داور برتر کشور شدم اما رئیس دانشکده‌مان خبردار نشد!

تابه‌حال به این فکر کردید دانشجویانی که کیلومترها از خانواده خود دور هستند امثال ما که صبح تا عصر در پی کاراموزی بیمارستان و بعدش کلاس‌های تئوری دانشکده هستند و شب هم باید حجم انبوهی از درس‌ها را بخوانند چگونه باید هر شب شام تهیه کنند؟

به گزارش ایسکانیوز، در پی فراخوان دکتر محمدمهدی طهرانچی برای نقد مدیریت یکساله او بر بزرگترین دانشگاه کشور، باشگاه خبرنگاران دانشجویی نقدهای رسیده را به صورت سلسله‌وار منتشر می‌کند.

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، با اشاره به اینکه باید زبان و کلام دانشجو را شنید، گفته بود که «از دانشجویان درخواست دارم در نشریات خود عملکرد یک ساله من و دانشگاه آزاد را مورد نقد و بررسی قرار دهند. از دانشجویان می‌خواهم در نشریات خود، ویژه‌نامه‌هایی در نقد عملکرد من منتشر کنند و شخصا از نقدهای برتر دانشجویان تقدیر خواهم کرد.»

در همین راستا، باشگاه خبرنگاران دانشجویی اعلام آمادگی می‌کند تا نقد و نظرهای دانشجویان را از طریق آدرس الکترونیکی naghdeazaduni@gmail.com دریافت کرده و به نام نویسندگان آن روی خروجی خود منتشر کند. پر واضح است که محتوای این نقدها مورد تایید ایسکانیوز نیست.

***

پویا قادری دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه آزاد مشهد: «روزی که آقای دکتر ولایتی به مجموعه دانشگاه آزاد آمدند و با فاصله دوساله شما نیز اضافه شدید شاید تفکرات‌مان بر این بود که قرار است تغییرات عمده ای صورت گیرد. شاید قرار است ما هم مثل دانشجویان علوم پزشکی‌ها و دولتی‌ها به دانشگاه آزاد بودن‌مان ببالیم. شاید دیگر قرار نیست با ترس و لرز و خجالت جلوی فامیل‌هایمان از دانشگاه ازادی بودنمان بگوییم. اما زیاد چیزی تغییر نکرد… اری پس از ۶ سال تحصیل در دانشگاه آزاد روز اول با روز آخر تفاوتی نکرده است.

یادم هست که ترم اول هم مجبور بودیم از یک هفته قبل برای هفتهٔ بعدمان غذا رزرو کنیم و اگر تا چهارشنبه ظهر سلفت را رزرو نمی‌کردی تمام طول هفته آینده بدون غذا می‌ماندی! البته هنوز هم همین‌طور است چیزی که در هیچ جای دیگر دیده نمی‌شود.

یادم می‌آید ترم اول وقتی یک نوجوان ۱۸ ساله ای بودم که برای اولین بار از کردستان که محل زندگی خود و خانواده ام است به مشهد مقدس می‌آمدم گفتند که ما برای شما آقایان خوابگاه نداریم و برو در سطح شهر برای خودت جایی پیدا کن! اری هنوز هم دانشگاه مشهد ما برای دانشجویان پسر خوابگاهی ندارد. آخر اینجا باید مرد و بزرگ شد! باید خودت بروی و بگردی و جایی را خوب یا بد برای خودت پیدا کنی! تازه در دانشگاه آزاد مشهد نه شام داری نه صبحانه آخر توصیه شده همانند مردم چین باید روزانه یک وعده غذا خورد مثل اینکه جامه عمل پوشانیده شده‌است به این قضیه.

آقای دکتر؛ تابه‌حال به این فکر کردید دانشجویانی که کیلومترها از خانواده خود دور هستند امثال ما که صبح تا عصر در پی کاراموزی بیمارستان و بعدش کلاس‌های تئوری دانشکده هستند و شب هم باید حجم انبوهی از درس‌ها را بخوانند چگونه باید هر شب و هر شب شام تهیه کنند؟ ما که غذای رایگان نمی‌خواهیم. پولش را بگیرید!

بگذریم… یادم می‌آید از همان ترم اول که وارد دانشگاه آزاد شدم جشنی برای ورودمان به دانشگاه گرفته نشد. چیزی که برایش کلی ذوق داشتیم! آری هنوز هم به همین شکل است و می‌گویند بودجه ای برای اینجور چیزها نداریم بیایید بروید سرکلاستان این مسخره‌‌بازی‌ها چیست؟! اما ما برایش ذوق داشتیم به‌هرحال، جشن ورودی دانشگاه چیز دیگری است!

