ساخت دستگاه نوار قلب خانگی در کشور توسط یک شرکت دانش‌بنیان

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از ساخت دستگاه نوار قلب خانگی در کشور خبر داد.

مهدی هادیان‌پور مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با بیان اینکه یکی از شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی در پارک فناوری پردیس و به صورت مشخص وسایل مصرفی جراحی چشم هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از تولیدات اصلی ما اینجکتور کارتریج کارگذاری لنز داخل چشم در جراحی آب مروارید بوده که این اختراع در کشور به ثبت رسیده است.

وی با تأکید براینکه تنها تولیدکننده در کشور و جزو چند شرکت برتر در دنیا هستیم؛ افزود: همه انسان‌ها در طول عمر خود با بالارفتن سن دچار آب مروارید می‌شوند. در این میان بروز بیماری‌های سیستمیک، دیابت و ضربه می‌تواند موجب تسریع در ابتلا به آب مروارید شود. در این حالت عدسی طبیعی داخل چشم باید خارج و عدسی مصنوعی جایگزین شود. تا چند سال پیش برای این کار روی سطح قرنیه برش هفت یا هشت میلی‌متری ایجاد می‌شد که می‌توانست آسیب‌هایی به همراه داشته باشد.

هادیان‌پور اضافه کرد: چند سالی است که دستگاهی اینجکتور کارتریج در کشور ساخته شده است، بنابراین عدسی مصنوعی در آن قرار می‌گیرد. جراح با این دستگاه برش کوچک دو سه میلی‌متری با کمترین آسیب به چشم، عدسی مصنوعی را وارد فضای کره چشم می‌کند. در این حالت نیازی به بخیه زدن وجود ندارد، ریسک جراحی کاهش می‌یابد و لنز آسان‌تر داخل چشم کار گذاشته می‌شود و آستیگماتیسم پس از عمل نیز تا حد زیادی برطرف می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: ما تنها تولیدکننده گاز SF6 در ایران هستیم که محصولمان را با کیفیت مطلوب و با قیمتی معادل یک سوم نمونه‌های خارجی در داخل کشور عرضه می‌کنیم. محصولاتی نظیر اینجکتور کارتریج کارگذاری لنز داخل چشمی قابل استفاده در جراحی آب مروارید که حاصل 4 سال تحقیق و پژوهش است، اسپونژ استریل جهت خشک کردن قرنیه، قابل استفاده در جراحی‌های لیزیک، پیوند قرنیه و گلوکوم، لنزهای جراحی شبکیه و ... از مهمترین محصولات این شرکت محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال تحقیق برای تولید برخی داروهای جراحی چشم هستیم. یکی از عمده‌ترین توانمندی‌های این شرکت با بهره‌مندی شرکت از مشارکت استادان دانشگاه و پزشکان حوزه‌های مختلف در بخش‌های علمی و سرمایه گذاری ارتباط پیدا می‌کند. با این پشتوانه، شرکت ما در بحث تولید دانش‌بنیان، محدود به محصولات و تجهیزات جراحی چشم نشده است. بهره‌مندی از وجود تخصص‌هایی از قبیل اتاق عمل، جراحی چشم، مهندسی برق، مهندسی صنایع، طراحی سه بعدی، قالب سازی و تزریق پالاستیک از دیگر ویژگی‌های این شرکت محسوب می‌شود که تجربه را در کنار علم قرار می‌دهد.

هادیان‌پور با بیان اینکه مهندسی معکوس با توجه به ماهیت تولید اینجکتور کارتریج کارگذاری لنز داخل چشمی جواب نمی‌داد، گفت: این محصول از نظر طراحی داخلی و خارجی متفاوت بوده بنابراین ما طراحی ظاهری آن را به طور کامل تغییر دادیم. نکته مهم اینکه فرمولاسیون کوتینگ محصولی است که باید بدون آسیب در داخل چشم کارگذاری شود و این مرحله را نمی‌توان مهندسی معکوس کرد. بنابراین از طریق مطالعات و همکاری با پژوهشگاه پلیمر ترکیبات مواد مختلف را باهم تست کردیم تا بالای 350 فرمولاسیون مختلف را ارزیابی کردیم و در نهایت بعد از چهار سال این محصول تولید و ثبت اختراع شد.

