و به اندازه‌‌‌‌‌ای که نور جذب کرده در تاریکی شب نور متصاعد می‌‌‌کند. این دستاورد در کشورهای توسعه‌‌‌‌‌یافته به ثبت و تولید انبوه رسیده اما در ایران تا به حال این نمونه وجود نداشته و ساخت این محصول توسط دانشجویان ما یک دستاورد بزرگ ملی برای دانشگاه آزاد محسوب می‌‌‌شود.

وی درباره ظرفیت‌‌‌های موجود برای ایجاد سرای نوآوری در حوزه صنایع دستی اظهار کرد: در زمینه صنایع دستی چوبی، فرش و گلیم ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌های قابل توجهی در سطح استان وجود دارد که امکان ایجاد سرای نوآوری در این موضوعات به ویژه در حوزه صنایع چوبی هم فراهم است.

گل‌‌‌‌‌‌‌‌پیرا درباره اجزای تشکیل‌‌‌دهنده سرای نوآوری اظهار کرد: در سرای نوآوری یک شتاب‌‌‌‌‌‌دهنده مستقر خواهد شد و این شتاب‌دهنده‌ها، از یک تیم استارتاپ که ایده‌ای مورد تایید آنها دارد حمایت می‌کنند. در واقع این شتاب‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌ها ایده‌ استارت‌آپ‌های مختلف را گلچین می‌کنند و بهترین آنها که در کمترین زمان به بیشترین سود برسد را انتخاب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سرای نوآوری یک نهاد اجتماعی است که از طریق ایجاد شبکه نوآوری شامل آموزش‌های فناوری و خلاقیت، مدارس کسب‌وکار، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد، پارک علم و فناوری و بهره‌گیری از زیرساخت‌های آزمایشگاهی، کارگاهی و تحقیقاتی، زیرساخت‌های تجاری‌سازی، زیرساخت‌های حقوقی، زیرساخت‌های مالی با تمرکز بر یک حوزه فناورانه منجر به پیشرفت جامعه در آن حوزه می‌شود.

مدیر کل امور پژوهشی واحدسنندج درباره زیرساخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لازم برای ایجاد سرای نوآوری تاکید کرد: سرای نوآوری باید زیرساخت‌های لازم جهت حضور و استفاده از برنامه‌های سرا را برای دانشجویان و استادان فراهم کرده و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی خود را متناسب با بازار تقاضای شکل‌گرفته به‌روزرسانی کند. واحدهای دانشگاهی هم باید همکاری‌های لازم را جهت تشکیل و توسعه سرای نوآوری داشته باشند و بودجه‌های مصوب در زمینه ایجاد و توسعه سرای‌های نوآوری را فراهم کنند.

گل‌‌‌‌‌‌‌‌پیرا درباره نحوه تجاری‌‌‌سازی محصولاتی که در شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان موجود در سرای نوآوری تولید می‌‌‌‌شود تاکید کرد: یکی از مهم‌‌‌ترین اهدافی که ما در سرای نوآوری داریم ایجاد امنیت خاطر برای محققان و پژوهشگرانی است که دیگر دغدغه تجاری‌‌‌سازی محصولات خود را نداشته باشند و این امر در بخش سرای نوآوری از پیش تعیین شده است. زیرساخت و محل استقرار سراهای نوآوری، پردیس‌های پارک، نهادهای مالی و سایر اجزای مرتبط با نوآوری در بخش بازار فناوری شکل می‌‌‌گیرد که نهادهای عرضه‌کننده خدمات و محصولات فناوری و نوآوری با نهادهای متقاضی در ارتباط بوده و همکاری‌های تجاری با آنها شکل می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058385

وب گردی

وب گردی