کشف حقایق نزدیک‌ترین ستاره به خورشید

دانشمندان می‌گویند ستاره نزدیک به خورشید ممکن است سیاره پنهان دوم داشته باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، منظومه شمسی «Proxima Centauri» نزدیک‌ترین همسایه منظومه ما خانه یک سیاره است؛ اما دانشمندان می‌گویند که آنها سرنخ‌هایی را پیدا کرده‌اند که سیاره دیگری در آنجا وجود دارد که پیش‌تر کشف نشده است.

این سیاره هر 5.2 سال در اطراف ستاره می‌چرخد و تصور می‌شود که یک ابر زمین باشد. جرم آن از سیاره زمین بالاتر است، اما به اندازه غول‌های یخی اورانوس و نپتون نیست. اگر وجود سیاره تأیید شود این واقعیت را به ما نشان می‌دهد که چگونه یک سیاره کم جرم در اطراف ستاره‌های کوچک شکل می‌گیرد.

دانشمندان نتایج تحقیقات خود را طی مقاله‌ای در مجله Science Advances منتشر کردند. این تحقیق دانشمندان را در مورد به وجود آمدن ابر زمین‌های این چنینی به فکر فرو برده است؛ زیرا آنان معتقدند که ابرزمین‌ها عمدتا در «برف‌مرز» به وجود می‌آیند، جایی که برای تبدیل شدن به یک یخ جامد در فاصله مناسب از ستاره خود قرار دارند؛ اما این سیاره بسیار دورتر از آن منطقه زندگی می‌کند.

سیاره شناخته شده دیگر که در همان منظومه شمسی ساکن است به «Proxima b» معروف و در هنگام کشف اخترشناسان را هیجان زده کرده است. شاید یکی از بهترین مکان‌ها در هر نقطه برای بشریت جهت زندگی، با تمام شرایط مناسب و به اندازه کافی نزدیک است که روزی بتواند توسط ربات‌ها، از زمین مورد بازدید قرار گیرد.

دانشمندان مدتهاست به دنبال این هستند که آیا Proxima Centauri می‌تواند سیاره دیگری داشته باشد که در اطراف آن بچرخد یا خیر.این مسئله حتی زمانی بیشتر قوت گرفت که آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما در شیلی منبع ناشناخته‌ای از سیگنال‌های طیف نور را از منظومه شمسی کشف کند. در آن زمان دانشمندان از خود سؤال می‌کردند که آیا نور مرموز از سیاره دیگری می‌آید؟

در مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده، دانشمندان داده‌های بیشتری را در مورد سیگنال مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند که تغییر در نور نشان می‌دهد که سیاره‌ای در آنجا می‌تواند باشد؛ اما تأیید آن نیاز به بررسی بیشتری دارد.