وی با تأکید بر اینکه تولیدات این کشور به عراق صادر می‌شود، گفت: هم‌اکنون به دنبال صادرات به کشورهای اروپایی هستیم که در آینده نزدیک این امر مهم محقق خواهد شد؛ چرا که کشورهای خارجی خواهان محصول استراتژیک هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان از ساخت دستگاه نوار قلب خانگی در کشور خبر داد و گفت: روش کار بدین صورت است که هر شخصی در منزل می‌تواند با دو انگشت شست نوار قلب را بگیرد و این نوار قلب در اپلیکیشن طراحی شده در گوشی ذخیره می‌شود. بنابراین بیمار می‌تواند آن را به پزشک یا اورژانس ارسال کند تا وضعیت بیماری خود را گزارش دهد. در حال حاضر در کشور طراحی نشده و نمونه‌های خارجی مشابه آن در بازار موجود است؛ اما مزیت اپلیکیشن ما این است که تشخیص اولیه را در آن لحاظ کردیم و به دنبال ثبت پتنت و اختراع هستیم. هم‌اکنون تمام تست‌های کلینیکی انجام شده و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته ظرف 6 ماه آینده روانه بازار می‌شود. نمونه خارجی دستگاه نوار قلب حدود 200دلار است که اگر وارد ایران شود قیمت آن 4 میلیون تومان تمام می‌شود در حالی‌که قیمت دستگاه تولیدی ما 300 هزار تومان است.

وی در خصوص جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه تجهیزات پزشکی گفت: با رویکردهایی که به وجود آمده و فرآیندهایی که در حال شکل‌گیری است، زمینه برای ارتقای جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه اندکی فراهم‌تر شده است. البته نقص‌ها و ضعف‌های زیادی وجود دارد، باید گفت که در وضعیت کنونی زیربناهای حمایتی بهتری ایجاد شده است و شرایط بهتری نسبت به قبل وجود دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه هم اکنون در موقعیتی هستند که می‌توانند در ساختارهایی نظیر پارک فناوری در کنار سایر شرکت‌های دانش بنیان قرار بگیرند و با امکان هم‌افزایی با سایر شرکت‌ها‌، زمینه توسعه فناوری خود را افزایش دهند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: به هر حال هنوز فاصله مشخصی با دنیا داریم، روندی که هم اکنون طی می‌کنیم باید شتاب بیشتری داشته باشد تا این فاصله مشخص، کمتر شود. نباید شرکت‌های دانش‌بنیان را به خصوص در این شرایط رکود تورمی، در ساختارها حمایتی و در روندی که برای توسعه فناوری خود در نظر گرفته‌اند، تنها گذاشت. چرا که در این صورت طرح‌های حمایتی حوزه دانش‌بنیان، همانند طرح‌های مشابه حمایتی در سایر حوزه‌ها با عدم موفقیت مواجه می‌شوند.

وی تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان شاید بتوانند نقطه عطف علم و فناوری در کشور به حساب بیایند، ساختارهایی که برای این شرکت‌ها تعریف شده می‌تواند مزیت‌آفرین باشد و کمک زیادی به افراد دانش‌بنیان کند تا خلاقیت‌های خود را به منصه ظهور برسانند.

هادیان‌پور خاطرنشان کرد: همکاری پارک فناوری پردیس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان خوب بوده؛ اما مشکل اصلی ما این است که بوروکراسی‌های اداری مسیر توسعه این شرکت‌ها را کند کرده است تا جایی که برخی از شرکت‌ها با وجود دستاوردهای بزرگ قادر به ادامه فعالیت نیستند.

نویسنده: ملیحه آدینه

انتهای پیام/

کد خبر: 1058503

وب گردی

وب گردی