گرایش معماری نوین اسلامی به رشته‌های دانشگاهی اضافه شود/ الگوبرداری متخصصان معماری از ایده‌های جهانی

رئیس دانشکده معماری وشهرسازی واحد تهران مرکزی گفت: توسعه معماری اسلامی تا رسیدن به وضع مطلوب نیازمند اصلاح و نوسازی درون دانشکده‌های معماری سپس نهادهای سیاست‌گذار مجری و ناظر است.

علیرضا بندرآباد رئیس دانشکده معماری وشهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره جایگاه معماری اسلامی در دانشگاه‌‌‌های ایران گفت: نکته مهم در معماری اسلامی توجه به محتوای آن بوده نه فرم تعیین شده در این زمینه، معماری اسلامی در بطن خود به دو حوزه آموزه‌‌های دینی، الزامات و سازگاری‌‌‌های اقلیمی تقسیم می‌‌‌شود که این دو را به صورت توامان و هم‌‌‌‌زمان با هم دارد. اگر بخواهیم وضعیت دروس و سرفصل‌‌‌‌های معماری اسلامی را در ایران بررسی کنیم بزرگترین چالش آن توجه کمتر به محتوا و اهمیت بیشتر به فرم بوده است. در زمان حال هم این فرم‌‌‌‌ها شاید جوابگو نباشند.

وی تشریح کرد: در دانشکده‌های هنر و معماری‌ کشور بیشتر دانشجویان را به سمت نرم‌افزار، اندازه، ابعاد و اصولی که شهرداری می‌گوید مثلاً فلان طبقه باید باشد، سوق می‌دهیم. کلیه این موارد لازم و مورد اهمیت است اما قسمت هنری هم باید مورد توجه واقع شود.

رئیس دانشکده معماری وشهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درباره تحقق الگوی اسلامی-ایرانی معماری در کشور اظهار کرد: برای اصلاح وضع موجود در توسعه معماری اسلامی تا رسیدن به وضع مطلوب، باید ابتدا اصلاح و نوسازی درون دانشکده‌های معماری انجام شده سپس برای بهسازی عوامل بیرون دانشکده‌ها و فضای کسب وکار که متولی آن نهادهای سیاست‌گذار و مجری و ناظر هستند تلاش‌‌‌‌‌‌‌های لازم صورت گیرد. در نهایت با اصلاح روابط بین این دو مجموعه که باید در قالب یک نظام عادلانه انجام شود و هدف آن تحقق الگوی اسلامی-ایرانی معماری باشد، زمینه‌ رشد فردی معمار و جامعه فراهم شود.

بندرآباد در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه قوانینی که شهرداری‌‌‌ها ملاک عمل خود قرار می‌‌‌دهند یا ناقص بوده یا با ترفندهای مختلف زیر پا گذاشته می‌‌‌شود. در بخش نمای ساختمان‌‌ها هم قوانین مدونی نداریم بر همین مبنا، بسیاری از شهرداری‌ها سلیقه‌‌‌ای عمل می‌‌‌کنند و توجهی به معماری اسلامی نمی‌‌‌شود اما در شهر تهران تصویب شده که رسیدگی به بحث نمای ساختمان‌‌‌ها توسط کمیته‌‌‌‌ای مشخص پیگیری شود.

وی درباره نحوه ارائه رشته معماری اسلامی در دانشگاه‌‌‌ها‌‌‌‌ی ایران گفت: در رشته معماری در مقطع کارشناسی و ارشد نیازمند تعریف گرایش‌‌‌هایی هستیم که در قالب معماری اسلامی تعریف شود و در این زمینه نیازمند تحول‌‌‌‌های ریشه‌‌ای با رویکرد حل مسئله در این موضوع هستیم. بر همین مبنا، باید یک نگرش دو جانبه‌‌‌ای برای اهمیت معماری اسلامی میان دانشگاه‌‌‌ها و سازمان‌‌‌های مربوط ایجاد کنیم. در حال حاضر هم رشته معماری اسلامی در مقطع دکتری تنها در دانشگاه دولتی تبریز ارائه می‌‌‌شود و وزارت علوم هم موافقتی با ارائه این رشته در دانشگاه آزاد نداشته است.

رئیس دانشکده معماری وشهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی تاکید کرد: در مورد مفهوم معماری ایرانی-اسلامی اتفاق نظر وجود ندارد؛ زیرا برخی معماری اسلامی را مفهومی می‌دانند که در آن از مفاهیمی استفاده می‌شود که اگر آن را مدرن هم کنیم، آن معماری بر اساس اصول تفکر اسلامی است و در این خصوص به راهکارهای کاهش مصرف انرژی و خودداری از آسیب به طبیعت و غیره اشاره می‌کنند. اما عده‌ دیگر معماری اسلامی را مرتبط با ظاهر بنا و استفاده از گنبد و قوس و اجزایی از این دست می‌دانند، اگر چه آن زمان هم که گنبد و مناره استفاده می‌کردیم، در زمان خود یک نوآوری بود، اما اکنون بحث در این است که چه نوآوری‌ وجود دارد که مبتنی بر فرهنگ و آمیزه‌های ما باشد.

وی در پایان متذکر شد: در حال حاضر، علت فقدان نماهای منطبق با معماری ایرانی و اسلامی در نمای ساختمان‌های شاخص شهری این است که معماران با مراجعه به اینترنت از ایده‌های جهانی الگو می‌گیرند و بعد اقدام به طراحی سازه‌‌‌‌های مختلف می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058525

وب گردی

وب گردی