درک ابعاد وجودی حضرت علی (ع) برای انسان‌‌‌های زمینی مشکل است

امام جمعه اصفهان گفت: درک ابعاد وجودی حضرت علی (ع) برای انسان های زمینی مشکل است و تا به حال بخش قابل توجهی از ویژگی های امام علی ناشناخته مانده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اصفهان، آیت‌‌‌‌‌الله سیدیوسف طباطبایی‌‌‌‌‌نژاد امام جمعه شهر اصفهان در افتتاحیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی(ع) درباره اهداف برگزاری این کنگره گفت: عنوان این کنگره که در رابطه با ابعاد شخصیتی و وجودی حضرت علی است قابل تقدیر است، هر چند انسان های زمینی نمی توانند حتی یک بعد از ابعاد وجودی ایشان را درک کند.

امام جمعه شهر اصفهان با اشاره به مسئله امامت افزود: مسئله امامت در واقع دو جور تفسیر و معنا دارد. یک معنای امامت در عربی یعنی پیشوا و جلودار. یعنی کسی که می تواند امام خوبی ها باشد. معنای دیگرامامت، امامتی است که از طرف خداوند متعال اعطا می شود که از نبوت و رسالت نیز بالاتر است.

طباطبایی نژاد با اشاره به مقام امامت حضرت ابراهیم (ع) اظهار کرد: امامت ابراهیمی امامتی است که خداوند به حضرت ابراهیم (ع) داد وقتی که ایشان پیامبر، نبی و خلیل خدا بود. خداوند پس از اینکه فرزندی به ایشان عطا می کند و این فرزند بزرگ می شود دستور می دهد او را قربانی کن و ابراهیم خلیل الله این کار را انجام می دهد هرچند چاقو به اذن خدا نمی برد. حضرت ابراهیم (ع) پس از امتحانات الهی و این امتحان به مقام امامت نایل می شود.

وی با اشاره به عصمت مقام امامت بیان کرد: مقام امامت آن قدر برای حضرت ابراهیم (ع) زیبا بود که گفت خداوندا آیا به ذریه من نیز این مقام را اعطا می کنی؟ و خداوند در پاسخ می فرماید بله اما نه به ظالمین ذریه تو. ظالم کسی است که حتی یک گناه انجام داده باشد. پس امام معصوم است و گناهی مرتکب نشده است. این مقام مقامی غیر از امامت جامعه است و ارتباطی به رای و نظر مردم ندارد. سن نیز در امامت مطرح نیست. امام جواد (ع) در 7 سالگی، امام هادی(ع) در 8 سالگی، امام مهدی (عج) در 5 سالگی و حضرت عیسی(ع) هنگامی که طفل شیرخوار بودند به مقام امامت رسیدند.

امام جمعه شهر اصفهان افزود: صفاتی که برای امیرالمومنین (ع) به کار می بریم مانند عدالت، شجاعت، بی باکی، تقوا و دیگر صفات را هر کسی می تواند به بخشی از این ها برسد اما امام علی (ع) فراتر از این صفات است. تا به حال حد بسیار کمی از ویژگی های امام علی (ع) بیان شده است و ما نمی توانیم ایشان را بشناسیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058393

وب گردی

وب گردی