یادم می‌آید زمانی که در سال ۹۷ داور برتر کنگره دانشجویان علوم پزشکی کشور - همدان- شدم حتی رئیس دانشکده و مدیر پژوهشی‌مان نیز باخبر نشد و تبریکی هم گفته نشد. اما دوستانم را در دانشگاه‌های دیگر می‌دیدم که حتی برای یک ارایه پوستر در کنگره سالیانه علوم پزشکی کشور در سایت دانشگاه واحد برایشان تبریک گذاشته بودند. البته ما نباید چشم‌مان به این چیزها باشد چه معنایی دارد همچنین انتظاراتی! هرکسی باید سرش در کار خودش باشد. وظیفه ریاست دانشکده مگر این است که افتخارات دانشجویانش را بداند؟ مخصوصاً اگر برای اولین بار در تاریخ آنجا باشد! لذا من مجبورم هربار برای ارایه سخنرانی و داوری کنگره‌ها با هزینه شخصی بروم و بیایم آنهم به اسم دانشگاه آزاد و محلی داده نشود چه انتظاری است برای تبریک؟ اصلاً مگر در دانشگاه ما می‌شود کار پژوهشی کرد با دومیلیون تومان که انهم اگر بدهند که نمی‌دهند.

به هرحال محض اطلاع شما و ریاست دانشکده (انتظاری از ریاست دانشگاه نیست) بنده داور برتر کشوری هستم که سخنران دو دوره اخیر کنگره سالیانه علوم پزشکی کشور هم بوده. لاقل شما بدانید که به عنوان بخشی از فعالیت‌های یک نمونه کوچک از دانشجویان دانشگاهتان در ۱۹ کنگره داور بوده‌ام و ۴ بار سخنرانی داشته‌ام و در شهرهای اردبیل و بیرجند و همدان و کرمانشاه تدریس کارگاه‌های پژوهشی داشته‌ام و تماماً با هزینه شخصی رفت و برگشت کردم؛ شاید به جای ۲۲ درصد افزایش شهریه برایم ۲۰ درصد حساب کردید. یا شاید برای فعالین پژوهشی اجازه برداشتن واحد بیشتر از سقف دادید.. یا شاید اجازه دادید دو درس معارف در یک ترم بردارند یا همانند ممتازین درسی یک روز زودتر از بقیه انتخاب واحد کنند. اینها که دیگر هزینه ای برایتان ندارد دارد؟! اینها همگی تجربه شخصی من برای بیان مثالی از مشکلات بود که قطعاً بیشتر از این هم هست و بنده متوجه نشده‌ام.

بحث شهریه شد بگذارید این را هم بگویم پدرم فردی بازنشسته آموزش و پرورش است و مادرم خانه‌دار. اگر لازم بود بخاطر شهریه را ۵۰ درصد بیشتر کنید بگویید لاقل فرزند دانشگاه آزادی داشتن برای واریز یارانه‌ها ملاک نشود ما خود اینجا باخته‌ایم بیشتر نسوزانید ما را. کاش سال ۹۳ روزی که آمدیم می‌دانستیم قرار است ۲۰ درصد هرسال اضافه شود؛ کاش! هرچند شما هم حق دارید و مخارج بالاست و نباید از این قضیه غافل شد اما دانشگاه آزاد باید به دنبال منابعی غیر از شهریه باشد. بزرگترین دانشگاه دنیاییم! درست است؟ پس خیلی کارهای عمرانی و درامدزایی می‌توان کرد.

راستی می‌دانید اینجا حکم‌های مسئولیت چه شکلی است؟ تغییرات در دانشگاه ما موج می‌زند استاد. مثلاً معاونت آموزش بالینی را پس از ۸ سال مسئولیت از صندلی خود بلند می‌کنند و به جایش صندلی ریاست بیمارستان می‌دهند. مثلاً معاونت آموزشی علوم پزشکی ما یک زمانی همزمان برای خودش ریاست دانشگاه آزاد مشهد نیز بود و خودش خودش را منصوب می‌کرد! مثلاً اینجا رئیس دانشکده را به دلیل بحث ساعات آموزشی و درمانی تنها ۶ ساعت در هفته در دفترش می‌بینی و همان ۶ ساعت هم همیشه درحال جلسه است. کاش در تغیراتتان از اساتید جوان و پرانرژی برای مناصب و مسئولیت‌ها استفاده می‌کردید نه اینکه ۱۰ سال تمام رئیس دانشکده همان باشد که بوده. ریاست جمهوری اش هم ۸ ساله است آقای دکتر! نه بیشتر!

خلاصه کنم حرفم را… لطفاً به وضعیت رفاهی دانشجویان همچون تغذیه‌ها و وضعیت وعده‌های غذایی و نبود خوابگاه‌ها رسیدگی کنید. لطفاً به وضعیت بیمارستان‌های ضعیف آموزشی درمانی ما رسیدگی کنید بخش هایمام همیشه خالی از بیمار است!

لطفاً به بحث پژوهش توجه بیشتری کنید. لطفاً شهریه‌ها را ناگهانی افزایش جشمگیر ندهید؛ مردم بی پولند.

و در آخر لطفاً کاری کنید آرزوی‌مان این نباشد مردکمان را بگیریم و زودتر از این دانشگاه برویم و دیگر دانشگاه آزادی نباشیم. اعتبار و بزرگی دانشگاه آزاد را برگردانید.

اینها بخش کوچکی از مشکلاتی بودند که بنده با آنها دست و پنجه نرم کرده‌ام و شاید توجه چندانی به آنها نشده و شاید ساده باشند اما مشکلات زیادی را ایجاد کردند.

ممنون از اینکه شنینید و خواندید…
ممنون از اینکه انتقادها را پذیرفتید…

سلامت و شاد و موفق باشید
پویا قادری دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ورودی ۹۳»

کد خبر: 1058399

وب گردی

وب گردی