طمعِ بی پایانِ پیرمرد کروات

خبر توافق عمان با برانکو دومین سیلی ای بود که بر صورت هواداران پرتعداد او در ایران وارد شد. همان ها که اول بار از جدایی اش ناراحت شدند، حالا هم نیامدنش به ایران را باور نمی کنند!

گروه دانشگاه ایسکانیوز حامد فرضعلی بیک: تا همین چند روز قبل تصورمان بر این بود که برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت تیم ملی کشورمان می نشیند و از آب گل آلود، ماهی دلخواهش را صید می کند اما در کمال تعجب خبر رسید وی از لحاظ مالی با فدراسیون به توافق نرسیده و مسیرش را به سمت عمان کج کرده است.

همه چیز فراهم بود تا پیرمرد کروات به خواسته یکی دو سال اخیرش برسد. دست نیاز به سویش دراز شده بود اما گویا به دلیل اختلاف مالی با فدراسیونی که گند قراردادش با ویلموتس همه جا را برداشته، باید حضور دوباره برانکو در فوتبال ایران (حداقل در این مقطع زمانی) را منتفی شده بدانیم.

چیزی که این روزها توی ذوق می زند، رویکرد جدید ایوانکوویچ، بعد از موفقیت خیره کننده با پرسپولیس است. او در حال حاضر فقط به پول و قراردادهای مالی وسوسه کننده با تیم های عربی فکر می کند و بس. بعد از ناکامی با تیم عربستانی در ماههای اخیر، او هنوز فرصت دارد حداقل یک ناکامی دیگر را به قیمت حصول دلارِ میلیونی تجربه کند و آن را به وضعیت نامطلوب در تیم آینده اش ربط دهد.

موفقیت پیوسته و صعودی با پرسپولیس در داخل و خارج از ایران، برانکو را حداقل تا چند ماه دیگر بیمه خواهد کرد، طوری که کسی نخواهد سهم چندانی برایش در ناکامی با الاهلی عربستان یا عدم موفقیت احتمالی در تیم جدیدش قائل شود. در اینکه این مربی کروات در حوزه فنی فوتبال، توانایی هایی دارد شکی نیست اما کیست که نداند تمام موفقیت های او در ایران را نمی توان به نام برانکو سند زد؟ چطور این موفقیت در الاهلی تکرار نشد و چرا پیشتر از پرسپولیس، پروفسوردرعربستان، امارات و... توفیقی حاصل نکرد؟

در ایران یک تیم رسانه ای قوی، به کاملترین شکل ممکن بستر را برای به ثمر نشستن کارهای تاکتیکی او مهیا می کرد و او وظیفه ای جز تمرکز روی مسائل فنی نداشت، ضمن اینکه برخی جریان سازی های رسانه ای (که نمی توان منکر تاثیرات چشمگیر آن شد) پیش از شروع مسابقه، حکم به برتری پرسپولیس می داد.

برانکو بهترین زمان را برای جدایی از پرسپولیس انتخاب کرد.هر چند یاران ایوانکوویچ سعی کردند این گونه جلوه دهند که امثال عرب او را فراری داده اند، باز شک نداریم وی پیشتر برای این نوع جدایی دراماتیک (و تاثیرگذار روی ذهن هوادار) برنامه ریزی کرده بود. مقصد هم هوشمندانه انتخاب شد،عربستان. کشوری که پول درشت می دهد و به محض نتیجه نگرفتن مربی،دستمزدش را نقد پرداخت و بدون فوت وقت او را اخراج می کند.

از فرد موفقی چون ایوانکوویچ نیز در نگاه اول، این توجیه "پذیرفتنی" می نماید که عرب ها صبر ندارند،زمان نمی دهند و حرفه ای عمل نمی کنند، لذا باورمان این است که وی هوشمندانه از ایران راهی عربستان شد تا به هدف کوتاه مدت خود دست یابد. برانکو سابقه حضور در فوتبال عربستان را در کارنامه داشت و نیک به این مهم واقف بود که پیش رویش چه مسیری وجود دارد.

بعد از تحقق این هدف، یعنی به جیب زدن یک و اندی میلیون یورو و تبدیل شدن به مربی آزاد اما پیش بینی ما این بود که در صورت به بن بست رسیدن پرسپولیس با فرد جایگزین برانکو، وی با سلام و صلوات به جمع سرخپوشان بازگردانده می شود. البته وقتی پایان همکاری فدراسیون و مارک ویلموتس اعلام شد، در پیش بینی مان،تیم ملی را جایگزین پرسپولیس کردیم، چرا که برای پیرمرد کروات، این موقعیت "وسوسه انگیز" تر به حساب می آمد.

یادمان نرفته او به کمک اطرافیانش چه جوسازی هایی علیه کی روش انجام داد و برای تصاحب جایگاه وی، چه تلاش هایی کرد. لذا وقتی خبر رسید فدراسیون با برانکو وارد مذاکره شده، شکی به دل راه ندادیم که خیلی زود حکم سرمربیگری او در تیم ملی صادر می شود.

گویا طمعِ پیرمرد کروات در سالهای پایانی فعالیتش تمامی ندارد. او راهی عمان شده تا هدایت تیم ملی این کشورعربی را بپذیرد. قطعاً پیشنهاد عمانی ها بسیار چشمگیر و وسوسه انگیز است که باعث شده برانکو چشم بر موقعیتی ممتاز ببندد. می گوییم ممتاز، چون با توجه به اشراف وی به فوتبال ایران، محبوبیتش نزد هواداران ایرانی و نیز نیاز فوتبالمان به او در این مقطع زمانی، احتمال موفقیت برانکو در تیم ملی کشورمان به مراتب بیشتر از تیم درجه سومی چون عمان است.

اما آنچه در لحظه نگارش مطلب نزدیک به قطعیت می نماید، اولویت اول بودن "پول" در تصمیم گیری برانکوی حال حاضر است. احتمالاً او سناریویی مشابه آنچه در الاهلی به وقوع پیوست را در سر دارد و می خواهد بعد از کسب درآمد در یک کشورعربی دیگر، به پیشنهاد های ایرانی فکر کند.

عمان یک انتخاب "دو سر برد" برای برانکو محسوب می شود. یا او ناکام و اخراج می شود و به هدف مالی بزرگ خود در کوتاه ترین زمان ممکن می رسد یا اینکه در عمان توفیق حاصل می کند و با دستمزد بیشتری به کارش ادامه می دهد. اما آنچه بدجوری توی ذوق می زند، طمعِ بی پایانِ پیرمرد کروات است که موفقیتی محتمل و جاودانه شدن را قربانی چند صد هزار دلار بیشتر کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1058547

وب گردی

وب گردی