پزشکان باید تا ۳۰ بهمن کارتخوان بانکی  نصب کنند

پزشکانی که تاکنون موفق به ثبت پایانه‌های فروشگاهی (کارتخوان بانکی) نشده‌اند، بر اساس تفاهمنامه امضا شده بین سازمان نظام پزشکی و سازمان امور مالیاتی کشور ملزم به انجام این کار تا ۳۰ بهمن ۹۸ شدند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روسای سازمان نظام پرشکی و سازمان امور مالیاتی کشور بر سر اجرای کامل بند «ی» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۳۹۸ کشور و نیز تبصره ۲ ماده ۱۶۸ قانون مالیات‌های مستقیم و آیین‌نامه اجرایی و همچنین قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بر اساس مفاد فوق به تفاهم رسیدند.

بر اساس بند ۱ این تفاهمنامه که امروز(شنبه) به امضای محمدرضا ظفرقندی رییس کل سازمان نظام پزشکی و امیدعلی پارسا رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور رسید، سازمان نظام پزشکی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و اجرایی خود تا ۳۰ بهمن ۹۸ مابقی اعضای خود که موفق به نصب کارتخوان و ثبت در سامانه نشده‌اند را برای جلوگیری از جرایم قانونی موظف به اقدام قانونی خواهد کرد.

همچنین سازمان امور مالیاتی نیز به آن دسته از مودیانی که تا مهلت فوق اقدام به اعمال قانون نمایند حداکثر تشویقات و تسهیلات مقرر در بخشودگی مالیاتی را اعمال خواهد کرد.

این تسهیلات شامل بخشودگی جرائم مالیاتی برای مشمولانی است که تا مهلت مقرر (۳۰ بهمن ۹۸) پایانه‌های فروشگاهی را نصب و مورد استفاده قرار بدهند.

هر دو سازمان بر اساس بندهای ۳ و ۴ تفاهمنامه موظف شدند با مشمولانی که تکالیف قانونی خود را انجام ندهند حسب مفاد قوانین مذکور اقدام کنند.

به موجب بند «ی» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، همه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران، سازمان نظام دامپزشکی یا سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلفند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.

علی رستم پور، مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور پیش از این در همین رابطه گفته بود: همه صاحبان حرف و مشاغل یاد شده مکلفند حداکثر تا تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود کرده و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذکور از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام کنند.

رستم پور ۲۴ شهریور ۹۸ در همین رابطه گفته بود: ۲۰ درصد شاغلان بخش درمان در سامانه صندوق فروش ثبت نام کردند و از ابتدای مهر ماه عدم نصب و استفاده از کارتخوان مشمول جرایم خواهد بود.

محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز مهر ماه امسال درباره نظارت بر وجود یا عدم وجود کارتخوان در مطب پزشکان به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: بر اساس قانون، وظیفه سازمان نظام پزشکی در زمینه کارتخوان، اطلاع رسانی و تشویق پزشکان بود که انجام شده است. نظارت بر وجود یا عدم وجود کارتخوان بر عهده نظام پزشکی نیست.

همچنین ۲۶ مرداد امسال بود که ظفرقندی در نامه‌ای به سازمان امور مالیاتی نوشت: بازگشت به اطلاعیه دعوت از صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی و داروسازی جهت برگزاری دوره آموزشی مرتبط با نحوه راه اندازی و ثبت پایانه‌های فروشگاهی مذکور به صورت الکترونیکی، نظر به اهمیت موضوع و ضرورت آموزش و هماهنگی لازم به استحضار می‌رساند در اطلاعیه مذکور آغاز ثبت نام اعضا از ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۸ اعلام شده، در حالی که نامه فوق الذکر و درخواست اطلاع رسانی از سازمان نظام پزشکی، ۲۳ مرداد ماه شماره گذاری شده و ۲۶ مرداد ماه ساعت ۹ صبح از طریق فاکس به این سازمان ارسال شده است. در حالی که ثبت نام تا ۲۶ مرداد ماه و کلاس‌ها از روز ۲۷ مرداد ماه آغاز خواهد شد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در این نامه به موضوع فراهم نبودن زیرساخت‌ها در سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی هم اشاره کرد و نوشته بود: با توجه به گزارش‌های واصله و مراجعات مکرر همکاران به علت فراهم نبودن زیرساخت لازم در سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی و نبود امکان ثبت اکثر کارتخوان‌ها به دلیل اشکالات فنی و با عنایت به روز تعطیل میان هفته به مناسبت عید سعید غدیر و مسافرت بسیاری از همکاران در این روزها و نبود هماهنگی قبلی با اعضای سازمان نظام پزشکی در این خصوص، به نظر می‌رسد ضمن نبود امکان اطلاع رسانی کافی، امکان بهره برداری از طرح آموزش فوق الذکر میسر نخواهد شد. خصوصا این‌که مطابق حقوق شهروندی آموزش رعایت قوانین به مالیات دهندگان می‌بایست به شکل رایگان انجام شود.

در این نامه ظفرقندی از رییس سازمان امور مالیاتی خواست که تا زمان امکان ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروش (کارتخوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور و آشنایی اولیه مودیان فوق با روند ثبت کارتخوان و استفاده از آن، روند این کار به تعویق بیفتد تا در این فرصت با هماهنگی لازم و آموزش مناسب، اطلاع رسانی‌ها انجام شود.

هرچند این نامه در فضای مجازی به خرید وقت سازمان نظام پزشکی از سازمان امور مالیاتی تعبیر شد، اما حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در این رابطه گفته بود: در این نامه نوشته نشده که روند نصب و استفاده از کارتخوان را به ما آموزش بدهید، بلکه در این نامه نوشته شده که چگونه کارتخوان در سامانه مالیاتی باید ثبت شود. بقالی و میوه فروشی کارتخوان معمولی دارند که به سامانه امور مالیاتی متصل نیست. در زمینه ثبت کارتخوان در سامانه امور مالیاتی به آموزش نیاز است.

کرمانپور گفت: در این زمینه بسیاری از زیرساخت‌ها آماده نیست. به طور مثال اگر پزشک بخواهد وجه را به بیمار عودت بدهد، چگونه باید این کار را انجام بدهد. منظور از آموزش همین اتصال کارتخوان به سامانه امور مالیاتی است و افرادی که طنازی می‌کنند باید نامه را دوباره بخوانند. زیرا بین نصب و ثبت تفاوت وجود دارد.

به هر حال سازمان امور مالیاتی حداقل یک بار فرصت ثبت پایانه فروشگاهی پزشکان را تمدید کرد و حالا در تفاهم نامه امضا شده، پزشکان موظف شده‌اند که این قانون را تا پایان بهمن ماه جاری انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058622

وب گردی

وب گردی