بروکراسی‌ و روندهای پیچیده اداری بزرگ‌ترین چالش فناوران دانشگاه است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: بروکراسی‌ و روندهای پیچیده اداری بزرگ‌ترین مشکل فناوران و صاحبان ایده دانشگاه به‌شمار می‌رود.

علی نیازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تعداد واحدهای فناور فعال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی اظهار کرد: درحال حاضر تعداد 10 واحد فناور به‌صورت جدی فعالیت خود را در مرکز رشد آغاز کرده و تعداد 10 شرکت دانش‌بنیان نیز راه‌اندازی شده که از این تعداد سه شرکت به مرحله تجاری‌سازی رسیده است. با راه‌اندازی سرای نوآوری واحدهای فناور و شرکت‌ها به‌صورت منسجم سازماندهی خواهند شد.

وی افزود: باتوجه به رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی، اقدامات و فعالیت‌های فناورانه واحدهای دانشگاهی ذیل برنامه‌های علمی پیش‌بینی می‌شود و از این پس جذب و پذیرش واحدهای فناور در حوزه‌های علوم و مهندسی ورزش، محیط زیست و حکمرانی بیشتر خواهد شد تا فعالیت‌های فناوری با مأموریت پژوهشی واحد دانشگاهی همگام شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی راه‌اندازی صندوق خطرپذیر(VC) را اقدامی در راستای تقویت کسب‌وکارهای دانشگاهی تلقی کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در تأسیس صندوق خطرپذیر پیشگام شده و قطع به یقین شروع به‌کار چنین سازوکاری موجب امیدواری و ایجاد انگیزه در فناوران دانشگاه می‌شود.

نیازی ادامه داد: سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی محصولات همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فناوران بوده است که با راه‌اندازی صندوق این دغدغه تا حد بسیار زیادی حل و فصل می‌شود. صندوق خطرپذیر(VC) دانشگاه با مدل‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری مختلف با شرکت‌ها و واحدهای فناور همکاری خواهد داشت که این امر موجب تسریع در تجاری‌سازی محصولات و خدمات دانش‌بنیان دانشگاهی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بروکراسی‌ها و روندهای پیچیده اداری بزرگ‌ترین مشکل فناوران و صاحبان ایده دانشگاه به‌شمار می‌رود. اکنون دانشجویان و استادانی که دارای ایده‌های ناب کسب‌وکار و استارتاپی هستند، خارج از فضای دانشگاه بسیار راحت‌تر از سازوکارهای دانشگاهی می‌توانند فعالیت کنند. کاغذبازی‌ها و بروکراسی‌های بی‌مورد موجب دلسردی فناوران شده و اختیار عمل را از مدیران عامل شرکت‌ها سلب می‌کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی عنوان کرد: برگزاری کمیسیون‌ها و جلسات بسیار برای اتخاذ یک تصمیم و گردش کارهای طولانی آفت فعالیت‌های استارتاپی است. صندوق خطرپذیر دانشگاه سازوکاری است که روند اخذ تسهیلات و حمایت‌های مالی را کوتاه‌تر کرده و دستاوردهای ارزنده‌ای به‌دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058663

وب گردی

وب گردی