آیا آنتی بیوتیک به درمان زوال عقل کمک می‌کند؟

زوال عقل بیماری است که این روزها نگرانی بسیاری در مورد آن وجود دارد؛ دانشمندان اکنون به‌دنبال بررسی اثر آنتی‌بیوتیک بربیماری زوال عقل هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، علائم زوال عقل و یا شروع زودرس آن در اوایل 40 سالگی ظاهر می‌شود. اکنون محققان با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها روش جدیدی برای درمان این بیماری پیدا کرده‌اند.

«Frontotemporal dementia» یکی از 6 نوع زوال عقل است که شامل لوب‌های فرونتال یا گیجگاهی است. علائم اصلی این شکل از زوال عقل، اختلالات عملکرد شناختی و تغییرات شخصیتی و رفتاری است که امکان دارد در اوایل 40 سالگی ظاهر شود.

محققان توضیح می‌دهند که این زوال عقل معمولاً ناشی وراثت بوده و در بیشتر موارد به جهش‌های خاص DNA مرتبط است.

اکنون دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه کنتاکی ژن‌های جهش یافته مرتبط با این نوع زوال عقل را بررسی کرده‌اند. آنها به دنبال مشخص کردن این هستند که آیا چیزی می‌تواند مانع ایجاد این ژن‌ها شود یا خیر؟

محققان در مطالعه جدید خود که یافته‌های آن در ژورنال «Human Molecular Genetics» چاپ شد، روی جهش خاص ژن متمرکز شدند.

نتیجه این که جهش در ژن‌های تنظیم کننده تولید پروتئینی به‌نام progranulin، عامل اصلی این شکل از زوال عقل زودرس است.

این جهش، سلول‌های مغزی را از تولید این پروتئین باز می‌دارد. این سلول‌ها احتمالاً در آسیب شناسی‌های مربوط به زوال عقل نقش دارند.

محققان در مطالعه جدید از کشت سلولی استفاده کردند تا ببینند آیا می‌توان جهش ژنتیکی که مانع تولید progranulin است را متوقف کرد.

بر اساس آزمایش‌ها برخی از آمینوگلیکوزیدها (نوعی آنتی بیوتیک) در این مورد مؤثر هستند.

دانشمندان مولکول‌های آنتی بیوتیکی را به سلول‌های آسیب دیده اضافه کرده و دریافتند که دو آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزید(G418 و جنتامایسینB1) قادر به اصلاح جهش ژنتیکی و بازیابی 50 تا 60 درصدی progranulin بودند.

سلول‌های مغزی افراد مبتلا به این نوع زوال عقل دارای جهشی هستند که مانع از ساخت progranulin می‌شوند. این تیم دریافتند که با اضافه کردن یک مولکول آنتی بیوتیک کوچک به سلول‌ها، می‌توان ماشین‌های سلولی را در ساخت آن فریب داد.

محققان در مقاله خود مشخص کردند که مولکول‌های G418 نسبت به مولکول‌های جنتامایسین در بازیابی progranulin مؤثر هستند.

محققان امیدوارند تا در آینده دارویی ایجاد شودد که بتواند با برخی از مکانیسم‌های زوال عقل مقابله کند. در حال حاضر آن‌ها در حال بررسی یافته‌های خود روی مدل‌های موش هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058396

وب گردی

وب گردی