مراکز تحقیقاتی با 40 شاخص ارزیابی می‌شوند/ برندسازی دانشگاه در حوزه پژوهش

مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی نحوه ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز خدمات و شبکه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی را تشریح کرد.

عبدالله محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز خدمات و شبکه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی گفت: آیین‌نامه‌ای با عنوان شیوه‌نامه ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز خدمات و شبکه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی به واحدها ابلاغ شد. در این آیین‌نامه که به امضای دکتر طهرانچی رسیده است برای آزمایشگاه‌ها، مراکز خدمات و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی روال ارزیابی مشخص و کاربرگ‌هایی نیز ضمیمه این آیین‌نامه شده است.

او ادامه داد: به طور مثال برای مراکز تحقیقاتی، حدود 40 آیتم برای ارزیابی در نظر گرفته شده است که این آیتم‌ها، حوزه‌های زیرساختی، مدیریتی و برون داد خدماتی و همچنین بحث مالی مراکز تحقیقاتی را دربر می‌گیرد و بر اساس این ردیف‌ها، امتیاز داده می‌شود. مراکز تحقیقاتی را در گروه‌های تخصصی طبقه بندی کرده و داخل هر گروه تخصصی، رتبه بندی خواهیم کرد و برای واحدهایی که رتبه اول را داشته باشند یک سری تشویق‌هایی در آیین‌نامه برای آن‌ها دیده شده است.

مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص این تشویق‌ها توضیح داد: حمایت مالی برای طرح‌ها یا پرداخت حق مسئولیت بیشتر برای مسئولان این مراکز تحقیقاتی و... از جمله تشویق‌ها خواهد بود. در سوی دیگر واحدهایی که در ارزیابی‌مان حائز رتبه نشوند و 3 سال پشت سر هم این اتفاق بیفتد مجوز آن لغو خواهد شد. البته سعی خواهیم کرد اگر واحدی در سال اول در این ارزیابی قرار نگرفت عارضه‌یابی کرده و اگر عارضه‌یابی نیز جواب نداد و سه سال پشت هم حائز رتبه نشد از رده خارج می‌شود.

او درخصوص 40 آیتمی که برای ارزیابی مراکز تحقیقاتی در نظر گرفته شده است، گفت: این چهل آیتم به طور مثال عبارت است از این که در زیرساخت‌ها چقدر امکانات زیربنایی و یا بحث فضای مستقل مراکز تحقیقاتی در نظر گرفته شده است. با در بحث تجهیزات و بحث مدیریت و کارکنان این که چقدر اعضای هیات علمی و کارشناس در این مراکز فعال هستند.

محمدی اظهار کرد: در بحث مدیریت مستندات و اطلاعات بحث این که این مراکز تحقیقاتی چقدر مستند سازی کرده و آیا بانک اطلاعاتی دارند و اطلاعات در پرتال مخصوص به روز هست یا خیر در نظر گرفته می‌شود. در بحث برون داد خدماتی، مقالات، اختراعات، کتاب و خدمات آزمایشگاهی و طرح‌های برون دانشگاهی که این مراکز تحقیقاتی می‌گیرند مد نظر قرار داده می‌شود.

مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در واقع این برای ما مهم است که این مراکز تحقیقاتی، تحقیقات هدفمند در قالب طرح‌های برون دانشگاهی انجام داده‌اند یا خیر. در کنار این باید مشخص شود این مراکز آیا دستگاهی می‌سازند و شرکتی از دل این مرکز تحقیقاتی خارج خواهد شد یا خیر.

او درباره بحث مالی این مراکز هم صحبت به میان آورد و تصریح کرد: در بحث برون داد مالی نیز برای ما بحث استقلال مالی مهم است؛ باید مشخص شود به ازای هزینه‌ای که برای این مراکز تحقیقاتی اختصاص داده می‌شود چه مقدار درآمد پژوهشی داشته است. در واقع مرکز تحقیقاتی باید بیشتر از آن هزینه، درآمد پژوهشی داشته باشد. این درآمد می‌تواند از کنار طرح‌های برون دانشگاهی و همچنین پژوهانه‌هایی باشد که از جاهای دیگر اخذ می‌کنند.

محمدی اظهار کرد: سال‌هایی زیادی است که در دانشگاه مراکز تحقیقاتی داریم؛ بنابراین به دنبال اسم نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که مراکز تحقیقاتی‌مان همانطور که از نامشان مشخص است وظیفه اصلی خود که همان انجام تحقیقات هدفمند است را انجام دهند تا در کنار آن بتوانیم درآمدزایی غیر شهریه‌ای خود را بالا ببریم. مهمتر از همه این که برخی از مراکز تحقیقاتی می‌توانند به هدف اصلی ریاست محترم دانشگاه که می‌گوید دانشگاه باید به صورت منطقه‌ای عمل کند برسند. به عبارتی مشکلات منطقه را شناسایی و برای حل اقدام کنند.

مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تاکید کرد: البته مراکز تحقیقاتی بسیار خوب هم داریم؛ ولی این که به صورت هدفمند برنامه‌ریزی شوند و دائما روی آن‌ها رصد و نظارت وجود داشته باشد نداشتیم. اما با این اقدام و پیگیر‌ی‌ها نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، از این پس بیشتر نظارت خواهیم کرد تا مراکز تحقیقاتی، بحث برند سازی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی را به دوش بکشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058550

وب گردی

وب گردی