معرفی نوعی مکمل چربی سوز

دانشمندان نوعی مکمل را معرفی کرده اند که بعد از ورزش می‌تواند به سوزاندن چربی کمک کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بسیاری از فواید ورزش منظم برای سلامتی کاملاً شناخته شده، با این حال تأثیر آن در کاهش وزن کمتر واضح است، زیرا ورزش اشتها را افزایش داده و به طور بالقوه منجر به افزایش کالری می شود.

مطالعه جدید که در مجله «Metabolis» منتشر شد، یک راه حل ممکن را برای این امر ارائه می‌دهد. این تحقیق در مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه اسکاتلند، گلاسکو و کالج امپریال که همگی در انگلستان هستند، انجام شده است.

این تحقیق نشان می دهد که اضافه کردن یک مکمل سرکوب کننده اشتها به همراه ورزش احتمال کاهش وزن را حتی بدون تغییر رژیم غذایی افزایش می‌دهد. بودجه این مطالعه توسط شورای تحقیقات بیوتکنولوژی و علوم تأمین شده است.

یک مکمل شگفت انگیز

در این مطالعه مکملی به نام «اینولین پروپیونات استر» (IPE) مورد بررسی قرار گرفت. پروپیونات اسیدی چرب با زنجیره کوتاه است که در هضم فیبر رژیم غذایی (که توسط میکروب های روده تولید می شود) سرکوب کننده اشتهای طبیعی و مؤثر محسوب می شود.

پروپیونات به سرعت در بدن تجزیه می شود، بنابراین برای تقویت اثر آن دانشمندان،خاصیت شیمیایی آن را به اینولین محدود کرده اند. این فیبر رایج در سیر، کنگر فرنگی، کاسنی و پیاز وجود دارد که نتیجه آن تولید IPE است.

«داگلاس موریسون» یکی از نویسنده این تحقیق متذکر شد که در حال حاضر علاقه زیادی در مورد نحوه تاثیرگذاری میکروبیوم‌های روده بر سلامت بدن ما وجود دارد.

تحقیقات قبلی دانشمندان ثابت کرد که استفاده از IPE به عنوان مکمل رژیم غذایی باعث افزایش میزان تسریع سوزاندن چربی در هنگام استراحت در بدن می شود.

این تحقیقات همچنین نشان داد که IPE میل به مصرف غذاهای پر کالری را سرکوب می کند. به عنوان مثال، محققان اعلام کردند افراد در موقع استفاده از این رژیم غذایی، 10درصد کمتر از حد معمول ماکارونی مصرف کرده‌اند که نشان دهنده کاهش اشتهای آنان است.

مطالعه جدید آنها نشان داده است که IPE می تواند اثرات کاهش وزن یک برنامه ورزشی متوسط ​​را بدون نیاز به تغییر رژیم غذایی داشته باشد.

موریسون اظهار کرد آنچه ما برای اولین بار توانسته ایم نشان دهیم این است که وقتی ورزش به مصرف منظم IPE اضافه می شود، اثرات بعدی آن نیز ادامه پیدا می‌کند.

در این مطالعه که شامل 20 زن 25 تا 45 ساله بود، اثربخشی رژیم کاهش وزن به علاوه تمرینات به همراه IPE بررسی نشده است. شاخص توده بدنی هر یک از این افراد (BMI) بیشتر از 25 بوده و این آزمایش به مدت 4 هفته طول کشید.

این تیم، شرکت کنندگان را به دو گروه 10 نفره تقسیم کرده و هر دو گروه در برنامه‌های ورزشی متوسط ​​شرکت داشتند. یک گروه مکمل IPE و گروه دیگر یک مکمل پلاسیبو شامل سلولز می خوردند. همه شرکت کنندگان در طول آزمایش، الگوهای غذایی عادی خود را حفظ کردند.

پلاسیبو به معنی « خوب خواهم شد»[۲] یا ایحا یا دارونما (یا دِلخوشکُنَک) به استفاده از روش‌های درمانی صوری و تلقینی گفته می‌شود که می‌تواند با فریب بیمار، اثر مثبتی در روند بهبودی وی داشته باشد.

اثر درمانی که از به کار بستن چنین روش‌هایی حاصل می‌شود را نیز اثر پلاسیبو می‌نامند. رایج‌ترین روش‌ها برای ایجاد اثر پلاسیبو استفاده از دارونما (چیزی ظاهراً شبیه به دارو بدون هیچ اثر واقعی) و جراحی‌های دروغین است.

در روند استفاده از شبه داروها، یک قرص بدون اثر به بیمار داده و به او گفته می‌شود که با خوردن این قرص حالش بهبود می‌یابد. البته بیمار نباید بفهمد که این قرص، قرص بی‌اثری است و شما در حال اجرای یک روند شبه‌دارویی بر روی وی هستید. تجربیات پزشکان نشان داده‌ است که این پدیده روانی تأثیر بسیار بالایی در بهبود بسیاری از بیماران دارد.

محققان میزان اکسیداسیون چربی در حال استراحت هر فرد را قبل و بعد از آزمایش با استفاده از نمونه های خون و گاز اندازه گیری کردند. آنها این موارد را قبل و بعد از صرف صبحانه و بعد از ناهار گرد هم آوردند. شرکت کنندگانی که در حین مصرف پلاسیبو ورزش می کردند هیچ تغییری در میزان اکسیداسیون چربی خود بعد از آزمایشات نشان ندادند.

با این حال، گروهی که IPE مصرف می کردند، حتی 7 ساعت پس از آخرین دوز مصرف، در حالت استراحت نیز افزایش قابل توجهی در سوزاندن چربی از خود نشان دادند.

محدودیت های مطالعه

دامنه این مطالعه کم و مدت زمان آن کوتاه بود، بنابراین نتیجه گیری‌های آن نیاز به تاییدات بیشتری دارد. «دالیا مالکووا» نویسنده مطالعه اعلام کرد که این نتایج اولیه امیدوارکننده است. باید تأکید کنیم که محدودیت‌هایی برای این مطالعه که فقط چند هفته و با یک گروه کوچک انجام شده، وجود دارد. برای مثال، ما هنوز نمی‌توانیم نتیجه گیری کنیم که چگونه افزایش اکسیداسیون چربی همراه با ورزش، می‌تواند بر ترکیب بدن و توده آن تأثیر بگذارد.

محققان با افزایش تعداد افراد و دوره زمانی به دنبال تأمین اعتبار برای آزمایشات بیشتر IPE هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058534

وب گردی

وب گردی